The necessary training of university teachers in the face of virtual teaching

Authors

  • Esther Rando Burgos Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2021.vi24.12137

Keywords:

teacher training, virtual teaching, student, university teaching

Abstract

The last few months, with the fateful arrival of Covid-19, have been a real tsunami in our lives, in all spheres, also in teaching. In just days he went from traditional face-to-face teaching to virtual teaching. Students and teachers we saw each other in a new scenario that until then was limited to concrete issues and that became our day to day. And, it could be said, that it has been successfully overcome, or at least in the best possible way given the limited resources, the situation of widespread uncertainty, thanks to an almost daily reinvention. After these early days and still not knowing what scenario we will have in the next course a question seems obvious: virtual teaching is here to stay. As a result, the necessary adaptation of the teacher to the new scenario, which goes through the training in virtual teaching for, worth the redundancy, to be able to train our students. The objective of this work focuses on analyzing the importance and necessary training of the teacher in the university environment in the face of virtual teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

- AREA MOREIRA, M. (2018) “De la enseñanza presencial a la docencia digital. Autobiografía de una historia de vida docente”. RED. Revista de Educación a Distancia, núm. 56, art.1, págs..1-21. Disponible: http://dx.doi.org/10.6018/red/56/1
- AREA MOREIRA, M., SAN NICOLÁS SANTOS, M.B. Y SANABRIA MESA, L. (2018) “Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado”. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), págs. 179-198. Disponible: http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.2.20666
- CALDERÓN PATIER, C. y GONZÁLEZ LORENTE, Á. (2009) “El papel del profesor universitario español en el EEES”. Disponible: https://www.uv.es/motiva2/Ponencias%20Motiva2009/docs/53.pdf
- DURÁN RODRÍGUEZ, R. y ESTAY-NICULCAR, C.A. (2016) “Las buenas prácticas docentes en la educación virtual universitaria”. REDU, Revista de docencia universitaria, vol. 14 (2), julio-diciembre, págs. 159-186. Disponible: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/issue/view/638
- FROILÁN, J. Y GISBERT, M. (2012) “El cambio organizacional en la universidad a través del uso de los campus virtuales desde la perspectiva de los estudiantes”. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, núm. 40, págs. 75-88.
- GARCÍA ARETIO, L. (2013) “Fundamento y Componentes de la Educación a Distancia”. RIED. Revista Iberoamericana de educación a distancia, 2 (2).
- GARCÍA ARETIO, L. (2019) “El problema del abandono en estudios a distancias. Respuestas desde el Diálogo Didáctico Mediano”. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia, vol. 22, núm. 1. Disponible: https://doi.org/10.5944/ried.22.1.22433
- PIRIZ DURÁN, S. (2015) UNIVERSITIC 2015. “Análisis de las TIC en las Universidades Españolas”. Madrid: Crue Universidades Españolas. Disponible: http://www.crue.org/Documentos%20
- URBINA, S. y SALINAS, J. (2014) “Campus virtuales: una perspectiva educativa y tendencias”. RED. Revista de Educación a Distancia, núm. 42, septiembre-diciembre, págs. 6-21. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/547/54731828002.pdf
- SÁNCHEZ SANTAMARÍA, J. Y MORALES CALVO, S. (2012) “Docencia universitaria con apoyo en entornos virtuales de aprendizaje (EVA)”. Digital Education Review, núm. 21, págs. 33-46. Disponible: http://greav.ub.edu/der/
- TINTAYA, A.E. (2009) “Desafíos y fundamentos de educación virtual”. Buenos Aires, El Cid Editor.
- TONY BATES, A.W. (2017) “La enseñanza en la Era Digital. Una guía para la enseñanza y el aprendizaje”. Obra publicada bajo licencia internacional de propiedad Creative Commnos no comercial.
- VARELA-OROL, C. (2011) “¿Hacia un nuevo paradigma bibliotecario? El nuevo orden digital”. El profesional de la información, 20 (5), págs. 564-570.

Additional Files

Published

2021-02-28

How to Cite

Rando Burgos, E. . (2021). The necessary training of university teachers in the face of virtual teaching. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (24), 47–56. https://doi.org/10.24310/REJIE.2021.vi24.12137

Issue

Section

Educational innovation and teaching methodologies