On the use of the inductive method in the teaching of (Criminal) Law
DOI:
https://doi.org/10.24310/REJIE.2014.v0i9.7728Keywords:
Criminal Law, inductive method, Delictum, teaching materials, inductive approach, cases and materialsAbstract
This paper analyzes the impact of a teaching methodology based on the resolution of cases for Law courses (the named “general part: General Theory of Crime”). The authors have developed teaching materials appropriate to the content and skills of the subject. Edited version exists on paper, in book form, as well as complementary materials in Network. These materials are based on a case sequence under one system (the theory of crime) of progressive difficulty, and the exposure in the classroom can be conceptualized as an inductive method. In the opinion of the authors, and in their experience as teachers of the subject, an inductive method offers some advantages for learning and the acquisition of skills by students.
Downloads
Metrics
References
AREEDA, PH.E. (1996), “The Socratic Method”. En 109 Harvard Law Review 1996, pp. 911-922.
BARTON, H.B. (2008), “A Tale of Two Case Methods”. En Tennessee Law Review 75, 3 (2008); University of Tennessee Legal Studies Research Paper No. 16.
CARREÑO, J./AZCONA, C./ÍÑIGO, E./PÉREZ, C./SÁNCHEZ-OSTIZ, P. (2007), “Teaching Law as we do it with Chemistry”. Comunicación presentada en la International Technology, Education and Development Conference (INTED 2007), Valencia, 7-9 de marzo de 2007.
FLETCHER, G. (2000), “Rethinking Criminal Law”, Oxford University Press, Oxford (U.S.).
HRUSCHKA, J. (1988), “Strafrecht nach logisch-analytischer Methode“, 2.ª ed., Walter de Gruyter, Berlín, Nueva York.
ÍÑIGO, E./CARREÑO, J. (2009), “The Crime-Case Methode“, comunicación presentada en la International Technology, Education and Development Conference (INTED 2009), Valencia, 9-11 de marzo de 2009 (en Proceedings of INTED2009 Conference).
KAUFMANN, ARTH. (1997), “Das Verfahren der Rechtsgewinnung“, C.H. Beck, Múnich.
LAVILLA RUBIRA, J.J. (1988), “Sobre el “case-methode” para la enseñanza del Derecho: la experiencia de la “Harvard Law School”. En Revista de Administración Pública, 1988 (117), pp. 433-444.
LÓPEZ RUÍZ, J.I. (2011), “Un giro copernicano en la enseñanza universitaria: formación por competencias”. En Revista de Educación, 2011, pp. 279-301.
MARTÍNEZ PUJALTE, A.-L. (2000), “Enseñanza jurídica e interpretación: Bases para una revisión de la metodología didáctica del Derecho”. En La Ley, 2000-3, pp. 1647- 1654.
PÉREZ LLEDÓ, J.A. (2002), “Teoría y práctica en la enseñanza del Derecho”. En Laporta, F.J. (ed.), La enseñanza del Derecho. Anuario de la Facultad de Derecho de la Universidad Autónoma de Madrid, 6 (2002), pp. 197-268.
SÁNCHEZ-OSTIZ, P./ÍÑIGO CORROZA, E. (2013), “Delictum 2.0 Materiales para clases prácticas de introducción a la Teoría general del delito”, Thomson-Reuters-Aranzadi, Pamplona.
SILVA SÁNCHEZ, J.M./BALDÓ LAVILLA, F./CORCOY BIDASOLO, M. (1997), “Casos de la jurisprudencia penal con comentarios doctrinales. Parte general”, 2.ª ed., J.M. Bosch, Barcelona.
SILVA SÁNCHEZ, J.M./SÁNCHEZ-OSTIZ, P. (2011), «Introducción», en Sánchez-Ostiz, P., (coord.) (2011), “Casos que hicieron doctrina en Derecho penal”, Editorial Wolters Kluwer-La Ley, Madrid, pp. 45-60.
TOLLER, F.M. (2010), “Foundations for a Revival of the Case Method in Civil Law Education”. En Journal of Civil Law Studies 2010, vol. 3, pp. 21-65.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Sin perjuicio de lo dispuesto en el Texto Refundido de la Ley de Propiedad Intelectual, aprobado por Real Decreto Legislativo 1/1996, de 12 de abril, y conforme al mismo, los autores/as ceden a título gratuito, de modo no exclusivo y sin límite temporal los derechos para difundir, reproducir, comunicar y distribuir, en cualquier formato actual o futuro (papel o electrónico), a la Universidad de Málaga (UMA), a fin de que sea publicado en REJIE Nueva Época.
Al realizar el envío, el autor declara que el contenido esencial del mismo no ha sido publicado ni se va a publicar en ninguna otra obra o revista mientras esté en proceso de evaluación en REJIE Nueva Época, comprometiéndose en todo caso a comunicar de inmediato al equipo editorial de la revista cualquier proyecto de publicación de dicho texto, y citando expresamente a la revista en el nuevo proyecto.
Todos los contenidos publicados por REJIE Nueva Época están sujetos a la licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional, cuyo texto completo se puede consultar en https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode
Conforme a la misma, se permite la copia, distribución, comunicación pública, obras derivadas y el uso comercial de los contenidos siempre que la fuente y el autor del texto sean citados Así, cuando el autor/a envía su colaboración está explícitamente aceptando esta cesión de derechos de edición y de publicación.
Es responsabilidad de los autores obtener los permisos necesarios de las imágenes que están sujetas a derechos de autor.