Historia y ceguera. Friedrich Nietzsche en Bayreuth

Authors

  • Enrique Gavilán Universidad de Valladolid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi7.10215

Keywords:

musical drama, tragedy, Parsifal

Abstract

his paper points to certain misunderstandings of Nietzsche regarding Wagner’s work which are at the crux of his conflict with the musician. Firstly, the dismissal of Wagnerian untruthfulness, without realizing all the truth contained in this «lie». This lack of realization gave rise to an excessively superficial interpretation of certain
works, such as Parsifal. Secondly, Nietzsche, especially in his «philowagnerian» period, misunderstood the relationship the musician proposed between musical drama and Greek tragedy and, more generally, the relationship the composer established with history.

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Author Biography

Enrique Gavilán, Universidad de Valladolid

Enrique GAVILÁN es Profesor en el departamento de historia antigua y medieval de la universidad de Valladolid, profesor invitado en la universidad de Bayreuth, miembro del Grupo "Sagunto", Grup de recerca e acció teatral de la Universidad de Valencia. Entre sus publicaciones, Escúchame con atención, Liturgia del relato en Wagner, De las ventajas e inconvenientes del resentimiento para el estudio de las religiones: Nietzsche y Weber.

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Published

2007-12-01

How to Cite

Gavilán, E. (2007). Historia y ceguera. Friedrich Nietzsche en Bayreuth. Estudios Nietzsche, (7), 55–66. https://doi.org/10.24310/EstudiosNIETen.vi7.10215