Nietzsche, Literature and the Invention of Nihilism

Authors

  • Evelyn Galiazo Universidad de Buenos Aires Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi20.11857

Keywords:

fabulation, writing, fictional metaphysics, performativity

Abstract

It is often said that Nietzsche’s critique of metaphysics is in the realm of language. However, perhaps not enough emphasis has been placed on what such a critique implies for the practice that makes language an end in itself. In Nietzsche, the word “literature” does not only designate the object of literary criticism; as “fable” and “fiction”, is also an epistemological and ontological category where conceptions of the world and ways of accessing it are sedimented. For those who reject essences, literature is a strategic bet. The following article explores these questions taking as a starting point “On truth and lies in an extra-moral sense”, that tale of youth where Nietzsche elaborates his theories about the sign and the artist-philosopher, to suggest, at the end, a reading of the Übermensch from a possible worlds theory.

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Author Biography

Evelyn Galiazo, Universidad de Buenos Aires

Licenciada en Letras (UBA). Para realizar el doctorado fue becaria de la misma universidad. Está terminando de redactar su tesis sobre la relación entre escritura y animalidad en el pensamiento de Nietzsche y Derrida, tema sobre el que ha publicado numerosos artículos. Es docente de las cátedras de Metafísica y Filosofía de la Animalidad de la carrera de Filosofía de la Universidad de Buenos Aires. Actualmente se desempeña como Directora de Investigaciones de la Biblioteca Nacional Mariano Moreno, donde trabaja con el Fondo Alejandra Pizarnik desde 2008.

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Published

2021-03-22

How to Cite

Galiazo, E. (2021). Nietzsche, Literature and the Invention of Nihilism. Estudios Nietzsche, (20), 49–67. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi20.11857