Turning points and developmental recovery after adverse early childhood experiences

Authors

  • Alicia Muñoz Silva Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación, Universidad de Huelva Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v5i1.13289

Keywords:

Turning points, Adversity, Recovery, Child Development

Abstract

The aim of this article was to analyse the potential for developmental recovery based on a review of different studies on the development of children who, despite early adverse experiences, had experienced a turning point in their lives due to various kinds of events. The implications of the research and findings are discussed in relation to understanding the recovery of child development and the possibilities for interventions with children exposed to risk or adversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Beckett, C., Maughan, B., Rutter, M., Castle, J., Colvert, E., Groothues, C., Kreppner, J., Stevens, S., O’Connor, T. G. y Sonuga-Barke, E. J. S. (2006). Do the effects of early severe deprivation on cognition persist into early adolescence? Findings from the English and Romanian Adoptees Study. Child Development, 77, 696-711. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00898.x

Brodzinsky, D. M. y Pinderhughes, E. (2002). Parenting and child development in adoptive families. En M. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting, vol. 1: Children and Parenting (2ª Ed.) (pp. 279-327). Hillsdale: Erlbaum.

Brown, J. L. y Pollitt, E. (1996). Desnutrición, pobreza y desarrollo intelectual. Investigación y Ciencia, 235, 4-10.

Colombo, M., de la Parra, A. y López, I. (1992). Intellec tual and Physical outcome of children undernourished in early life is influenced by later environmental conditions. Developmental Medicine and Child Neurology, 34, 611-622. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-8749.1992.tb11492.x

Dennis, W. (1973). Children’s from the Créche. Nueva York: Appleton Century Crofts.

Duyme, M. Dumaret, A. C. y Tomkiewicz, S. (1999) How can be boost IQs of dull children? A late adoption study. Proceedings of the National Academy of Sciences USA, 96, 8790-8794.

Fernández, M. y Fuentes, M. J. (2001). Variables infantiles de riesgo en el proceso de adaptación de niños/as de adopciones especiales. Infancia y Aprendizaje, 24, 341-359.

Fuentes, M. J. y Fernández, M. (2001). Variables de riesgo y prevención del fracaso en las adopciones especiales. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 6-7, 159-174.

González, A.M., Quintana, I., Barajas, C., Linero, M.J., Goicoechea, M.A., Fuentes, M.J., Fernández, M. y De la Morena, M.J. (2001). Medio social y desarrollo del lenguaje: un estudio con niños adoptados. Revista de Psicología General y Aplicada, 54, 515-529.

González, A.M., Quintana, I., Fernández, M. y Linero, M.J. (2003). Medio social y rendimiento intelectual. Un estudio con niños adoptados. Iberpsicología: Revista Electrónica de la Federación española de Asociaciones de Psicología, 8, 5.

Juffer, F., van Ijzendoorn, M.H. y Palacios, J. (2011). Recuperación de niños y niñas tras su adopción. Infancia y Aprendizaje, 34, 3-18. http://dx.doi.org/10.1174/021037011794390102

Kreppner, J.M., Rutter, M., Beckett, C., Castle, J., Colvert, E., Groothues, C., Hawkins, A., O’Connor, T.G., Stevens, S. y Sonuga-Barke. E. J. S. (2007). Normality and impairment following profound early institutional deprivation: a longitudinal follow-up into early adolescence. Developmental Psychology, 43, 931–946. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.43.4.931

Lemos, S. (2003). La psicopatología de la infancia y la adolescencia: consideraciones básicas para su estudio. Papeles del Psicólogo, 85, 19-28.

Luthar, S. S. (2006). Resilience in development: A synthesis of research across five decades. En D. Cicchetti y D.J. Cohen (Eds.), Developmental Psychopathology: Risk, disorder, and adaptation (2ª Ed). Vol. 3 (pp. 739-795). Nueva York: Wiley.

