Digital skill and digital literacy for adults (teachers and families)
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE1.1.2018.4892Keywords:
Digital skills, digital literacy, teachers, families.Abstract
Children have an increasingly early and close contact with ICT, although they often lack the skills necessary to use them safely and efficiently. In terms of children's digital literacy, adults play a very important role in three main aspects: as trainers or directly responsible for their digital literacy; as companions or referents to which children can ask for help; and as an example of behavior models. To exercise these roles adequately adults need a level of digital competence that should be acquired through specific training. The objectives of this study are: (1) to identify the level of digital literacy in a sample of adults (teachers and families), (2) to indicate what kind of digital competences teachers should develop, (3) indicate what type of digital competences should develop families. The methodology used corresponds to that of a case study, for which a self-designed questionnaire is used with 25 dichotomous response questions, on conceptual and procedural aspects (use of the medium and adequate management of personal information). The results indicate that teachers and families show a high and comparable level of knowledge of concepts related to digital identity, and of basic procedural skills in the use of social networks. However, they show a lesser mastery of practical skills for reputation management and online communication. The conclusions of the study point out the importance of digitally literate adults to make them competent in all the areas identified in the common framework of digital teaching competence.Downloads
Metrics
References
Aguilar, M.C. y Leiva, J.J. (2012). La participación de las familias en las escuelas TIC: análisis y reflexiones educativas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (40), 7-19.
Aguilar-Ramos, M.C. y Urbano, A. (2014). La necesidad de alfabetización digital e inter-generacional en la familia y la escuela. Didáctica, Innovación y Multimedia (DIM), 28, 1-16.
AIMC-Asociación para la intestigación de medios de comunicación (2012). Resumen General de resultados EGM (1ª ola del estudio general de medios). Recuperado de https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2012/05/Acceso_Internet_ninos_menores_14_anos_en_EGM-2.pdf
AIMC-Asociación para la intestigación de medios de comunicación (2018). Resumen General de resultados EGM (2ª ola del estudio general de medios) abril 2017 a marzo 2018. Recuperado de https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2018/04/resumegm118.pdf
Área, M. (2014). Alfabetización digital y competencias profesionales para la información y la comunicación. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 22 (1), 9-13.
Area, M. y Guarro, A. (2012). Revista Española de Documentación Científica, Monográfico, 46-74.
Área, M., Borrás, J.F. & San Nicolás, B. (2015). Educar a la generación de los Millenials como ciudadanos cultos del ciberespacio. Apuntes para la alfabetización digital. Revista de Estudios de Juventud, 109, 13-32.
Area, M., y Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38, 13-20.
Blasco, A. y Durban, G. (2012). Competència informacional: del currículum a l’aula. Barcelona: Rosa Sensat.
Castillejos, B., Torres, C. A. y Lagunes, A. (2016). La seguridad en las competencias digitales de los millennials. Apertura (Guadalajara, Jal.), 8(2), 54-69.
Castro, A. (2013). Formar para la ciberconvivencia Internet y prevención del ciberbullying. Revista Integra Educativa, 6(2), 49-70.
De Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. En: Competencias informacionales y digitales en educación superior [monográfico en línea]. Revista de universidad y sociedad del conocimiento (RUSC), 7(2).doi http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977 Disponible en http://www.temoa.info/es/node/47969
Echeburúa, E. y Requesens, A. (2012). Adicción a las redes sociales y nuevas tecnologías en niños y adolescentes. Guía para educadores. Madrid: Pirámide.
Fernandez-Montalvo, J., Peñalva Vélez, A., & Irazabal, I. (2015). Internet use habits and risk behaviours in preadolescence. Comunicar, 44, vol. XXII, pp. 113-120.
Fernández-Montalvo, J., Peñalva Vélez, A., Irazabal, I., &
López-Goñi, J. J. (2017). Efectividad de un programa de alfabetización digital para estudiantes de Educación Primaria. Cultura y Educación (2017), 29 (1), 1-30.
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe.
Flores, J. (2010). La netiqueta joven para redes sociales. Recuperado de http://www.netiquetate.com/
Garrido-Lora, M.; Busquet-Durán, J. y Munté-Ramos, R. A. (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 54, págs. 44-57.
Gionés-Valls, A. y Serrat-Brustenga, M. (2010). La gestión de la identidad digital: una nueva habilidad informacional y digital. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 24, 1-15.
