Relationship between frequency and perception of technological use, personality, affect and neuropsychological variables in young adult population

Authors

  • Cristina Clavero-Blanco Universidad Camilo José Cela, Campus Villafranca, Madrid, España Spain
  • Fernando Gordillo-León Universidad Camilo José Cela, Campus Villafranca, Madrid, España Spain
  • Miguel A. Pérez-Nieto Universidad Camilo José Cela, Campus Villafranca, Madrid, España Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v12i2.9985

Keywords:

attention, inhibitory control, affective state, technologies, processing speed

Abstract

In recent decades, researchers have addressed the use of technologies because of its positive and negative effects on cognitive and affective processes. The present study investigated the relationship between the frequency of use of technologies, its influence on inhibitory control and attention span, and the role played by personality and affective status in a young adult population. The study included 90 participants between the ages of 18 and 34 years. They were administered the following tests: Stroop test; Trail Making Test; D2 Test of Attention; Questionnaire on the Problem Use of New Technologies; Eysenck Personality Questionnaire Revised-Abbreviated; and the Positive and Negative Affect Schedule. A significant inverse relationship was found between the frequency of use of technologies, such as the internet and television, and inhibition and attention capabilities, whereas a significant direct relationship was found between the use of the internet and mobile phones and levels of neuroticism and negative affect. These results suggest that the excessive use of certain technologies may have a negative effect on cognitive abilities that may be modulated by affective and personality variables.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed). Washington, DC: Author.

American Psychiatric Association. (2014).Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5®: Spanish edition of the desk reference to the diagnostic criteria from DSM-5®. American Psychiatric Pub. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425657

Andreassen, C. S., Billieux, J., Griffiths, M. D., Kuss, D. J., Demetrovics, Z., Mazzoni, E., y Pallesen, S. (2017). Adicción a internet, redes sociales y videojuegos: La relación entre el uso adictivo de las redes sociales y los video juegos y síntomas de trastornos psiquiátricos: un estudio transversal a gran escala. RET: Revista de Toxicomanías, 81, 2-2.

Arango-Forero, G., Bringué-Sala, X., y Sádaba-Chalezquer, C. (2010). La generación interactiva en Colombia: adolescentes frente a la Internet, el celular y los videojuegos. Anagramas, 9, 45-5

Billieux, J., Philippot, P., Schmid, C., Maurage, P., De Mol, J., y Van der Linden, M. (2015). Is dysfunctional use of mobile phone a behavioural addiction? Confronting symptom-based versus process-based approaches. Clinical Psychology and Psychotherapy, 22, 460-468. https://doi.org/10.1002/cpp.1910

Blanco-Molina, M., y Salazar-Villanea, M. (2014). Escala de Afectividad (PANAS) de Watson y Clark en Adultos Mayores. En V. Smith-Castro (Comp.), Compendio de Instrumentos de Medición IIP-2014. http://iip.ucr.ac.cr/sites/default/files/cuadernosmetodologicos/cuamet6.PDF

Brickenkamp, R., y Cubero, N. S. (2002). D2: test de atención. Madrid: Tea.

Britos, E. M., y Brítez, R. (2015). Nuevas Tecnologías y Juventud: Uso y Acceso a Internet, Móvil y Redes Sociales en universitarios de ambos sexos, de una Carrera de Humanidades (Psicología), de una Universidad Privada, período 2014. Revista Científica de la UCSA, 2, 63-74. https://doi.org/10.18004/ucsa/2409-8752/2015.002(02)063-074

Cabañas, M., y Korzeniowsk, C. (2015). Uso de celular e internet: su relación con planificación y control de la interferencia. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento (RACC), 7, 3.

Carbonell, X., Fuster, H., Chamarro, A., y Oberts, U. (2012). Adicción a Internet y móvil: una revisión de estudios empíricos españoles. Papeles del psicólogo, 33, 82-89.

Carbonell, X., Chamarro, A., Griffith M., Oberst U., Cladellas, R., y Talarn, A. (2012). Problematic Internet and cell phone use in Spanish teenagers and young students. Anales de psicología, 28, 789-796. https://doi.org/10.6018/analesps.28.3.156061

Castro, J. A., Vinaccia, S., y Ballester-Arnal, R. (2018). Ansiedad social, adicción al internet y al cibersexo: su relación con la percepción de salud. Terapia psicológica, 36, 134-143. https://doi.org/10.4067/S0718-48082018000300134

Chóliz, M. (2010). Guía PrevTec 3.1 Programa de Prevención de Adicciones Tecnológicas. Valencia: FEPAD.

