Evaluation of sports events: the case of the Spanish canyon descent championship 2019
DOI:
https://doi.org/10.24310/riccafd.2021.v10i2.12049Keywords:
perceived quality, impact, expenditure, sports events, canyon descentAbstract
The growth experienced by sports events during last years demands that managers need to be sensitive to the opinions of participants in order to develop appropriate strategies for the successful management of those sports events. This study aimed to evaluate the quality and perceived impact by the athletes of the Canyoning Championship of Spain in 2019. Fifty-two athletes participated, 74% men and 26% women, with a mean age of 36.26±8.86 years. A questionnaire including three sections was used for data collection: socio-sports data, quality-satisfaction, and impact-repercussion. Participants reported a high level of satisfaction with the event, and perceived the event as a generator of positive impacts on the territory where it was held. In relation to the economic impact, the estimated expenditure on the event reported directly by the respondents was €252.61. The evaluation of quality and impact is a useful strategy for the organisers of sports events, both in the improvement and design of their services and as well as evidence of the investments made by sponsors and administrations.
Downloads
Metrics
References
Ministerio de Cultura y Deporte. Anuario de estadísticas deportivas 2019. División de Estadística y Estudios, Secretaría General Técnica. 2019.
Kennedy H, Baker BJ, Jordan JS, Funk DC. Running recession: A trend analysis of running involvement and runner characteristics to understand declining participation. J Sport Manag. 2019; 33(3):215–28.
Theodorakis ND, Kaplanidou K, Karabaxoglou I. Effect of Event Service Quality and Satisfaction on Happiness Among Runners of a Recurring Sport Event. Leis Sci. 2015; 37(1):87–107.
Sánchez-Sáez JA. Los eventos deportivos como instrumento de desar-rollo local. Cult Cienc y Deport. 2019; 14(41):91–2.
Cerro-Herrero D. Análisis de la calidad percibida y satisfacción de par-ticipantes en eventos deportivos. In: Catálogo de investigación joven en Extremadura. 2018; p. 66–70.
Richards G, Marques L, Mein K. Event design: Social perspectives and practices. Event Design: Social Perspectives and Practices. 2014.
Rodríguez C, Sánchez M. El Turismo de Eventos: Un análisis del perfil sociodemo- gráfico y comportamiento Del gasto turístico en función de la naturaleza del evento. Rev Port Estud Reg. 2018; 49:41–55.
Angosto S, López J, Díaz A. Una escala para la evaluación de la cali-dad pericibida por participantes en eventos deportivos populares (CAPPEP V2.0). J Sport Econ Manag. 2016; 6(2):69–84.
Shonk DJ, Chelladural P. Service quality, satisfaction, and intent to re-turn in event sport tourism. J Sport Manag. 2008; 22(5):587–602.
Alguacil M, Pérez C, Aguado S, Boquera J. Does hosting a sport event promotes the city among athletes as a tourist destination? Sport TK-Revis-ta Euroam Ciencias del Deport. 2016; 5(1):126–36.
Hyun M, Jordan JS. Athletic goal achievement: A critical antecedent of event satisfaction, re-participation intention, and future exercise inten-tion in participant sport events. Sport Manag Rev. 2020; 23(2):256–70.
Bosch J, Murillo C, Raya J. a importancia económica del sector depor-tivo y el impacto económico de los eventos deportivos. In: E. Bandrés, J. F. Sanz, editors. Deporte y Economía. Funcas; 2019; p. 261–75.
EVALUACIÓN DE EVENTOS DEPORTIVOS: EL CASO DEL CAMPEONATO DE ESPAÑA... 2021;10(2):60-78
Roca A, González J, Porcel P, Cabello D. Impacto económico de los asistentes a la Universiada de Invierno del 2015 en la ciudad de Granada. Sport TK-Revista Euroam Ciencias del Deport. 2019; 8(1):7–12.
Pérez C. Análisis de la calidad del servicio en los eventos deportivos. calidad percibida y satisfacción de los espectadores y de los deportistas. Universidad de Valencia; 2010.
Angosto S, Ibáñez R, Morales V. Valoración de la calidad percibida, valor percibido y satisfacción de los participantes en una carrera popular de media distancia. V Congreso Iberoamericano de Economía del Deporte. El deporte: Dinamizador económico. 2014.
