Service learning in physical education: implementation model in high education

Authors

  • M Franco-Sola Universidad Ramon Llull. Barcelona Spain
  • S Figueras Universidad Ramon Llull. Barcelona Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8307

Keywords:

Physical Education, teacher training, service-learning, personal and social skills, responsibility

Abstract

The purpose of this experience is to show an implementation model for teaching methodology about Service Learning (SL) to improve the teacher training in Primary Education degree in Blanquerna Faculty of Psychology, Education and Sports Sciences. Particularly, in these paper we present the SL method to show the convenience to develop teaching skills related to learning skills, such as teamwork or innovation, and personal development skills, such as respect for social differences or community responsibility. These teaching skills are presented by the Framework  for 21st Century Learning (Partnership for 21st Century Learning, 2019) and it’s strong connected with the mission that the university must develop in relation to responsibility and social commitment. This experience focuses on students from the compulsory subject "Education through body and movement", for all student in 1st year. They design didactic Physical Education proposals with inclusive and cooperative principles, both from their theoretical and practice foundamentation. The activities design is supervised by university and the institution which receives service: Institut Guttmann hospital. Finally, these activities are implemented in the hospital facilities with ordinary primary schools and children with poor mobility (wheelchair) and some functional diversity. The conclusions and evaluations SL from university students are positive, thus offering an enriching experience to improve our future teachers personality and professionalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Puig JM, Campo L. El aprendizaje servicio, una propuesta innovadora para trabajar con la comunidad. Aula de innovación educativa. 2015; 245: 47-51.

Puig JM, Batlle R, Bosch C, Palos J. Aprenentatge servei. Educar per a la ciutadania [internet] 2006. Disponible en: http://www.aprenentatgeservei.org/intra/aps/documents/Llibre%20Educar%20per%20la%20ciutadania.pdf

Capella C, Gil J, Martí M. La metodología del aprendizaje-servicio en la educación física. Apunts. Educación Física y Deportes. 2014; 116: 33-43.

Campo L. L’aprenentatge servei a la universitat com a proposta pedagògica. En Martínez M. Aprenentatge servei i responsabilitat social de les universitats. Barcelona: Octaedro y Fundación Jaume Bofill. 2008.

Ruiz-Corbella M, García-Gutiérrez J. Aprendizaje-Servicio. Los retos de evaluación. Madrid: Narcea. 2019.

Pérez S, Solà J, Sebastiani EM, Arranz X, Campos J, Giné M, Sánchez J. El aprendizaje servicio en el Grado en Ciencias de la Actividad Física y Deporte. En Rubio L, Campo L, Sebastiani EM. Aprendizaje Servicio y Educación Física. Barcelona: INDE. 2014: 91-100.

Zabala A, Arnau L. 11 ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó. 2007.

Zabala A, Arnau L. Métodos para la enseñanza de las competencias. Barcelona: Graó. 2014.

Chiva O, Pallarés M, Gil J. Aprendizaje-servicio y mejora de la Personalidad Eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación [Internet] 2018; 29(1): 181-197. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5209/RCED.52164

Rubio L, Campo L, Sebastiani EM. Aprendizaje servicio y Educación Física. Experiencias de compromiso social a través de la actividad física y el deporte. Barcelona: INDE. 2014.

Chiva O, Capella C, Pallarés M. Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la educación física. Revista de Investigación Educativa [Internet] 2018: 277-293. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.270581

Ruiz-Montero PJ, Chiva-Bartoll O, Rivera-García E. (2016). Aprendizaje- servicio en los grados universitarios de Educación Física: Ejercicio físico con personas mayores. Ágora para la Educación Física y el deporte. 2016; 18(3): 244-258.

Puig JM. 11 Ideas Clave. ¿Cómo realizar un proyecto de Aprendizaje Servicio?. Barcelona: Graó. 2015.

Partnership for 21st Century Learning. Arizona, EEUU: Battelle for kids [Internet] 2019. Disponible en: http://www.battelleforkids.org/networks/p21/frameworks-resources

Published

2020-04-09

How to Cite

Franco-Sola, M., & Figueras, S. (2020). Service learning in physical education: implementation model in high education. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 9(1), 114–123. https://doi.org/10.24310/riccafd.2020.v9i1.8307

Issue

Section

SUPLEMENTO AL V CONGRESO INTERNACIONAL Y XXVII NACIONAL DE EDUCACIÓN FÍSICA. 23-25 OCTUBRE 2019. UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS, PALMA (MALLORCA) ESPAÑA