La epigrafía latina como ventana textual a la Antigüedad

Authors

  • Álvaro Lorenzo Fernández Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v10i16544

Keywords:

Latin, Epigraphy, Cooperative Learning, Epigraphic Workshop, Compulsory Secondary Education

Abstract

This didactic proposal, born from the firm conviction that the teaching in our subjects can and should be improved, is aimed at exploring the advantages that the epigraphic method and the materials derived from it could offer. Being a science that demands to be studied with the application of interdisciplinary work methods, we understand that it is an ideal perspective to introduce in the classrooms an integrating
concept of the different areas of knowledge. Thus, we can effi ciently work the different content blocks and the different competences that the educational legislation proposes, always betting on active methodologies that encourage the students to join in, participate and create.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Caerols Pérez, J. J. (1997), “El diálogo entre Filología Clásica e Historia Antigua en la actualidad”, Estudios Clásicos 111, 75-108.

Calderini, A. (1974), Epigrafia, Società Editrice Internazionale, Turín.

Donati, A. (2002), Epigrafi a romana. La comunicazione nell’antichità, Il Mulino, Bolonia.

Fernández Díaz, D. (2000), “La epigrafía, un elemento didáctico”, en Cabanillas Núñez, C. M. (coord.), Actas de las II Jornadas de Humanidades Clásicas, Junta de Extremadura, Almendralejo, 1-22.

Flórez, E. (1762), España sagrada. Theatro geographico-historico de la Iglesia de España, Tomo XVI, Imprenta de Gabriel Ramírez, Madrid.

García Jurado, F. (2013), “Latín y léxico de la Ilustración hispana. La obra epigráfica de Tomás de Iriarte”, Boletín de la Real Academia Española XCIII (CCCVIII), 272-277.

Johnson, D., Johnson, R. & Holubec, E. (1999), El aprendizaje cooperativo en el aula, Editorial Paidós, Buenos Aires.

Kagan, S. (1985), “Co-op Co-op: A Flexible Cooperating Learning Technique”, en Slavin R.E. et al. (coords.), Learning to Cooperate: Cooperating to Learn, Plenum Press, Nueva York, 437-452.

Labrador, M. J. & Abreu, M. A. (coords.) (2008), Metodologías Activas, Editorial de la Universidad Politécnica de Valencia, Valencia.

López Castillo, M. (2017), Epigrafía latina. Materia para el aprendizaje de latín básico en 4º de la ESO (Trabajo de Fin de Máster), Universidad Autónoma de Madrid. Inédito.

Migne, J.-M. et successores (1881-1886), Patrologiae Cursus Completus. Series Latina, Ed. Hermanos Garnier, París.

De Miguel Díaz, M. (2006), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior, Alianza Editorial, Madrid.

Moliner Ruiz, M. (2007), Diccionario de uso del español, Editorial Gredos, Madrid.

Prensky, M. (2011), Enseñar a nativos digitales, Ediciones SM, Madrid.

Prieto, L. (2007), El aprendizaje cooperativo, PPC Editorial, Madrid.

Reinach, S. (1885), Traitè d’épigraphie grecque, Editions Leroux, París.

Robert, L. (1961), “Les épigraphies et l’épigraphie grecque et romaine”, en Samaran, C. (coord.), L’histoire et ses méthodes. Encyclopédie de la Pléiade, Editions Gallimard, París, 453-497.

Sartori, A. (2003), “Le iscrizioni latine: littérature de rue”, en Alonso del Real C. et al. (coords.), Urbs aeterna (Actas y Colaboraciones del Coloquio Internacional: Roma entre la Literatura y la Historia. Homenaje a la profesora Carmen Castillo), Ediciones Universidad de Navarra, Pamplona, 737-746.

Velázquez-Soriano, I. (2008), “Los estudios epigráficos. Cuestión de métodos interdisciplinares”, Pyrenae 39 1, 7-41.

Recursos web

Web “Detrás de la fachada”, Paseo del Prado, 8, <http://www.mipetitmadrid.com/mipetitmadrid/web/seccion-es/31/detras-de-la-fachada/articulo/detras-de-la-fachada-n20-paseo-del-prado-81> [3/4/2018].

Lillo Redonet, F. (2008): Taller de grafitos y pintadas de Pompeya. La escuela, los gladiadores, las elecciones, <http://www.culturaclasica.com/colaboraciones/lillo/taller-grafi tos-pompeyanos.pdf> [3/4/2018].

Lillo Redonet, F. (2009a): Taller de epigrafía latina Scripta manent, <http://www.culturaclasica.com/colaboraciones/lillo/taller-epigrafia-latina.pdf> [7/4/2018].

Lillo Redonet, F. (2009b): Taller de epigrafía y símbolos paleocristianos, <http://www.culturaclasica.com/colaboraciones/lillo/taller-epigrafiasimbolos-paleocristianos.pdf> [7/4/2018].

Pereira Baz, M. Á. (2015): Siete elementos esenciales del ABP, <http://cedec.educalab.es/7-elementos-esenciales-del-abp/> [29/5/2018].

Web “Rutas con Historia”, Casa Museo de Lope de Vega, <https://www.rutasconhistoria.es/loc/casa-museo-lope-de-vega> [2/4/2018].

Published

2023-04-02