Nietzsche’s Thought in the Aesthetics Development of Futurism and Metaphysical Art

Authors

  • María Olga Sáenz Universidad Nacional Autónoma de México Mexico

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10748

Keywords:

De Chirico, metaphysical art, futurism, Marinetti

Abstract

During the nineteenth century, France replaced Italy as the generator center of the arts, after a centuries-long tradition. Given this fact, both Filippo Tommaso Marinetti, founder of Italian Futurism, and Giorgio de Chirico, creator of Metaphysical Painting, brought their unique poetics into European modern art. Both received a decisive influence from Friedrich Nietzsche’s philosophical thought: Marinetti conceived artistic creation under the motto «art=life», attempting to transcend the crisis of the Western world. De Chirico constructed
his paintings subverting their original meaning, in order to discern their second appearance, in a spectral and metaphysical field, to represent with visual metaphors «the eternal return».

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Olga Sáenz, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Historia de arte (2002). Profesora de Historia del arte en la Universidad Autónoma de México (UNAM). Investigadora Nacional: Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional para la Ciencia y la Tecnología, (CONACYT), 2002.Investigadora de tiempo completo en el Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM. Autora de los libros El futurismo italiano, UNAM-IIE, 2010; El símbolo y la acción. Vida y obra de Gerardo Murillo, Dr. Atl. El Colegio Nacional, 2005 (2a. Ed 2012); Giorgio De Chirico y la Pintura Metafísica, UNAM-IIE, 2000. Coordinadora general y coautora de la colección bibliográfica México en el mundo de las colecciones de arte, 7 vol. México, Azabache, 1994.

References

Benjamin, W., París, capital del siglo xix, trad. y notas de Miguel González y José Emilio Pacheco, México: Imprenta Madero, 1971.

Boccioni, U., Pintura e scultura futuriste (Dinamismo plastico), ed. de Zeno Birolli, Milán: Saggi e documenti del novecento, 1997.

Fink, E., La filosofía de Nietzsche, Madrid: Alianza, 1996.

Marinetti, F. T., «Che cos’è il futurismo», en Luciano Caruso, Teoría e invenzione futurista, Milán: Arnoldo Mondatori editores, 2005.

Nietzsche, F., Obras Completas, I-IV (OC ). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2011-2016

Nietzsche, F., Correspondencia I-VI. (CO). Director ed. Luis E. de Santiago Guervós. Madrid : Trotta, 2005- 2012.

Nietzsche, F., Fragmentos Póstumos I-IV (FP). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2006-2010.

Sáenz, O, Giorgio de Chirico y la pintura metafísica, México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1990.

Schopenhauer, A., El mundo como voluntad y representación, México: Porrúa, 2003.

Weiss, R. J. Breve storia della luce. Arte e scienza dal Rinascimento a oggi, trad. de Elisabetta Maurutto, Bari: Edizioni Dedalo, 2005.

Published

2014-12-01

How to Cite

Sáenz, M. O. (2014). Nietzsche’s Thought in the Aesthetics Development of Futurism and Metaphysical Art. Estudios Nietzsche, (14), 95–113. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10748