???? ??? ????????

Authors

  • Patricia Estruch García Spain
  • María del Carmen Parras González Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v10i16491

Keywords:

Didactic proposal, Greek women, public life, Classical Greece, Panathenoeas, Mysteries of Eleusis, Thesmoforias, inductive-contextual methodology, games

Abstract

We present a didactic proposal consisting of a text of our own, backed by images, synonyms and antonyms, whose theme is Greek women in the public life of Classical Greece and, more specifically, in some festivities such as the Panathenoeas, the Mysteries of Eleusis and the Thesmoforias. We also propose how this text should be worked in a classroom using an inductive-contextual methodology and two games: one to introduce new topics and another to compil what has already been seen. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bailly, A. (1963), Dictionnaire Grec-Français Le Grand Bailly, (26ª édition) Hachette, Paris.

Hornbloer, S. and Spawforth, A. (2012), The Oxford Classical Dictionary (assistant editor: Esther Eidinow), Oxford University Press, Oxford.

Liddell, H.G. & Scott, R. (1996), Greek-English lexic?n, Oxford University Press, London.

March, J. (2005), LSJ, Philolog.us, S. L., Edición en línea en <http://philolog.us/>.

Miller, A. (2015), Oxford Classical Dictionary, Oxford University Press, Oxford, Edición en línea en <http://classics.oxfordre.com/search?q=education&searchBtn=Search&isQuickSearch=true>

Pabón, S. & De Urbina, J. M. (2010), Diccionario bilingüe. Manual. Griego clásico-Español (23ª edición), Vox, Gavà, Barcelona.

Pantelia, M. (2011), Thesaurus Linguae Graecae (TLG), Oxford, Edición en línea en <http://stephanus.tlg.uci.edu/lsj/#eid=1&context=lsj>.

Ureña, J., Gallego, A. L. & Cortés, F. (2012), Dicciogriego, Creative Commons, Edición en línea en <http://www.dicciogriego.es/index.php#esp>.

Fuentes para el texto:

Andócides, Sobre los misterios.

Aristófanes, Tesmoforias.

Aristóteles, Constitución de los atenienses, 60.

Calímaco, Himno a Deméter.

Lucano, Escolios.

Himnos órficos a Perséfone, 208.

Homero, Himno homérico a Deméter, 202 y 2 206.

Inscriptiones Graecae, XIV, 205 y II 2 1367 6.

Plutarco, Fragmento 178.

Plutarco, Vida de Teseo, 24.

Manuales didácticos:

Balme, M. y Lawall, G. (2013), Athenaze. An introduction to ancient Greek, Oxford University Press, London.

Carbonell Martínez, S. (2014), ????????. Diálogos. Prácticas de griego antiguo, Cultura Clásica, Granada.

Díaz Ávila, M. (2014), Alexandros. To hellenikon paidion, Cultura Clásica, Granada.

Bibliografía y webgrafía sobre el juego en el aula:

Labrador Piquer, M. J. & Morote Magán, P. (2008), El juego en la enseñanza de ELE, Glosas Didácticas revista electrónica internacional, España.

Varretta, D. (2006), Lo lúdico en la enseñanza-aprendizaje del léxico. Propuesta de juegos para las clases de ELE. Red Ele, 7, España.

Villalba, F. (1999). Concepto de lengua y teorías de aprendizaje en el enfoque comunicativo de idiomas. Cuadernos de bitácora, Revista del CPR de Parla, 3, Madrid.

Published

2023-04-02