Un análisis intercultural de la socialización familiar y los valores en adolescentes
DOI:
https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.vi5.13470Keywords:
Adolescence, family, socialization, values, interculturalAbstract
The aim of chis research is to analyze rhe relarionships berween sryles of family socializarion, familism and values from an intercultural perspecrive. Ir is sought to demonstrate that the characteristics of each culture mark substantial differences in the structure of the adolescent’s values and the sryle of family socialization. A sample of 1070 adolescents from Valencia (Spain), and Tadó, Armenia, and Medellín (Colombia), whose ages ranged from 13 to 18, was used. The instruments have been rhe Scale of Family Socialization SOC30, che Scale of Familism FAM-1 and Schwartz ‘s scale values. The results of rhe discriminant analysis show thar rhere are significant differences in rhe socialization processes, familism and values in function of che cultural environment to which rhe adolescent belongs. Results are discussed and analyzed and it is suggested possible parhs for rhe furure research in this field.
Downloads
Metrics
References
Agudelo, A. (1997). Valores y Socialización. Un estudio transcultural. Tesis Doctoral. Universitat de València. Dirs: G. Musitu, M. R. Mejía y A. M. Fontaine.
Agudelo, A. y Arango, C. M. (1995). Valores y socialización: Un análisis transcultural. Notas teóricas. En M. T. Vega y M. C. Tabernero (Comps.), Psicología Social de la Educación y de la Cultura, Ocio, Deporte y Turismo. Salamanca: Eudema.
Alberdi, I. (1999). La nueva familia española. Madrid: Taurus.
Arnett, J. J. (1995). Broad and narrow socialization: The family in the context of a cultural theory. Journal of Marriage and the Family, 57, 617-628.
Baumrind, D. (1978). Parental disciplinary patterns and social competence in children. Youth and Society, 9, 239-276.
Bond, M. H. (1988). Finding universal dimensions of individual variation in multicultural studies of values: the Rokeach and Chinese value survey. Journal of personality and social psychology, 55, 1009-1015.
Braithwaite, V. A. y Law, H. G. (1985). Structure of human values: testing the adequacy of the Rokeach Value Survey. Journal of personality and social psychology, 49, 250-263.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press (Trad. Cast.: Ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós. 1987).
Cava, M. J. (1995). Autoestima y apoyo social: Su incidencia en el ánimo depresivo en una muestra de jóvenes adultos universitarios. Tesis de Licenciatura. Universitat de València. Dir.: Gonzalo Musitu.
Cava, M. J. (1998). La potenciación de la autoestima: Elaboración y evaluación de un programa de intervención. Tesis Doctoral. Universitat de València. Dir.: Gonzalo Musitu.
Darling, N. y Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113, 487-496.
Faris, R. E. y Dunham, H. W (1939). Mental disorder in urban areas. Chicago: University of Chicago Press.
Gracia, E. y Musitu, G. (2000). Psicología social de la familia. Barcelona: Paidos.
Gracia, E., Herrero, J. y Musitu, G. (1995). El apoyo social. Barcelona: PPU.
Grad, H. M. y Schwartz, S. H. (1998). Aspectos culturales en la estructura de los cuestionarios de valores CVS y RVS. Revista de Psicología Social, 13 (3), 471-483.
Gutiérrez, M. (1984). Niveles de disciplina familiar, autoestima y variables escolares. Tesis de Licenciatura. Dir. Gonzalo Musitu. Universitat de València.
Herrero, J. (1992). Educación familiar y socialización familiar: Un análisis de la interacción. Tesis de Licenciatura. Dir. Gonzalo Musitu. Universitat de València.
Herrero, J. (1994). Estresores sociales y recursos sociales: El papel del apoyo social en el ajuste bio-psico-social. Tesis Doctoral. Universitat de València. Dir.: Gonzalo Musitu.
Kagitcibasi, C. (1987). Individual and group loyalties: are they compatible? En C. Kagitcibasi (Ed.), Growth and progress in cross-cultural psychology. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Lila, M. S. (1995). Autoconcepto, valores y socialización: Un estudio transcultural. Tesis Doctoral. Universitat de València. Dir.: Gonzalo Musitu.
Molpeceres, M. A. (1991). Sistemas de valores, estilos de socialización y colectivismo familiar. Tesis de Licenciatura. Universitat de València. Dirs.: G. Musitu y A. M. Fontaine.
Molpeceres, M. A. (1994). El sistema de valores. Tesis Doctoral. Dir. G. Musitu y Pat Allat. Universitat de València, Facultad de Psicología.
Molpeceres, M. A. (1995). La estructura del sistema de valores en la adolescencia. En J. C. Sánchez y A. M. Ullán (Comps.), Procesos Psicosociales Básicos y Grupales. Salamanca: Eudema.
Musitu, G. y Agudelo, A. (1997). Los valores de los adolescentes en la comunidad negra de Tadó, Chocó. Revista Facultad de Formación Avanzada e Investigaciones. Universidad del Quindío, 7, Nov., 97-112.
Musitu, G. y Allatt, P. (1994). Psicosociología de la familia. Valencia: Albatros.
Musitu, G. y Gutiérrez, M. (1984). Disciplina familiar, rendimiento y autoestima. Actas Jornadas Nacionales de Orientación Profesional.
Perris, C., Jaconbon, L., Lindströmh, Von Knorring, L. y Perris, H. (1980). Development of a new inventory for assesing memories of parental rearing behaviour. Acta Psychiatrica Scandinavia, 61, 265-274.
Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
Schwartz, S. H. (1992): Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries. En M. P. Zanna (ed.): Advances in experimental social psychology, vol 25, 1-65. London: Academic Press.
Schwartz, S. H. y Bilsky, W. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of personality and social psychology, 53, 550-562.
Schwartz, S. H. y Bilsky, W. (1990). Toward a theory of the universal content and structure of values: extensions and cross-cultural replications. Journal of personality and social psychology, 58, 878-891.
Sierra, R. (1994). Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.
Thomas, W. y Znaniecki, F. (1920). The Polish peasant in Europe and America. New York: Knopf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All contents published in Escritos de Psicología are protected under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) license. All about this license is available in the following link: <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
Users can copy, use, redistribute, share and exhibit publicly as long as:
- The original source and authorship of the material are cited (Journal, Publisher and URL of the work).
- It is not used for comercial purposes.
- The existence of the license and its especifications are mentioned.
There are two sets of authors’ rights: moral and property rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, not-transferable, unalienable, imprescriptible and inembargable. According to authors’ rights legislation, Escritos de Psicología recognizes and respects authors moral rights, as well as the ownership of property rights. The property rights are referred to the benefits that are gained by the use or the dissemination of works. Escritos de Psicología is published in an open access form and it is exclusively licenced by any means for doing or authorising distribution, dissemination, reproduction, , adaptation, translation or arrangement of works.
Authors are responsable for obtaining the necessary permission to use copyrighted images.