Meanings attributed to the terms Psychomotricity and Physical Education in early childhood education

Authors

  • Juanjo Rodríguez Yáñez Spain https://orcid.org/0000-0002-8036-1249
  • Sara Figueras Comas Blanquerna Faculty of Psychology and Education and Sport Sciences, Ramon Llull University. Barcelona Spain
  • Maria Dolors Ribalta Alcalde Blanquerna Faculty of Psychology and Education and Sport Sciences, Ramon Llull University. Barcelona Spain https://orcid.org/0000-0001-8964-1266

DOI:

https://doi.org/10.24310/riccafd.2021.v10i1.10429

Keywords:

Physical Education, early childhood education, psychomotor skills

Abstract

The objective of this study is to analyze the meanings that are attributed to the terms psychomotor and physical education in early childhood education (stage 0-6 years) and the consequences derived from it.

The research has been based on the hermeneutic-interpretive methodological tradition and the data collection method has been the case study. The strategies used to obtain the information have been the in-depth interview, the discussion group and the research journal.

The results obtained make evident the existing terminological-conceptual confusion in relation to the terms physical education and psychomotor skills, resulting in an ambiguity that is hindering the development of physical education in schools and early childhood education teacher training centers.

According to the results obtained, the main cause of this confusion is the conceptual ignorance of the term psychomotor skills, which is usually used by tradition at this stage, being associated with methodologically adequate motor proposals for early childhood education, and the current physical education model. which is perceived in a reductionist way, as it is generally associated with instructive practices, physical conditioning and sports practice, thereby generating the perception that it is not adequate for this stage. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

1. MEC (1992). Propuesta de Secuencia Educación Física. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid: Escuela Española, S.A.
2. Vázquez, B. (1989). La educación física en la educación básica. Madrid: Gymnos.
3. Gil Madrona, P., & Gómez Barreto, I. (2013). La educación física en el marco actual de la educación infantil. En Gil Madrona, P. (Coord): Desarrollo curricular de la educación física en la educación infantil (pp. 17-28). Madrid: Pirámide.
4. Real Orden ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. Publicado en BOE nº 5 de 5 de enero de 2008. Referencia: BOE-A-2008-222.
5. Rodríguez, J.J. (2015). Análisis y fundamentación para un modelo de educación física en la etapa de la educación infantil: un estudio de caso en la Universidad Ramon llull. Tesis doctoral publicada. Centro Universitat de Barcelona.
6. Fernández Domínguez, M.R., Palomero Pescador, J.E., & Aranda Lilao, B. (1988). Propuesta para la creación de los estudios de Psicomotricidad en la Universidad española. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 3,146-159.
7. Rigal, R. (2006). Educación motriz y educación psicomotriz en preescolar y primaria. Barcelona: INDE publicaciones.
8. Pastor Pradillo, J.L. (2007). Psicomotricidad. Situación y concepto actual. Revista digital hispano mexicana de la educación física y el deporte, (1), 3, 39-50.
9. González Lucini, F. (2001). La educación como tarea humanizadora. De la teoría pedagógica a la práctica educativa. Madrid: Anaya 21.
10. Coller, X. (2000). Estudio de casos. Madrid: CIS.
11. Latorre, A., Del Rincón, D., & Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: GR92.
12. Losada, J.L., & López-Leal, R. (2003). Métodos de investigación en ciencias humanas y sociales. Madrid: Thomson.
13. Tójar Hurtado, J. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. Madrid: La Muralla.
14. González Lucini, F. (2001). La educación como tarea humanizadora. De la teoría pedagógica a la práctica educativa. Madrid: Anaya 21.
15. Bouché, P. J. (2004). Educar para un nuevo espacio humano. Madrid: Dykinson.
16. Lagardera, F. (1992). Sobre aquello que puede educar la Educación Física. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 15, septiembre/diciembre 1992, 55-72.
17. Cañabate Ortiz, D & Tesouro Cid, M & Puiggali Allepuz, J & Zagalaz Sánchez M.C (2019). Estado actual de la Educación Física desde el punto de vista del profesorado. Propuestas de mejora. Revista Retos, 35, 47-53.
18. Serrabona, J. (2003). La psicomotricidad dentro del marco educativo. Tesis doctoral no publicada. Universitat Ramón Llull. Facultat de Psicologia i Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna.
19. Pastor Pradillo, J.L. (2005b). Principios teóricos para una fundamentación de la intervención psicomotriz. Tabanque, 19, 229-242.

Published

2021-03-31

How to Cite

Rodríguez Yáñez, J., Figueras Comas, S., & Ribalta Alcalde, M. D. (2021). Meanings attributed to the terms Psychomotricity and Physical Education in early childhood education. Revista Iberoamericana De Ciencias De La Actividad Física Y El Deporte, 10(1), 120–137. https://doi.org/10.24310/riccafd.2021.v10i1.10429

Issue

Section

Artículos