Amantes, amentes? La optativa de Latín de 4º de ESO en un proyecto interdisciplinar clásicas-filosofía
DOI:
https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v10i16546Keywords:
Latin, Philosophy, project, interdisciplinary, methodology, ESO, love, symposium, Plato, SocratesAbstract
In this paper it is exposed a classroom experience called AMANTES, AMENTES? about an interdisciplinary project among two optional subjects in 4th ESO’s grade curriculum: Latin and Philosophy, during the course 2017-2018. The main purpose is to work alternatively the dialogues of Plato’s Symposium which are related to love typologies, with the study about love in classical literature, mythological texts and pieces of art (picture, sculpture, fresco, mosaic, etc.). There is a particular emphasis on the Latin contents, as I am the Latin teacher, in order to propose objectives,
methodology, assessment and conclusions. Interdisciplinary projects help students to reach a global perspective about the humanistic dimension. The study of antiquity broadens their horizons, so that they can experience the richness of the Classical Studies. Due to our subjects’ interdisciplinary contents, the possibility of including projects like these in the ESO period becomes very important and necessary.
Downloads
Metrics
References
-Fuentes y traducciones al texto del Banquete de Platón
Plató (1983), Diàlegs. Vol. VI. (traducido por E. Presas), Fundació Bernat Metge, Barcelona.
Platón (1925), Plato in twelve volumes, Vol. 9 (traducido por H. N. Fowler), Harvard University Press, London. Enlace al Proyecto Perseus:
<http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Plat.%20Sym>.
Platón (2014), El Banquete (traducido por M. Martínez Hernández), Gredos, Madrid.
-Diccionarios etimológicos
Beekes, R. (2010), Etymological Dictionary of Greek, vol. 1. Brill, Leiden-Boston.
Ernout A. & Meillet, A. (1967), Dictionnaire étymologique de la langue latine. Historie des mots, Klincksieck, París.
Gaffiot, F. (1934), Dictionnaire illustré latin-français, Librairie Hachette, París.
Valpy, A.M. (1828), Etymological Dictionary of the Latin Language, Balwin-Longman-Whitaker, Londres.
-Libros de consulta sobre mitología y literatura
Fernández Corte, J.C. & Moreno Hernández, A. (1996). Antología de la literatura latina (ss. III a.C.-II d.C.): selección e introducción, Alianza, Madrid.
García Gual, C. (trad.) (1996), Antología de la poesía lírica griega. Siglos VII-IV a.C., Alianza, Madrid.
Grimal, P. (2007), Diccionario de mitología griega y romana, Paidós, Barcelona.
Havelock, E. (1994), Prefacio a Platón, Visor, Madrid.
Horacio (1996), Epodos y Odas (traducido por V. Cristóbal López), Alianza, Madrid.
Ovidio (2001), Amores. Arte de Amar (traducido por V. Cristóbal López), Gredos, Madrid.
Ovidio (1992), Arte de amar y Las Metamorfosis (traducido por F.C. Sainz de Robles), Iberia, Barcelona.
Ovidio (2001), Cartas de las heroínas. Ibis (traducido por A. Pérez Vega), Gredos, Madrid.
Ovidi (2000), L’art d’estimar (traducido por T. Puig), Edicions de la Magrana, Barcelona.
Ovidio (2015), Metamorfosis (adaptación de J. C. Navarro López), Grupo Anaya, Madrid.
Ovidio (2016), Metamorfosis (adaptación de A. Sánchez Aguilar), Vicens Vives, Londres.
Plauto (1985), Plauti Comoediae (traducido por F. Leo), Weidmann, Berlín. Enlace al Proyecto Perseus:
<http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Pl.+Mer+82&fromdoc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0040>.
Terencio (1857), Publii Terentii Comoediae VI (traducido por Edward St. John Parry, M.A.), Whitaker and Co., London. Enlace al Proyecto Perseus:
<http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Ter.+An.+218&fromdoc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0087>.
-Webgrafía de consulta para la iconografía sobre mitología,
literatura y obras de arte (escultura, pintura, frescos, mosaicos, etc.)
— Galería Borghese, Roma: <http://galleriaborghese.beniculturali.it/it>.
— Galería Uffizi, Florencia: <https://www.uffi zi.it/gli-uffi zi>.
— Museo Arqueológico de Paestum, Italia: <http://www.paestum.org.uk/museum/classical/>.
— Museo Arqueológico Nacional, Madrid: <http://www.man.es/man/home.html>.
— Museo Arqueológico Nacional, Nápoles: <https://www.museoarcheologiconapoli.it/it/>.
— Museo del Prado, Madrid: <https://www.museodelprado.es/>.
— Museo del Louvre, París: <https://www.louvre.fr/en>.
-Bibliografía adicional: artículo sobre el método socrático y test sobre actitudes amorosas de Hendrick
Castro, C. (2012), “El método socrático y su aplicación pedagógica”, Bajo Palabra. Revista de Filosofía. II Época nº7, 441-452. Recuperado de <https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3941748.pdf>.
Hendrick, C. & Hendrick, S.S. (1989), “Research on love: Does it measure up?”, Journal of Personality and Social Psychology. Vol. 56(5), 784-794.