Gutiérrez, A. (2010). Creación multimedia y alfabetización en la era digital. En Aparici, R.(coord.). Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa.
INE-Instituto Nacional de Estadística (2015). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares (TIC-H). Madrid: Instituto Nacional de Estadística. Recuperado el 2 de febrero de 2016 de: http://www.ine.es/prensa/np933.pdf
Inteco (2009). Estudio sobre hábitos seguros en el uso de las TIC por niños y adolescentes y e-confianza de sus padres. Recuperado el 24 de febrero de 2016 en http://www.pantallasamigas.net/actualidad-pantallasamigas/pdf/inteco-estudio-uso-seguro-tic-menores.pdf
Inteco (2011). Estudio sobre seguridad y privacidad en el uso de los servicios móviles españoles. Recuperado de http://www.pantallasamigas.net/pdf/estudio_sobre_seguridad_y_privacidad_en_el_uso_de_los_servicios_moviles_por_los_menores_espanoles.pdf
INTEF, 2017. Marco Común de Competencia Digital Docente. Disponible en 07/04/2018 en http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf
ITC-Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación (2014). Estudio sobre la ciberseguridad y confianza en los hogares españoles.
Linde, T. y Ramos, M. C. (2014). Formación inicial innovadora del profesorado hacia el desarrollo de competencias y alfabetización digital. Congreso Internacional EDUTEC.
Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., Ólfsson, K. (2010). Risks and safety on the Internet: The perspective of European children. Initial Findings. LSE, London: EU Kids On-line.
López-Sánchez, C. y García del Castillo, J. A. (enero-junio, 2017). La familia como mediadora ante la brecha digital: repercusión en la autoridad.Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 8(1), pp. 108-124. DOI: http://dx.doi.org/10.21501/22161201.1928
Area, M., Sanabria, A.L. y Vega, A.M. (2015). Las políticas educativas TIC (Escuela 2.0) en las Comunidades Autónomas de España desde la visión del profesorado. Campus virtuales, 2(1), 74-88.
Moreno, N.M. (2015). Manual docente sobre recursos didácticos multimedia. Escenarios formativos virtuales. Madrid: Editorial Académica Española.
Ortega-Ruiz, R. (Dir.) (2012). Nuevas dimensiones de la convivencia escolar y juvenil. Ciberconducta y relaciones en la Red: Ciberconvivencia. Madrid:MEC. Recuperado de https://www.uco.es/laecovi/img/recursos/p5xqp1s849A8yPq.pdf
Ortega-Ruiz, R., Casas, J.A. & Del Rey, R. (2014). Hacia el constructode ciberconvivencia. Infancia y Aprendizaje, 37 (3), 602-628.
Ortega-Ruiz, R., Del Rey, R. y Sánchez, V. (2012). Nuevas dimensiones de la convivencia escolar y juvenil. Ciberconducta y relaciones en la Red: Ciberconvivencia. Madrid: Observatorio Estatal de la Convivencia Escolar.
Peñalva-Vélez, A., Leiva, J.J. e Irazabal, I. (2017). The role of adults in children digital literacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 887-892.
Pérez-Tornero, J. M. y Tejedor, S. (Eds.). (2016). Ideas para aprender a aprender: manual de innovación educativa y tecnología. Barcelona, ESPAÑA: Editorial UOC.
Plaza, J. y Caro, C. (2016). La implicación de la familia en la formación ético-cívica de los jóvenes a través de las TIC. Aloma, 34 (2), 97-106.
Plaza, J. y Caro, C. (2018). La familia, agente clave de empoderamiento juvenil en la sociedad TIC. Cultura y Educación, 30 (2), 338-367.
Protégeles (2014). Menores de edad y conectividad móvil en España: tablets y smartphones. Recuperado de https://kidsandteensonline.files.wordpress.com/2014/07/estudio_movil_smartphones_tablets_protegeles.pdf.
Sánchez-Valle, M., De Frutos-Torres, B. y Vázquez-Barrio, T. (2017). La influencia de los padres en la adquisición de habilidades críticas en Internet. Comunicar, 25(53), 103-111.
Torrecillas-Lacave, T., Vázquez-Barrio, T., & Monteagudo-Barandalla, L. (2017). Percepción de los padres sobre el empoderamiento digital de las familias en hogares hiperconectados. El profesional de la información (EPI), 26(1), 97-104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.