Angosto S. Diseño y validación de un cuestionario sobre calidad per-cibida en eventos deportivos populares (CAPPEP). Universidad de Murcia; 2014.
Prado V, Calabuig F. La medición de la calidad de servicio en eventos de-portivos: modelos lineales vs. Qca. J Sport Econ Manag. 2016; 6(3):126–36.
Parra D, Elasri A, Triadó XM, Aparicio P. Análisis de la relación entre los beneficios y los costes percibidos y la satisfacción del residente con la celebración de un evento deportivo: Efecto mediador del valor percibido. Rev Psicol del Deport. 2016; 25(3):59–63.
Sánchez P, Salgado J, Rodríguez A, Barajas A. Impacto económico del XXI Campeonato de España “Open” de Invierno Master de Natación de Pontevedra 2015. Sport TK-Revista Euroam Ciencias del Deport. 2016; 5(Supl.):169–80.
Parra D, Calabuig F, Añó V, Ayora D, Núñez JM. El impacto de un even-to deportivo mediano: percepción de los residentes de la comunidad de acogida. RETOS Nuevas Tendencias en Educ Física, Deport y Recreación. 2014; 26:88–93.
Calabuig F, Crespo J, Núñez J, Valantine I, Staskeviciute I. Role of perceived value and emotions in the satisfaction and future intentions of spectators in sporting events. Eng Econ. 2016; 27(2):221–9.
Zhou R, Kaplanidou K. Building social capital from sport event partici-pation: An exploration of the social impacts of participatory sport events on the community. Sport Manag Rev. 2018; 21(5):491–503.
Balduck AL, Maes M, Buelens M. The social impact of the tour de france: Comparisons of residents’ pre-and post-event perceptions. Eur Sport Manag Q. 2011; 2(2):91–113.
González RJ, Camacho D, Calabuig F, Añó V. Percepción de los resi-dentes sobre el impacto del Mundobasket 2014 en Gran Canaria y apoyo a la celebración de eventos deportivos. Rev Iberoam Psicol del Ejerc y el Deport. 2016; 11(2):279–88.
Parra D, González RJ, Añó V, Ayora D. Percepción de los visitantes sobre el impacto social y sus intenciones con respecto a la celebración
EVALUACIÓN DE EVENTOS DEPORTIVOS: EL CASO DEL CAMPEONATO DE ESPAÑA... 2021;10(2):60-78de un evento deportivo de pequeña escala. Rev Psicol del Deport. 2016; 25(1):93–6.
Gratton C, Dobson N, Shibli S. The economic importance of major sports events: A case-study of six events. Manag Leis. 2000; 5(1):17–28.
Preuss H. The Economic Impact of Visitors at Major Multi-sport Events. Eur Sport Manag Q. 2005; 5(3):281–301.
Porter PK, Fletcher D. The economic impact of the olympic games: Ex ante predictions and ex poste reality. J Sport Manag. 2008; 22(4):470–86.
Fernández-Alles MT. El Impacto Turístico de Los Eventos Deportivos: Un Estudio de Caso. Cuad Tur. 2014; 33:59–76.
Parra D, Calabuig F, Añó V, Ayora D, Núñez JM. El impacto de un even-to deportivo mediano: percepción de los residentes de la comunidad de acogida. Retos Nuevas tendencias en Educ Física, Deport y Recreación. 2014; 26:88–93.
Medina FX, Abadía i Naudí S, Sánchez González R, Bantulà Janot J, Morejon Torné S. Deporte, cultura, turismo y medio ambiente: el caso de la trailwalker Intermón-Oxfam en Cataluña. Deport Cult Tur y medio Ambi-ent el caso la trailwalker Intermón-Oxfam en Cataluña. 2015; 1(1):95–107.
Jiménez-Naranjo H V., Coca JL, Gutiérrez M, Sánchez MC. Cost–benefit analysis of sport events: The case of World Paddle Tour. Eur Res Manag Bus Econ. 2016; 22:131–8.
Jimenez-Naranjo H. Análisis del impacto socioeconómico de los even-tos deportivos. Universidad de Extremadura; 2015.
