Fisiología de la ilusión y la décadence: el problema del actor y del teatro en Nietzsche Y Wagner

Authors

  • Giuliano Campioni Universidad de Pisa Italy

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi7.10268

Keywords:

actor, theater, decadence

Abstract

The main point of discord in the aesthetics of Nietzsche and Wagner is the comedian’s problem and the role of theatre in society and in the arts. Nietzsche’s entire criticism of the Wagnerian aesthetic ideal can be synthesized in the accusation of «theatrocracy», with all its psychological, sociological and even political implications. But this opposition can be traced further back to Nietzsche’s Schopenhauerian and Wagnerian
period, where, in spite of his admiration of Wagner, Nietzsche conceives of and gives the actor a different role to that given by Wagner, in the arts and, in particular, in music. The later Nietzsche, with his concept of the Dionysian State, simply radicalizes this initial divergence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Giuliano Campioni, Universidad de Pisa

Giuliano CAMPIONI es profesor de Historia de la Filosofía en la Universidad de Lecce. Autor de: Sulla strada di Nietzsche. ETS, Pisa, 1993; Leggere Nietzsche. Alle origini del’edizione crítica Colli-Montinari. Pisa, 1992. Desde 1983 trabaja en el proyecto de investigación sobre La biblioteca y las lecturas de Nietzsche, cuyo objetivo es publicar en edición crítica todas las glosas que dejó Nietzsche en los libros que leyó. Asiduo colaborador de los Nietzsche-Studien.

References

Herder,G. Journal meiner Reise mi Jahr 1769 I, en Sämtliche Werke, ed. Suphan, Berlin, 1877-1913, vol. IV, p. 481.

Manno, Francesca, «Fantasmagoria e creazione nell’arte scenica: attore e mimo in Wagner e Nietzsche», en M. Cristina Fornari (ed), La trama del testo. Su alcune letture di Nietzsche, Lecce: Micella, pp. 123-151.

Nietzsche, F., Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe, ed. G. Colli y M.Montinari, VI vol., Berlin-New York / München: W. de Gruytrer, 1980.

Nietzsche, F., Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe, ed. G. Colli y M.Montinari, XIII vol., Berlin-New York / München: W. de Gruytrer, 1980.

Schuré, E., «L’individualisme et l’anarchie en littérature, F. Nietzsche et sa philosophie», en Revue des deux mondes, CXXX (1895), pp. 774-805. Patzer, Andreas, «Erwin Rohde in Bayreuth. Sieben ungedruckte Briefe an die

Braut», Nietzsche Studien, 20 (1991), p. 361.

Wagner, Cosima, Das zweite Leben. Briefe und Aufzeichnungen. 1883-1930, ed. D. Mack, München, 1980.

Wagner, Cosima, Die Tagebücher, ed. M. Gregor-Dellin y D. Mack, 2 vols., München/Zürich: Piper, 1976-1977.

Wagner, R., Das Kunstwerk der Zukunft, DuS, vol. VI, p. 40.

Wagner, R., Eine Mitteilung an meine Freunde, en Dichtungen und Schriften, ed. D. Borchmeyer, 10 vols., Frankfurt a. M.: Insel Verlag, 1983.

Wagner, R. Über Schauspieler und Sänger, DuS, vol. IX.

Wagner, R., Deutsche Kunst und deutsche Politik, DuS, vol. VIII, p. 293.

Wagner, R., Publikum und Popularität, en Gesammelte Schriften und Dichtungen, Lepzig, 1907ss., vol. X.

Wagner, R., Über die Bestimmung der Oper, DuS, vol. IX, p. 169.

Wagner,R. Oper und Drama, DuS, vol. VII,

Wagner,R., Epilogischer Bericht… (1871), DuS, vol.. III, p. 338.

Published

2007-12-01

How to Cite

Campioni, G. (2007). Fisiología de la ilusión y la décadence: el problema del actor y del teatro en Nietzsche Y Wagner. Estudios Nietzsche, (7), 37–54. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi7.10268