El adversario interior
DOI:
https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi1.8844Keywords:
Wagner, estética, tragediaAbstract
Este artículo explora los principales problemas que encierra El nacimiento de la tragedia (y los escritos de juventud en su conjunto) derivados del antagonismo, de la tensa y ambigua relación entre Nietzsche y Wagner cada vez más amenazada por la percepción, confusa al principio, que Nietzsche va teniendo de los motivos por los que la obra y el pensamiento estético de su admirado maestro terminarán por resultarle un camino imposible e intransitable.
Downloads
Metrics
References
Adorno, Th.W., Versuch über Wagner, Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1962.
Barbera, S.-Campioni, G., Il genio tiranno, Milán: Franco Angeli, 1983
Campioni, G., Sulla strada di Nietzsche, Pisa: ETS, 1993.
Chailly, J., Analyse musicale de Tristan et Isolde de Wagner, París: Leduc, 1972.
Dufour, E., "L'année 1872 de Nietzsche: La naissance de la tragédie et Manfred Meditation", en Les Cahiers de l'Herne 2000, p. 248.
Dufour, E., "L'esthétique musicale formaliste de Humain, trop humain", en Nietzsche Studien, 1999 (28)
Guanti, G., Romanticismo e musica. L'estetica musicale da Kant a Nietzsche, Turín: EDT, 1981.
Gut, S., "Encore et toujours: L'accord de Tristan", en L'Avant-scéne opéra 1981 (34-35), pp. 148 ss.
Liébert, G., Nietzsche et la musique, París: PUF, 1995.
Nietzsche, F., Ecce homo, ed. A. Sánchez Pascual, Madrid, Alianza, 1978.
Nietzsche, F.,El culto griego a los dioses, Madrid: Alderabán, 1999.
Nietzsche, F., El nacimiento de la tragedia, trad. Sánchez Pascual Madrid: Alianza, 2000.
Nietzsche, F., Humano, demasiado humano, ed.A. Brotons, Madrid: Akal, 1996, vol. II.
Nietzsche, F., La genealogía de la moral, ed. A. Sánchez Pascual, Madrid: Alianza,1978.
Nietzsche, F., Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe, ed. G. Colli y M.Montinari, VI vol., Berlin-New York / München: W. de Gruytrer, 1980.
Nietzsche, F., Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe, ed. G. Colli y M.Montinari, VII vol., Berlin-New York / München: W. de Gruytrer, 1980.
Nietzsche, F., Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe, ed. G. Colli y M.Montinari, VIII vol., Berlin-New York / München: W. de Gruytrer, 1980.
Schlegel, F., Poesía y filosofía, Madrid: Alianza, 1994
Wagner, R., La obra de arte del futuro, trad cast. de J. B. Llinares y F. López, Valencia: Univ. de Valencia, 2000.
Wagner, R., Ricordi, battaglie, visioni, ed. E. Pocar, Milán: Ricciardi, 1955.
Weber, M., "Fundamentos racionales y sociológicos de la música", en Economía y Sociedad, trad. cast. E. Imaz y otros, México, FCE, 1979, pp.1118-1183
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
As of issue 21 (2021) this journal is published only in open access (diamond route).
From that number 21, like the previous numbers published in NIETZSCHE STUDIES, they are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoComercia-ShareIgual 4.0 license, the full text of which can be consulted at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 >
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright generates two different rights: moral rights and patrimonial rights that EJFB recognizes and respects. Moral rights are those relating to the recognition of the authorship. They are rights of a personal nature that are perpetual, inalienable, unseizable and imprescriptible as consequence of the indivisible union of the author and his/her work.
Patrimonial rights are those that can be derived from the reproduction, distribution, adaptation or communication of the work, among others.