Luthar, S. S., Cicchetti, D. y Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71, 543-562. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00164

Masten, A. S. (2001). Ordinary Magic. Resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227

O’Connor, T. G., Rutter, M., Beckett, C., Keaveney, L. y Kreppner, J. M. (2000). The effects of global severe privation on cognitive competence: Extension and longitudinal follow-up. Child Development, 71, 376-390. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00151

Palacios, J. (1998). Familias adoptivas. En M. J. Rodrigo y J. Palacios (Coords.), Familia y desarrollo humano (pp. 353-371). Madrid: Alianza.

Palacios, J. (1999). Psicología evolutiva: concepto, enfoques, controversias y métodos. En J. Palacios, A. Marchesi, y C. Coll (Comps.), Desarrollo psicológico y educación 1. Psicología evolutiva (pp. 23-78). Madrid: Alianza.

Palacios, J. (2007). Después de la adopción: necesidades y niveles de apoyo. Anuario de Psicología, 38, 181-198.

Palacios, J. y Sánchez, Y. (1996). Niños adoptados y no adoptados: un estudio comparativo. Anuario de Psicología, 71, 63-85.

Palacios, J., Sánchez, Y. y León, E. (2005). Adopción internacional en España: Un nuevo país, una nueva vida. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Palacios, J., Sánchez, Y. y Sánchez, E. (1997). La adopción en Andalucía. Sevilla: Consejería de Asuntos Sociales, Junta de Andalucía.

Pollit, E. (1987). A critical view of three decades of research on the effects of cronic energy malnutrition on behavioral development. En B. Schurch y N.S. Scrimshaw (Eds.), Chronic Energy Deficiency: Consequences and Related Issues (pp. 77-94). Lausanne: Nestlé Foundation.

Ramey, C. T. y Ramey, S. L. (1998). Early intervention and early experience. American Psychologist, 53, 109-120. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.109

Román, M. (2004). Niños y niñas rumanos procedentes de adopción internacional: ¿son diferentes a los demás? Apuntes de Psicología, 22, 391-402.

Roy, P., Rutter, M. y Pickles, A. (2000). Institutional care: Risk from family background or pattern of rearing? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41, 139-149. http://dx.doi.org/10.1111/1469-7610.00555

Rutter, M. (2000). Resilience reconsidered: Conceptual considerations, empirical findings, and policy implications. En J. P. Shonkoff y S.J. Meisels (Eds.), Handbook of early childhood intervention (2ª Ed.) (pp. 651-682). Nueva York: Cambridge University Press.

Rutter, M., O’Connor, T., Beckett, C., Castle, J., Croft, C., Dunn, J., Groothues, C. y Kreppner, J. (2002). Recuperación y déficit tras privaciones iniciales profundas. Bienestar y Protección Infantil, 1, 11-32.

Rutter, M. y The English and Romanian Adoptees Study Team (1998). Developmental catch-up, and deficit, following adoption after severe global early privation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 465-476. http://dx.doi.org/10.1111/1469-7610.00343

Sameroff, A. J. (1998). Environmental Risk factors in infancy. Pediatrics, 102, 1287-1292.

Sameroff, A. J., Seifer, R., Baldwin, A. y Baldwin, C. (1993). Stability of intelligence from preschool to adolescence: the influence of social and family risk factors. Child Development, 64, 80-97. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.1993.tb02896.x

Sayegh, Y. y Dennis, W. (1965). The effect of supplementary experiences upon the behavioral development of infants in institutions. Child Development, 36, 81-90. http://dx.doi.org/10.2307/1126782

Vera, B., Carbelo, B. y Vecina, M. L. (2006). La experiencia traumática desde la psicología positiva: resiliencia y crecimiento postraumático. Papeles del Psicólogo, 27, 40-49.

Published

2012-05-01

How to Cite

Muñoz Silva, A. (2012). Turning points and developmental recovery after adverse early childhood experiences. Escritos De Psicología - Psychological Writings, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v5i1.13289

Issue

Section

Revisión teórica