Professionalization and communication development in Spanish football clubs. A case study: Sevilla FC

Authors

  • G. Lobillo Universidad de Málaga Spain
  • AJ Guevara Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2018.v7i1.4858

Keywords:

communication departaments, dircom, communications, football, communication, mass media

Abstract

The management of communication departments in Football clubs has experienced exponential growth and a rise in professionalism in the last decade. It has become a fundamental part of the entity´s identity and organizational structure, driven by the needs and benefits of a correct transmission of corporate identity and business management.

The aim of this study is to provide an overview of the current situation of the communication area in these sports organizations, as well as to make a comparison between clubs in time. Specifically, the club where we will base the analysis will be the Sevilla Fútbol Club (hereinafter Sevilla FC). To do so, a methodology based on the Case Study has been used and supported by data from other research conducted focusing on the Questionnaire to football clubs and in-depth interviews.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

G. Lobillo, Universidad de Málaga

Profesora Asociada del Dpto. Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Málaga (España)

References

- De Moragas, Miquel. Comunicación y Deporte en la era Digital, Barcelona. Olimpismo y deporte: CEO?UAB; 2007.

- Capriotti, P. La imagen de la empresa. Estrategia para una comunicación integrada. Barcelona: El Ateneo; 1992.

- Olabe-Sánchez, F. La comunicación no convencional en los clubes de fútbol. Pensar la Pub. Rev. Intern. de Invest. Public. 2009; Vol3, N1. Disponible en http://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU0909120121A/15348

- Carrillo, Mª. Y Tato, J. La nueva dimensión de la comunicación empresarial en el entorno de los activos intangibles. La comunicación espiral. Raz y Pal. 2004. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n39/carrillotato-html

- Agudo, A. y Toyos, F. Marketing de fútbol. Madrid: Pirámide; 2003.

-Olabe-Sánchez, F. La comunicación no convencional en los clubes de fútbol. Pensar la Pub. Rev. Intern. de Invest. Public. 2009; Vol3, N1. Disponible en http://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU0909120121A/15348

- Ginesta, X. El fútbol y el negocio del entretenimiento global. Los clubes como multinacional del ocio. Com. y Soc.2011 vol. XXIV, n. 1, pp.141-166.

- Túñez. M. Los periódicos en las redes sociales: audiencias, contenido, interactividad y estrategias comerciales. Estud. Leng. Period.; Vol.18, N1. Disponible en https://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/viewFile/39367/37913.

- Ramírez, T. Gabinetes de comunicación. Funciones, disfunciones e incidencia. Barcelona: Bosch Comunicación; 2002.

- Olabe-Sánchez, F. La comunicación no convencional en los clubes de fútbol. Pensar la Pub. Rev. Intern. de Invest. Public. 2009; Vol3, N1. Disponible en http://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU0909120121A/15348

- Costa, J. La comunicación en acción – Informe sobre la nueva cultura de la gestión. Barcelona: Paidós; 1999.

- Álvarez, T. y Caballero, M. Vendedores de imagen. Los retos de los nuevos gabinetes de comunicación. Barcelona: Paidós; 1997.

-Ruiz Olabuénaga, J. Aristegui, I.Melgosa, L. Como elaborar un proyecto de investigación social. Bilbao: Universidad de Deusto; 1998.

- Lobillo, G. Análisis de la estructura departamental de comunicación en los clubes de fútbol españoles. Temporada 2010-11. En: Carretón, M.C. y Matilla, K. La conducta interactiva de los públicos para las relaciones eficaces. Las relaciones en la sociedad y en las redes sociales. Málaga: Unión de Editoriales Universitarias Españolas (UNE); 2012

Published

2018-05-02

How to Cite

Lobillo, G., & Guevara, A. (2018). Professionalization and communication development in Spanish football clubs. A case study: Sevilla FC. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 7(1), 34–46. https://doi.org/10.24310/riccafd.2018.v7i1.4858

Issue

Section

Artículos