Power of Estrangement. Nietzsche and Magritte in the Crisis of Evidence

Authors

  • Luis Puelles Romero Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10746

Keywords:

evidence, imagination, estrangement, surrealism

Abstract

From the writing On Truth and Lie in an Extra-Moral Sense (1873), we discuss some of the cognitive assumptions present in theoretical formulations and artistic works of the Surrealists. The notion of estrangement governs this attempt to link Nietzsche’s theses on these pages with avant-garde orientations of Surrealist art, paying special attention to the world of the painter René Magritte.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Luis Puelles Romero, Universidad de Málaga

Profesor titular de Estética y Teoría de las Artes de la Universidad de Málaga. Modos de la sensibilidad.  Hiperrealidad, espectacularidad y extrañamiento (Pontevedra, 2002), La estética de Gaston Bachelard (Madrid, 2002), El desorden necesario. Filosofía del objeto surrealista (Murcia, 2005), Lo posible. Fotografías de Paul Nougé (Murcia, 2007) y Mirar al que mira. Teoría estética y sujeto espectador (Abada, Madrid, 2011; Premio Iberoamericano de Investigación Universitaria Ciudad de Cádiz 2011) son algunos de sus libros. Tiene en prensa Honoré Daumier. La risa republicana (Abada).

References

Aragon, L., «La peinture au défi» (1930), en Les collages, Paris: Hermann, 1980.

Aristóteles, Metafísica, 999a 25-30, trad. de V. García Yebra, Madrid: Gredos, 1982.

Blanchot, M., El espacio literario, trad. de V. Palant y J. Jinkis, Barcelona: Paidós, 1992.

Ernst, M., «Más allá de la pintura», en Escrituras, trad. de P. Gimferrer y A. Sargatal, Barcelona: Polígrafa, 1982.

Foucault, M., Las palabras y las cosas, trad. de E. Cecilia Frost, México: Siglo XXI, 1978.

Hofmannsthal, H. Von, Carta de Lord Chandos, trad. de A. Dieterich, Madrid: Alianza, 2008.

Jarry, A., Oeuvres complètes, vol. 1, Paris: Gallimard/nrf, 1972.

Klee, P. «Confesión creativa» (1920), en A. González García - F. Calvo Serraller - S. Marchán Fiz (eds), Escritos de arte de vanguardia 1900/1945, Madrid: Ed. Istmo, 1999,

Lapoujade, N., Filosofía de la imaginación, México: Siglo XXI, 1988.

Magritte, R., Écrits Complets, Paris: Flammarion, 1979.

Nietzsche, F., Obras Completas, I-IV (OC ). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2011-2016

Nietzsche, F., Correspondencia I-VI. (CO). Director ed. Luis E. de Santiago Guervós. Madrid : Trotta, 2005- 2012.

Nietzsche, F., Fragmentos Póstumos I-IV (FP). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2006-2010.

Paz, O, La búsqueda del comienzo, Madrid: Ed. Fundamentos, 1983.

Rilke, R. M., Los cuadernos de Malte Laurids Brigge, trad. de F. Ayala, Buenos Aires: Losada, 2003, p. 39.

Published

2014-12-01

How to Cite

Puelles Romero, L. (2014). Power of Estrangement. Nietzsche and Magritte in the Crisis of Evidence. Estudios Nietzsche, (14), 63–76. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10746