Nietzsche as an educator
DOI:
https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi21.13730Keywords:
human formation, art of existence, singularity, masterAbstract
This article interprets Nietzsche's position on education, from a philosophy that is related to the ancient tradition of philosophy as a way of life and art of existence. It is elaborated from an idea that starts from the singularity as an assumption at the same time as purpose. It analyzes the idea of a master who wants disciples to break with him, to finally arrive to Nietzsche himself as a teacher of humanity. Finally, to have Nietzsche as a master is to act on the possibility of paradox, it is to open oneself to the multiplicity of possible worlds, and not to surrender anything to possession.
Downloads
Metrics
References
Díaz Genis, Andrea, El eterno retorno de lo mismo o el terror a la historia, Montevideo: Editorial Ideas, 2008
Díaz Genis, Andrea, La formación humana desde una perspectiva filosófica. Inquietud, cuidado de sí y de los otros, autoconocimiento, Buenos Aires: Biblos, 2016.
Díaz Genis, Andrea: “Filosofar y vivir a partir de la máscara. Educando a un nuevo tipo de ser humano (comentario de los fragmentos póstumos tomo IV)” en Díaz Genis, Andrea, Calabria Robert (comp), Actualidad de Nietzsche: a propósito de los Fragmentos Póstumos, Montevideo: Csic, Universidad de la República, 2012.
Gadamer, Hans Georg, trad. A. Agut, R. Agapito ,1977, Verdad y Método I, Salamanca: Sígueme, 1977.
Hadot P., trad. María Cucurella Miquel, La filosofía como forma de vida. Madrid, Alpha Decay, 2009
Foucault M., La Hermenéutica del Sujeto, Buenos Aires: FCE, 2006.
Jaspers, K. trad. De Emilio Estiu, Nietzsche, Buenos Aires: Sudamericana, 1963.
La Boétie E. con ilustraciones de Nono K, Discurso de la Servidumbre Voluntaria, Barcelona: Virus Editorial, 2016.
Montaigne, trad. Alvaro Muñoz Robeladano, 2003, Ensayos Completos, España: Cátedra, 2013.
Nietzsche, F. trad. J.B. Llinares, D. Sánchez Meca y Luis. E de Santiago Guervós, Schopenhauer como educador en Obras completas Tomo I, Madrid: Técnos, 2011
Nietzsche, F. trad. J.B. Llinares, D. Sánchez Meca y Luis. E de Santiago Guervós, Sobre el futuro de nuestras instituciones educativas en Obras Completas, Tomo I, Madrid: Técnos, 2011.
Nietzsche, F. trad. J.B. Llinares, D. Sánchez Meca y Luis. E de Santiango Guervós De la utilidad y los inconvenientes de la historia para la vida en Obras Completas, Tomo I, Madrid: Técnos, 2011.
Nietzsche, F Nietzsche, F. trad. J.B. Llinares, D. Sánchez Meca y Luis. E de Santiago Guervós, El Nacimiento de la tragedia en Obras Completas, Tomo I, Madrid: Técnos, 2011.
Nietzsche, F Nietzsche, F. trad. J.B. Llinares, D. Sánchez Meca y Luis. E de Santiago Guervós, Sobre verdad y mentira en un sentido extramoral en Obras Completas, Tomo I, Madrid: Técnos, 2011.
Nietzsche, F. trad. Diego Sánchez Meca y otros, La Gaya Ciencia en Obras completas tomo III, Madrid: Tecnos, 2014.
Nietzsche, F., trad. de Alejandro Martín Navarro, Así habló Zaratustra, Obras completas tomo IV, Madrid: Tecnos, 2016.
Nietzsche, F.., trad. de Alejandro Martín Navarro, Más allá del bien y del mal en Obras completas tomo IV, , Madrid: Tecnos, 2016.
Nietzsche, F. trad. de Alejandro Martín Navarro, Ecce homo. Cómo llega uno a ser lo que se es, en Obras completas, vol. IV, Madrid, Tecnos, 2016.
Ranciére, J., El Maestro Ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Trad, Nuria Estrach Mira, Barcelona: Laertes, 2003
Recalcati, Massimo, La hora de clase. Por una erótica de la enseñanza, España: Anagrama, 2016
Zweig, S. Trad. Joaquín Verdaguer, La lucha contra el Demonio (Holderling, Kleist, Nietzsche), Barcelona: El Acantilado, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
As of issue 21 (2021) this journal is published only in open access (diamond route).
From that number 21, like the previous numbers published in NIETZSCHE STUDIES, they are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoComercia-ShareIgual 4.0 license, the full text of which can be consulted at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 >
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright generates two different rights: moral rights and patrimonial rights that EJFB recognizes and respects. Moral rights are those relating to the recognition of the authorship. They are rights of a personal nature that are perpetual, inalienable, unseizable and imprescriptible as consequence of the indivisible union of the author and his/her work.
Patrimonial rights are those that can be derived from the reproduction, distribution, adaptation or communication of the work, among others.