Nietzsche and Autonomous Art

Authors

  • Fernando Infante del Rosal Universidad de Sevilla Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10745

Keywords:

aesthetic autonomy, emotion, ambivalence, identification

Abstract

The issue of autonomy or heteronomy of art and aesthetics appears in Nietzsche’s thought in a problematic way, as it will in the Avant-garde. This problematicity islinked with the paradoxes of bourgeois condition and its history. Although Nietzsche’swritings seem to show a constant oscillation between autonomy and heteronomy, thisarticle aims to show that the philosopher of transvaluation resolves the contradiction withan ambivalent consideration of art in which new relationships are established between the dualities of creation-reception, Apollonian-Dionysian and identification-psychic distance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Fernando Infante del Rosal, Universidad de Sevilla

Doctor en Filosofía y Profesor del Departamento de Estética e Historia de la Filosofía de la Universidad de Sevilla. Fue con anterioridad fue Profesor Asociado del Departamento de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Relaciones Públicas y Literatura. Algunas publicaciones: “Emoción, identificación y autonomía estética”, en Fedro. Revista de estética y teoría de las artes, 2012, n. 11, pp. 56-79; “De la mediación a la Einfühlung: la crisis de la idea moderna de identidad en el siglo XIX”, en Daímon. Revista Internacional de Filosofía, n. 56, 2012, pp. 85-99; “Formas de identificación en la ética de Spinoza”, Thémata. Revista de filosofía. 2013.
n. 47, pp. 139-163.

References

Adorno Th. - M. Horkheimer, Dialéctica de la Ilustración, trad. de J. J. Sánchez, Madrid: Trotta, 2001.

Benjamin, W., «El arte en la era de su reproductibilidad técnica», trad. de J. Aguirre, en Discursos interrumpidos I, Madrid: Taurus, 1973.

Bürguer, P., Teoría de la Vanguardia, trad. de J. García, Barcelona: Península, 2000.

Ehrlicher, H., Die Kunst der Zerstörung: Gewaltphantasien und Manifestationspraktiken europäischer Avantgarden, Berlín: Akademie Verlag, 2001.

Greenberg, C., Arte y cultura, trad. de J. G. Beramendi y D. Gamper, Barcelona: Paidós, 2002.

Heidegger, M., Nietzsche, trad. de Juan Luis Vermal, Barcelona: Ariel, 2013, p. 73.

Menke, Ch., Estética y negatividad, trad. Peter Storandt, Buenos Aires: FCE-UAM, 2011.

Nietzsche, F., Obras Completas, I-IV (OC ). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2011-2016

Nietzsche, F., Correspondencia I-VI. (CO). Director ed. Luis E. de Santiago Guervós. Madrid : Trotta, 2005- 2012.

Nietzsche, F., Fragmentos Póstumos I-IV (FP). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2006-2010.

Quesada Martín, J., (eds.), Nietzsche bifronte, Madrid: Biblioteca Nueva, 2005.

R. Reuber, R., Ästhetische Lebensformen bei Nietzsche, München: Fink, 1989.

Vattimo, G., Diálogo con Nietzsche. Ensayos 1961-2000, trad. de C. Revilla, Barcelona: Paidós, 2002.

Published

2014-12-01

How to Cite

Infante del Rosal, F. (2014). Nietzsche and Autonomous Art. Estudios Nietzsche, (14), 47–61. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10745