Cía, A. H. (2018). Las adicciones no relacionadas a sustancias (DSM-5, APA, 2013): un primer paso hacia la inclusión de las Adicciones Conductuales en las clasificaciones categoriales vigentes. Inmanencia. Revista del Hospital Interzonal General de Agudos (HIGA) Eva Perón, 6(1).

Darnai, G., Perlaki, G., Zsidó, A. N., Inhóf, O., Orsi, G., Horváth, R., Nagy, S. A., Lábadi, B., Tényi, D., Kovács, N., Dóczi, T., Demetrovics, Z., y Janszky, J. (2019). Internet addiction and functional brain networks: task-related fMRI study. Scientific Reports, 9, 15777. https://doi.org/10.1038/s41598-019-52296-1

Echeburúa, E. (1999). ¿Adicciones… sin drogas? Las nuevas adicciones (juego, sexo, comida, compras, trabajo, Internet). Bilbao. Desclée de Brouwer.

Echeburúa, E., Corral, P., y Amor, P.J. (2005). El reto de las nuevas adicciones: objetivos terapéuticos y vías de intervención. Psicología Conductual, 13, 511-525.

Echeburúa, E., y Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones, 22, 91-96. https://doi.org/10.20882/adicciones.196

Echeburúa, E. y Requesens, A. (2012). Adicción a las redes sociales y a las nuevas tecnologías en jóvenes y adolescentes. Guía para educadores. Madrid: Pirámide.

Filippetti, V. A., Krumm, G., y Raimondi, W. (2015). Funciones Ejecutivas y sus correlatos con Inteligencia Cristalizada y Fluida: Un estudio en Niños y Adolescentes. Neuropsicología Latinoamericana, 7, 24-33.

Gairín Sallán, J., y Mercader, C. (2018). Usos y abusos de las TIC en los adolescentes. Revista De Investigación Educativa, 36, 125-140. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.284001

Golden, C. (1978). Test de colores y palabras de Stroop. Madrid. TEA.

Golden, C.J. (2005). Stroop Test de colores y palabras. Manual (4a edición). Madrid: TEA.

Gonzálvez, M. T., Espada, J. P., Guillén-Riquelme, A. y Secades, R. (2016). Asociación entre rasgos de personalidad y consumo de sustancias en adolescentes españoles. Adicciones, 28, 108-115.

Hussain, Z., y Pontes, H. M. (2018). Personality, internet addiction, and other technological addictions: A psychological examination of personality traits and technological addictions. In B. Bozoglan (Ed.), Psychological, social, and cultural aspects of Internet addiction (pp. 45–71). Hershey, PA: IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-3477-8.ch003

Instituto Nacional de Estadística (2017). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares. Disponible en http://www.ine.es/prensa/tich_2017.pdf. Accedido 2 de febrero 2018.

Instituto Nacional de Estadística (2019). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares.

Labrador, F. J., y Villadangos, S. M. (2010). Menores y nuevas tecnologías: conductas indicadoras de posible problema de adicción. Psicothema, 22, 180-188.

Labrador, F. J., Villadangos, S. M., Crespo, M., y Becoña, E. (2013). Desarrollo y validación del cuestionario de uso problemático de nuevas tecnologías (UPNT). Anales de psicología, 29, 836-847. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.159291

Leung, L. (2007). Leisure boredom, sensation seeking, self-esteem, addiction symptoms and patterns of cell phone use. En E. A. Konijn, M. A. Tanis, S. Utz y A. Linden (eds.), Mediated interpersonal communication (pp. 359-381). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

López-Gómez, I., Hervás, G., y Vázquez, C. (2015). Adaptación de la “Escala de afecto positivo y negativo” (PANAS) en una muestra general española. Psicología conductual, 23, 529-548.

López-Torrecillas, F., Peralta, I., Muñoz-Rivas, M J. y Godoy, J. F. (2003). Autocontrol y consumo de drogas. Adicciónes, 15(2), 127-136. https://doi.org/10.20882/adicciones.436

Miller, C.J., Marks, D. J., Miller, S. R., Berwid, O. G., Kera, E. C., Santra, A., y Halperin, J. M. (2007). Television viewing and risk for attention problems in preschool children. Journal of Pediatric Psychology, 32, 448-452. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsl035

Marks, I. (1990). Behavioural (non-chemical) addictions. British Journal of Addictions, 85, 1389-1394.

Marco-Puche, C. y Chóliz, M. (2012). Impulsividad y dependencia de videojuegos en adolescentes. En Gonzalez, C.; Gonzalez, D; Guil, R. y Mestre, J. Aportaciones recientes al estudio de la motivación y las emociones. Sevilla: Fenix.

Mateo, V. F. (2010). Neuropsicología Infantil: Intento de validación del Trail-Making Test en población escolar no patológica. Quaderns Digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 65, 17.

