Embracing the Horse. Aspects of the Relationship Between Nietzsche, Nihilism and Avant-garde

Authors

  • Manuel Barrios Casares Universidad de Sevilla Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10743

Keywords:

Nietzsche, nihilism, dadaism, avant-garde

Abstract

Nietzsche was so attractive to the Avant-gardes, because they shared his desire for a radical alternative to the old world views and their exclusive categories. This paper argues that Dadaism was the artistic movement with a better understanding of Nietzsche’s concept of nihilism.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Manuel Barrios Casares, Universidad de Sevilla

Catedrático y Decano de Filosofía de la Universidad de Sevilla, subdirector de Er, revista de filosofía. Ha publicado, entre otros libros, La voluntad de poder como amor (Serbal, 1990), Hölderlin y Nietzsche (Universidad de Sevilla, 1992), La voluntad de lo trágico (Biblioteca Nueva, 2002), Narrar el abismo (2001). Traductor de los Fragmentos Póstumos de Nietzsche (vol. II) y de parte del vol. II de la Obras Completas de F. Nietzsche (ambos en Tecnos).

References

S. Aschheim, The Nietzsche Legacy in Germany, 1890-1990, Berkeley: University of California Press, 1992.

H. Ball, La huida del tiempo, Barcelona: Acantilado, 2005

H. Ball, Der Künstler und die Zeitkrankheit. Ausgewählte Schriften, Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 1984,

G. Benn, «Nietzsche: Nach fünfzig Jahren», en Gesammelte Werke, vol. 1, Stuttgart: KlettCotta, 1962.

C. A. Bernoulli, Franz Overbeck und Friedrich Nietzsche, eine Freundschaft, Jena: Diederichs, 1908, 2 vols.

P. Bourget, Essais de psychologie contemporaine, Paris: Lemerre, 1883.

G. Campioni, Nietzsche y el espíritu latino, trad. y prólogo de S, Sánchez, Buenos Aires: El cuenco de plata, 2004.

E. Forth, Zarathustra in Paris. The Nietzsche Vogue in France, 1891-1918, Northern Illinois University Press: DeKalb, 2001.

Georg Grosz, en Íd. y W. Herzfelde, Die Kunst ist in Gefahr, Berlín: Malik, 1925.

W. Hertzfelde, «Die Ethik des Geisteskranken»: Die Aktion 4 (1914).

G.. Heym, Dichtungen und Schriften, vol. 3, ed. de K. L. Schneider, Hamburg: Heinrich Ellermann, 1960.

G. Heym, Der Irre, en Der Dieb: ein Novellenbuch, Leipzig, Rowohlt, 1913.

R. Huelsenbeck, «Einleitung», en Dada Almanach, Berlin: Erich Reiss, 1920.

C. P. Janz, F. Nietzsche. Biografía. 4. Los años de hundimiento, Madrid: Alianza, 1985.

W. Kandinsky, Über das Geistige in der Kunst, München: Pieper, 1912.

W. Kaufmann, Nietzsche – Philosopher – Psychologist–Antichrist, Princeton, 1974.

R. Krummel, Nietzsche und der deutsche Geist, Berlin: de Gruyter, 1974.

H. Mann, «Zum Verständnis Nietzsche», en Das Zwanzigste Jahrhundert – Blätter für Deutsche Art und Wohlfahrt 6/2 (1896), pp. 246-251; G. Fuchs, «Friedrich Nietzsche und die bildende Kunst», en Die Kunst für Alle XI/3, 5 & 6.

P. J. Moebius, Ueber das Pathologische bei Nietzsche, Wiesbaden: Bergmann, 1902.

F. Nietzsche, Obras Completas, I-IV (OC ). Director ed. Diego Sánchez Meca. Madrid: Tecnos, 2011-2016.

S. Taylor, Left-wing Nietzscheans: The Politics of German Expressionism, 1910-1920, Berlin: Walter de Gruyter, 1990.

T. Tzara, Le surréalisme et l’après-guerre, París: Nagel, 1948

H. Tuerck, Friedrich Nietzsche und seine philosophischen Irrwege, Dresden: Glöss, 1891.

Published

2014-12-01

How to Cite

Barrios Casares, M. (2014). Embracing the Horse. Aspects of the Relationship Between Nietzsche, Nihilism and Avant-garde. Estudios Nietzsche, (14), 11–32. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi14.10743