Nietzsche y Brahms
DOI:
https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi2.8792Abstract
A quien se interese por la música en la persona y la obra de Nietzsche (1844-1900) le ha de resultar altamente significativo que el filósofo también mantuviera determinada relación puntual y entrecortada con la música y la persona de quien fue, junto con la revolucionaria y poderosísima personalidad de Richard Wagner (1813-1883), uno de los compositores más relevantes de su tiempo, Johannes Brahms (1833-1897). Este texto trata de servir para que se reconozca y se prosiga esta poco frecuentada pista de la que queremos brindar un mapa de conjunto.
Downloads
Metrics
References
Borchmeyer, D. y J. Salaquarda, Nietzsche und Wagner. Stationen einer epochalen Begegnung, ed. Insel, 2 vols., Frankfurt a. Main y Leipzig, 1994-
Janz, C.P., Friedrich Nietzsche 4. Los años de hundimiento 1889/1900, trad. de J. Muñoz e I. Reguera, Alianza, Madrid, 1985, 220-228).
Janz, C. P., Friedrich Nietzsche 2. Los diez años de Basilea 1869/1879, tr. J. Muñoz e I. Reguera, Alianza, Madrid, 1981.
Janz, C. P., Friedrich Nietzsche, 3. Los diez años del filósofo errante, trad. de J. Muñoz e I. Reguera, Alianza, Madrid, 1985.
Moutsopoulos, E., «”Der Fall Brahms” in der Musikphilosophie Nietzsches», en G. Pöltner y H. Vetter (eds.), Nietzsche und die Musik, Peter Lang, Frankfurt a. Main, 1997.
Nietzsche, F., Correspondencia I-VI. (CO). Director ed. Luis E. de Santiago Guervós. Madrid : Trotta, 2005- 2012.
Nietzsche, F., Fragmentos Póstumos I-IV (FP). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2006-2010.
Nietzsche, F., Obras Completas, I-IV (OC ). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2011-2016.
Reiber, J., «“Auch das Gegenteil kann wahr sein”. Johannes Brajms, Josef Viktor Widmann und Friedrich
Nietzsche», ed. G. Pöltner y H. Vetter, Nietzsche und die Musik, Peter Lang, Frankfurt a. Main, 1997, pp. 57-79.
Ross, W., Der ängstliche Adler, Deutsche Verlags-Anstalt, Stuttgart, 1980, 309-405. (Hay trad. castellana.) C. P. Janz en su citada gran biografía Friedrich Nietzsche, 2. Los diez años de Basilea 1869/1879, tr. J. Muñoz e I. Reguera, Alianza, Madrid, 1981.
Widmann, «Nietzsches Abfall von Wagner», Der Bund, Berna, 20-21 de noviembre de 1888, nº 321 y nº 322.
Widmann, J.V., «Nietzsche’s gefährliches Buc»”, Der Bund, Berna, 16-17 de septiembre de 1888, nº 256 y nº 257.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
As of issue 21 (2021) this journal is published only in open access (diamond route).
From that number 21, like the previous numbers published in NIETZSCHE STUDIES, they are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoComercia-ShareIgual 4.0 license, the full text of which can be consulted at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 >
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright generates two different rights: moral rights and patrimonial rights that EJFB recognizes and respects. Moral rights are those relating to the recognition of the authorship. They are rights of a personal nature that are perpetual, inalienable, unseizable and imprescriptible as consequence of the indivisible union of the author and his/her work.
Patrimonial rights are those that can be derived from the reproduction, distribution, adaptation or communication of the work, among others.