Improving communication skills in TEA students through ICT
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE.10.2022.14769Keywords:
Information and Communication Technologies (ICT), Educative intervention, Autism Spectrum Disorder (ASD), inclusion; communicative skillsAbstract
The main objective of this study is to investigate the improvement of the communication skills of children with ASD through the use of ICT in educational centres. The research design involves the participation of teachers specialising in Special Education, Primary Education and Early Childhood Education. The procedure evaluates whether these participants enrich the educational intervention and inclusion of children with ASD through ICT. All of this is carried out using a quantitative method, in which the results are collected by means of forms created in Google Forms. That is why, in this scientific article, all the key information of the theoretical foundation on which the research approach is currently based is presented. This article presents the results obtained with respect to the work experience of the participating teachers, the use of ICT with students with ASD and the improvement of communication skills. 86% of the participants use ICT methodologies and they do observe an improvement in communication skills through the support of visual and audio tools.
Downloads
Metrics
References
AppyAutism. (2014). AppyAutism. http://www.appyautism.com/
Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill.
Fortea Sevilla, M., Escandell Bermúdez, M., & Castro Sánchez, J. J. (2013). Detección temprana del autismo: profesionales implicados. Revista Española de Salud Pública, 87, 191-199.
Jiménez, M. D., Serrano, J. L. y Prendes, M. P. (2017). Estudio de caso de la influencia del aprendizaje electrónico móvil en el desarrollo de la comunicación y el lenguaje con un niño con TEA. Educar, 53(2), 419-443.
Lázaro, J.L., Estebanell, M. y Tedesco, J.C. (2015). Inclusion and Social Cohesion in a Digital Society. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(2). http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2459
Lozano, J. (2011). Personas con Trastorno del Epectro Autista: Acceso a la Comprensión de Emociones a través de las TIC. Etic@net, 9(10), 1-17.
McNaughton, D. y Light, J. (2013). The iPad and Mobile Technology Revolution: Benefits and Challenges for Individuals who require Augmentative and Alternative Communication. Augmentative and Alternative Communication, 29:2, 107-116.
Muñoz, T. G. (2003). El cuestionario como instrumento de investigación/evaluación. Centro Universitario Santa Ana. http://www.univsantana.com/sociologia/El_Cuestionario.pdf
Parsons, S., Yuill, N., Good, J., Brosnan, M., Austin, L., Singleton, C. y Bossavit, B. (2016). What Technology for Autism Needs to be Invented? Idea Generation from the Autism Community via the ASCmeI.T. App. En Miesenberger K., Bühler C., Penaz P. (Eds.) Computers Helping People with Special Needs, (pp. 343-350).
Springer, Cham. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-41267-2_49
Rivière, A. (2014). El autismo y los trastornos generalizados del desarrollo. Fundec.
Sampieri, R., Collado, C., Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamerican.
Sanromà-Giménez M., Lázaro-Cantabrana J.L. y Gisbert-Cervera M. (2017). La tecnología móvil. Una herramienta para la mejora de la inclusión digital de las personas con TEA. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 227-251.
Spiel, K., Frauenberger, C. y Fitzpatrick, G. (2017). Experiences of autistic children with technologies. International Journal of Child-Computer Interaction, 11, 50-61.
Tortosa, F. (2004). Tecnologías de ayuda en personas con trastornos del espectro autista: guía para docentes. CPR Murcia I.
UNESCO. (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación. Unesco. http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.pdf
UNESCO (2014). Informe sobre el uso de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en la educación para personas con discapacidad. Informe Mundial. Lima: Unesco. de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002163/216382s.pdf
Zalaquett, D.; Shönstedt, M.; Angeli, M.; Herrera, C. & Moyano, A. (2015). “Fundamentos de la intervención temprana en niños con trastornos del espectro autista”. Revista Chilena de Pediatría, 6(2), 126-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.