Overture for a tragic drama

Authors

  • Paulina Rivero Weber Universidad Nacional Autónoma de México Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi16.10818

Keywords:

music, prologue, clues, philosophy

Abstract

Thus Spoke Zarathustra is a musical work in the Nietzschean sense of the term. If we ask to what musical form it belongs, Nietzsche himself left open two possibilities: the symphony or the tragic drama. Based on the proposal of The Birth of Tragedy, Gay Science, the posthumous fragments, and his correspondence, this paper is committed to the second of these possibilities. Hence, it’s devoted to show in what sense the Prologue of this work is a totality which contains the seed of the whole work, namely that the Prologue is a musical overture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paulina Rivero Weber, Universidad Nacional Autónoma de México

Profesora titular en la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM, México, ha publicado los libros Nietzsche, verdad e ilusión; Alétheia: la verdad originaria; el estudio al CD Nietzsche; su música; Se busca heroína; Ética: Un
curso universitario; como coordinadora: Nietzsche: el desafío del pensamiento. Ha colaborado en la coordinación de diversos libros y es miembro del Programa Universitario de Bioética, El Colegio de Bioética, la Society for Asian and Comparative Philosophy y la Acedemy du Midi.

References

Burnham, Douglas y Martin Jesinhausen, Nietzsche’s Thus Spoke Zarathustra, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010.

Creutzer F., Symbolik und Mythologie der alten Völker, 3 edición, 4 volúmenes Leipzig and Darmstadt 1836 – 1843.

Gillespie. Michael A. y Tracy B. Strong, Nietzsche’s New Seas, Explorations in Philosophy, Aesthetics, and Politics ed, Chicago: Chicago: University of Chicago Press, 1988.

Hollinrake, Roger, Nietzsche, Wagner and the Philosophy of Pessimism. London/New York: Routledge Library Editions, 2010.

Janz, C. P., Nietzsche, Vol 2, trd. de Jacobo Muñoz e Isidoro Reguera, Madrid: Alianza, 1981: «¿Es Zaratustra una sinfonía?» pp. 167 - 195

Nietzsche, F., Obras Completas, I-IV (OC ). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2011-2016

Nietzsche, F., Correspondencia I-VI. (CO). Director ed. Luis E. de Santiago Guervós. Madrid : Trotta, 2005- 2012.

Nietzsche, F., Fragmentos Póstumos I-IV (FP). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2006-2010.

Parkes, Graham, «The Symphonic Structure of Thus Spoke Zarathustra: A Preliminary Outline« en James Luchte,

Nietzsche’s “Thus Spoke Zarathustra”: Before Sunrise. London/New York: Continuum, 2008.

Parkes, Graham, Thus spoke Zarathustra, Oxford: Oxford World’s Classics, Oxford University Press, 2008.

Rivero Weber, P., Nietzsche y su música. Estudio introductorio, México: UNAM, 6ta edición, 2015, p. 3.

Santiago Guervós, L. E. de, Arte y poder, aproximación a la estética de Nietzsche. Madrid: Trotta, 2004.

Woodruff, M. K., «Untergang und Übergang: The Tragic Descent of Socrates and Zarathustra», en The Journal of Nietzsche Studies, 34, Autumn 2007, pp. 61-78.

Yáñez, Adriana, Los Románticos: nuestros contemporáneos. México: Alianza Editorial/UNAM, 1993.

Zubiría, Martín, Nietzsche. Mundo Amado, Amada Eternidad. Buenos Aires: Ediciones del signo, 2009.

Published

2016-11-20

How to Cite

Rivero Weber, P. (2016). Overture for a tragic drama. Estudios Nietzsche, (16), 91–106. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi16.10818