Folgado-Fernández JA, Nunes P, López EL. Impacto del ocio activo y el deporte en el desarrollo del turismo. Un estudio comparativo de dos eventos con identidad territorial en Extremadura (España) y Setúbal (Por-tugal). VII Foro Internacional de Turismo Maspalomas Costa Canaria. 2019.
Agorreta J, Madruga M, Cerro D, Prieto-Prieto J. Impacto socioec-onómico del turismo activo de eventos deportivos: Un estudio exploratorio para el caso del Valle del Jerte. ROTUR Rev Ocio y Tur. 2020; 14(2):88–104.
Henderson JC, Foo K, Lim H, Yip S. Sports events and tourism: The Sin-gapore Formula One Grand Prix. Int J Event Festiv Manag. 2010; 1(1):60–73.
Sánchez P, Salgado J, Rodríguez A, Barajas A. Impacto económico del XXI Campeonato de España “Open” de Invierno Master de Natación de Pontevedra 2015. Sport TK-Revista Euroam Ciencias del Deport. 2016; 5(Supl.):169–80.
Veltri FR, Miller JJ, Harris A. Club Sport National Tournament: Eco-nomic Impact of a Small Event on a Mid-Size Community. Recreat Sport J. 2009; 33(2):119–28.
EVALUACIÓN DE EVENTOS DEPORTIVOS: EL CASO DEL CAMPEONATO DE ESPAÑA... 2021;10(2):60-78
Prieto-Prieto J, Madruga M, Cerro D. Los eventos deportivos. In: La situación del deporte en Extremadura. Una visión de AGEDEX. Asociación de Gestores del Deporte de Extremadura; 2017; p. 96–113.
Roca A, Cabello D, Gonzalez J, Courel J. Estudio de satisfacción de los asistentes a la Universiada de Invierno Granada 2015. Retos nuevas ten-dencias en Educ física, Deport y recreación. 2018; 33:247–51.
Murillo C, Carles M, Llop M, Moya X, Planas D. Campeonato Mundi-al de Patinaje Artístico Reus 2014: opinión de los participantes y legado económico. Sport Rev Euroam ciencias del Deport. 2016; 5(1):107–18.
Carreño-Clemente J. Impacto de la organización de eventos deportivos internacionales en Canarias sobre la actitividad turística. El Ironman de Lanzarote. Rev Atlántida Rev Canar Ciencias Soc. 2014; 6(2014–2015):163–79.
Añó V, Calabuig F, Parra D. Impacto social de un gran evento depor-tivo: El Gran Premio de Europa de Fórmula 1. Cult Cienc y Deport. 2012; 7(19):53–65.
Méndez Rial B, Sánchez-Fernández P, Barajas Alonso Á. Impacto de eventos deportivos: el caso del Campeonato de España de natacion Pon-tevedra 2011. Rev Int derecho y gestión del Deport. 2012; 18:72–91.
Cortinhas R, Fernandes PO, Teixeira JP. Estimativa dos gastos diretos dos participantes envolvidos nas provas da meia maratona e da maratona do Porto 2015. XXVII Jornadas Espano-Lusas – Gestión Científica. Alicante; 2017.
Barajas A, Salgado J, Sánchez P. Problemática de los estudios de impac-to económico de eventos deportivos. Estud Econ Apl. 2012; 30(2):441–61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All the contents published in Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte are subject to the Creative Commons Reconocimento-NoComercia-Compartirigual 4.0 license, the full text of which can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly exposed, provided that:
The authorship and original source of your publication (Journal, editorial and URL of the work) are cited.
They are not used for commercial purposes.
The existence and specifications of this use license are mentioned.
Copyright is of two kinds: moral rights and patrimonial rights. Moral rights are perpetual, inalienable, inalienable, inalienable, inalienable and imprescriptible prerogatives.
In accordance with copyright legislation, Revista Eviterna recognizes and respects the moral rights of the authors, as well as the ownership of the economic right, which will be transferred to the University of Malaga for dissemination in open access.
The economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte is published in open access and is exclusively authorized to carry out or authorize by any means the use, distribution, disclosure, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.