Odriozola, E. E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista Española de Drogodependia, 4, 435-48.

Olivencia-Carrión, M., Pérez-Marfil, M., Ramos-Revelles, M., y López-Torrecillas, F. (2016). Personalidad y su relación con el uso versus abuso del teléfono móvil. Acción psicológica, 13, 109-118. https://doi.org/10.5944/ap.13.1.17427

Pedrero-Pérez, E., Rodríguez-Monje, M. T., y Ruiz-Sánchez de León, J. M. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil. Revisión de la literatura. Adicciones, 24, 139-152. https://doi.org/10.20882/adicciones.107

Rial, A., Gómez, P., Braña, T., y Varela, J. (2014). Actitudes, percepciones y uso de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España). Anales de psicología, 30(2), 642-655. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.159111

Rodríguez, O., Gallego, V., Rodríguez, M. J., y López, M. Á. (2012). Adicción a las nuevas tecnologías. Psicología de las Adicciones, 1, 2-6.

Sánchez-Carbonell, X., Beranuy, M., Castellana, M., Chamarro, A., y Oberst, U. (2008). La adicción a Internet y al móvil:¿ moda o trastorno?. Adicciones, 20. https://doi.org/10.20882/adicciones.279

Sánchez-Martínez, M., y Otero, A. (2009). Factors associated with cell phone use in adolescents in the community of Madrid (Spain). Cyberpsychology and Behavior, 12, 131-137. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0164

Sandín, B., Valiente, R. M., Montes, M. O., Chorot, P., y Germán, M. A. S. (2002). Versión española del cuestionario EPQR-Abreviado (EPQR-A)(II): Replicación factorial, fiabilidad y validez. Revista de psicopatología y psicología clínica, 7, 207-216. https://doi.org/10.5944/rppc.vol.7.num.3.2002.3934

Secades-Villa, R., Calafat, A., Fernández-Hermida, J.R., Juan, M., Duch, M., Skärstrand, E. Becoña, E., y Talic, S. (2014). Duration of Internet use and adverse psychosocial effects among European adolescents. Adicciones, 26, 247-253. https://doi.org/10.20882/adicciones.6

Spreen, O., y Strauss, E. (1998). A Compendium of Neuropsychological Test: Administration, Norms and Commentary (2nd. ed.). New York: Oxford University Press.

Tamayo, F., Casals-Coll, M., Sánchez-Benavides, G., Quintana, M., Manero, R. M., Rognoni, T., Calvo, L., Palomo, R., Aranciva, F., y Peña-Casanova, J. (2012). Estudios normativos españoles en población adulta joven (Proyecto NEURONORMA jóvenes): normas para las pruebas span verbal, span visuoespacial, Letter-Number Sequencing, Trail Making Test y Symbol Digit Modalities Test. Neurología, 27, 319-329. https://doi.org/10.1016/j.nrl.2011.12.020

Tombaugh, T. N. (2004). Trail Making Test A and B: normative data stratified by age and education. Archives of clinical neuropsychology, 19, 203-214. https://doi.org/10.1016/S0887-6177(03)00039-8

Treuer, F., Fabian, Z. y Furedi, J. (2001). Internet addiction associated with features of impulse control-disorder: is it a real psychiatric disorder? Journal of Affective Disorders, 66, 283. https://doi.org/10.1016/S0165-0327(00)00261-5

Tirapu-Ustárroz, J., Muñoz-Céspedes, J. M., Pelegrín-Valero, C., y Albéniz-Ferreras, A. (2005). Propuesta de un protocolo para la evaluación de las funciones ejecutivas. Revista de neurología, 41, 177-186. https://doi.org/10.33588/rn.4103.2005054

Turel, O., y Cavagnaro, D. (2019). Effect of Abstinence from Social Media on Time Perception: Differences between Low- and At-Risk for Social Media "Addiction" Groups. Psychiatry Quarterly, 90, 217-227. https://doi.org/10.1007/s11126-018-9614-3

Van Rooij, A. y Prause, N. (2014). A critical review of “Internet addiction” criteria with suggestions for the future. Journal of Behavioral Addictions, 3, 203-213. https://doi.org/10.1556/JBA.3.2014.4.1

Yudes, C., Rey, L., y Extremera, N. (2019). Ciberagresión, adicción a internet e inteligencia emocional en adolescentes: un análisis de diferencias de género. Voces de la Educación, 27-44.

Published

2019-12-31

How to Cite

Clavero-Blanco, C., Gordillo-León, F. ., & Pérez-Nieto, M. A. (2019). Relationship between frequency and perception of technological use, personality, affect and neuropsychological variables in young adult population. Escritos De Psicología - Psychological Writings, 12(2), 69–80. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v12i2.9985

Issue

Section

Research Reports