Methodological model for the development of clinical competencies in nutrition students
DOI:
https://doi.org/10.24310/IJNE.8.2021.13849Keywords:
Nutritional Sciences/education, Students, Nutrition, clinical nutrition, Community trialAbstract
Objetive: to evaluate the effectiveness of an educational intervention, with inverted classroom strategies, at the level of clinical competencies of sixthsemester students of the Bachelor of Science in Nutrition program.
Method: Community trial, pre and post intervention, with control group. Setting in the Faculty of Nutrition of the Autonomous University of the State of Morelos. Participants: 137 students included in two groups by self-selection, group A (control, n=64) and group B (intervention, n=73). Intervention: the flipped classroom strategy was implemented organized with digital platforms and the use of simulators. Main Outcome Measure: Evaluation of competencies in medical history, physiopathology and procedures in nutrition. Descriptive statistics, contingency tables, Wilcoxon test and robust linear regression performed with Stata Program release 14.
Results: Significant and positive differences were found in the increase of knowledge about physiopathology in the control group, while in the intervention group, this condition occurred in all the competencies evaluated and in the total sum. The highest socioeconomic level group reflected an increase in knowledge with a significant association force (p<.05 value), in addition to the previous knowledge and having participated in the intervention.
Conclusions: It is suggested that the use of simulators that allow for the improvement of the learning of the students for clinical nutrition be included as part of their curriculum.
Keywords: Nutritional Sciences/education, Students, Nutrition, clinical nu
Downloads
Metrics
References
Agudelo, S. M. (2015). Efecto de un sistema de enseñanza personzalizado. Educación Médica Superior, 29(4).
Aguilar Trejo, M. (2016). Aprendizaje activo: Prácticas innovadoras de la Universidad de Celaya (1ra Edición ed., Vol. I). Celaya, Guanajuato, México: Educación superior de Celaya.
Aguilar Trejo, M. U. (2015). El aula del nuevo milenio: Hacia una educación de vanguardia (1ra Edición ed., Vol. I). Celaya, Guanajuato, México: Eduación superior de Celaya A.C.
Amaya Afanador, A. (2008). Simulación clínica: Pretende la educación médica basada en la simulación remplazar la fromaciín tradicional en medicion y en otras ciencias de la salud en cuanto a la experiencia actual con los pacientes. Universidad Médica de Bogotá, 49(3), 399-405.
Avila Juárez, S. G. (2018). Simulación con paciente estandarizado y simuladores de baja fidelidad (PESiBaF) como primer acercamiento a un paciente en estudiantes de primer año de la carrera de médico cirujano. Educación Médica, 434(6). doi:10.16/j.edumed.2018.10.011
Bretón de la loza, M. G. (Dociembre de 2019). Validación de cuestionarios. International Journal of new edu(4), 123-32.
Buchholz, A. V. (2020). Patients Simulation imrpove dietetics students and intems communications. 52(4), 377-384. doi:10.1016/j.jneb.2019.09.022
Canicoba, M. B. (Enero- Junio de 2013). Funciones y competencias del nutricionista clínico. Documento de consenso. Revista Cubana de Alimentación y Nutrición, 23(1), 146-172.
Cárdenas Becerril, L. M. (21 de Mayo de 2017). Desarrollo de pensamiento reflexivo y crítico en estudiantes de enfermería: evidencia de una universidad pública mexicana. Revista Uruguaya de Enfermería, 12(1), 1-19. Recuperado el 07 de 12 de 2020, de http://rue.fenf.edu.uy/index.php/rue/article/view/211
Díaz Barriga, A. (Enero-Marzo de 2006). El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos, 28(111), 7-36. Recuperado el 19 de octubre de 20, de //www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211102
Epstein, Ronald & Hundert, Edward. (2002). Defining and Assessing Professional Competence. JAMA: The Journal of the American Medical Association. 287. 226. 10.1001/jama.287.2.226.
García Carcía, E. (2010). Competencias éticas de, profesor y calidad de la educación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado., 13(4), 29-41. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3675461
Gerrish, K. L. (2006). Investigación de enfermería (Vol. I). Madrid, España: McGrow-Hill/Interamericana.
Gómez Mendoza, M. A. (2010). La alegre entrada y el irresistible ascenso de las competencias en la universidad. Educación y Educadores, 13(3), 453-474. Recuperado el 22 de octubre de 2020, de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83417001008
Novillo Lorenzo, M. (7 de Enero de 2018). Informe final de la propuesta de intervención. Uso de la metodología flipped classroom en la asignatura de biología y geología, 30. Sevilla, España. Obtenido de http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/74367/7/enovilloTFM0118memoria.pdf
Olivares Olivares, S. A. (2018). Valor percibido de una experiencia de inmersión educativa para el desarrollo de competencias transversales: semana i. Educación Médica, 1-7. Obtenido de https://app.dimensions.ai/details/publication/pub.1104496455?and_facet_journal=jour.1295897
Piña Jiménez, I. A. (2015). Innovación para la práctica: La enseñanza de la enfermería con simuladores,. Enfermería Universitaria, 12(3), 152-159. doi:10.1016/j.reu.2015.04.007
Rivera Michelena, N. P. (2017). Un sistema de habilidades para la carrera de medicina , su relación con las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educación Médica Superior, 31(1), 215-238. Recuperado el 22 de Octubre de 2020, de http://scielo.sld.cu
Smart, H. C. (2014). Nutrition students gain skills from motivational interviewing curriculum. Journal Academy of Nutrition and Dietetics, 1-5. doi:10.1016/j.jand.2014.04.012
Vallvé, C. A. (2005). Estudios de intervención aleatorizados (TREND). Medicina Clínica (Bacr)(1), 38-42. doi:10.1016/S0025-7753(05)72208
Villaroel, V. B. (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: Un desafío pendiente. Psicperpectivas individuo y sociedad, 13(1), 23-34. Recuperado el 21 de Octubre de 2020, de https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/335/31
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las obras se publican en edición electrónica bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 España: se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
a) Se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista,
editorial y URL de la obra.
b) No se usen para fines comerciales.
c) Se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
Será responsabilidad exclusiva de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que estén sujetas a derechos de autor.