Dawn as an educational project
DOI:
https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi21.13619Keywords:
individual, morality of custom, solitude, subjectAbstract
Las reflexiones educacionales de Aurora se compaginan bien con la general filosofía nietzscheana de la educación, al liberar al individuo de la moralidad de la costumbre, porque solo así será capaz de llegar a ser el que es. Demandará Nietzsche una educación que enseñe a soportar la soledad como camino hasta uno mismo y la propia creatividad. Se subraya, también, su crítica de las instituciones educativas de la época, para acabar tratando el problema filosófico central de la educación, el planteado por el nuevo sujeto pulsional nietzscheano.
Downloads
Metrics
References
HH: Nietzsche, F. (2014), Humano, demasiado humano. OC III-I: 61-468. Madrid: Tecnos.
A: Nietzsche, F. (2014), Aurora. OC III-I: 469-697. Madrid: Tecnos.
GC: Nietzsche, F. (2014), La gaya ciencia. OC III-I: 705-905. Madrid: Tecnos.
Za: Nietzsche, F. (2016): Así habló Zaratustra. OC III-II: 65-282. Madrid: Tecnos.
MBM: Nietzsche, F. (2016): Más allá del bien y del mal. OC III-II: 283-440. Madrid: Tecnos.
GM: Nietzsche, F. (2016): La genealogía de la moral. OC III-II: 441-562. Madrid: Tecnos.
FP I: Nietzsche, F. (2007): Fragmentos póstumos I. Madrid: Tecnos.
FP II: Nietzsche, F. (2008): Fragmentos póstumos II. Madrid: Tecnos.
FP IV: Nietzsche, F. (2006): Fragmentos póstumos IV. Madrid: Tecnos.
CO II: Nietzsche, F. (2007): Correspondencia II. Madrid: Trotta.
Ansell-Pearson, K. y Bamford, R. (2021), Nietzsche's Dawn. Philosophy, Ethics, and the Passion of Knowledge. Hoboken: Willey-Blackwell. Archivo Kindle.
Brusotti, M. (1997), «Erkenntnis als Passion. Nietzsches Denkweg zwischen Morgenröthe und der Fröhlichen Wissenschaft». Nietzsche Studien, 26, 1. 199-225.
Cooper, D. E. (2010), Authenticity and Learning: Nietzsche’s Educational Philosophy. London and New York: Routledge and Kegan Paul, 1983. Archivo Kindle.
Dumonteil, J. (2015), Nietzsche et l'éducation: À l'école de l'Antiquité. Paris: L'Harmattan. Archivo Kindle.
Görner, R. (2000), Nietzsches Kunst. Annäherung an einen Denkartisten. Frankfurt a. M.: Insel Verlag.
Marton, S. (2021), Les ambivalences de Nietzsche. Types, images et figures féminines. Paris: Éditions de la Sorbonne.
Sánchez Meca, D. (2018), El itinerario intelectual de Nietzsche. Madrid: Tecnos.
Schmidt, J. (2015), Kommentar zu Nietzsches Morgenröthe. Historischer und kritischer Kommentar zu Friedrich Nietzsches Werken. Herausgegeben von der Heidelberger Akademie der Wissenschaften. Band 3/1. Berlin/Boston: Walter de Gruyter.
Steiner, R. (1963), Friedrich Nietzsche. Ein Kämpfer gegen seine Zeit. Dornach: Verlag der Rudolf Steiner-Nachlassverwaltung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
As of issue 21 (2021) this journal is published only in open access (diamond route).
From that number 21, like the previous numbers published in NIETZSCHE STUDIES, they are subject to the Creative Commons Acknowledgment-NoComercia-ShareIgual 4.0 license, the full text of which can be consulted at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 >
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright generates two different rights: moral rights and patrimonial rights that EJFB recognizes and respects. Moral rights are those relating to the recognition of the authorship. They are rights of a personal nature that are perpetual, inalienable, unseizable and imprescriptible as consequence of the indivisible union of the author and his/her work.
Patrimonial rights are those that can be derived from the reproduction, distribution, adaptation or communication of the work, among others.