Philosophical and Political Agreements and Disagreements between Badiou and Rancière

Authors

  • Leonardo Colella Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v20i2.2325

Keywords:

Knowledge And Power, Education By Truths, Equality, Subject Of Education

Abstract

The aim of this paper is to contrast the philosophical and political positions of Alain Badiou and Jacques Rancière, and apply the results of this review to education. For this, we initially regard the differences between the two authors about their theories of the subject, its relations with Plato and their ontological proposals. Next, we considered, firstly, a coincidence about the prescriptive concept of «equality», and secondly, a difference with respect to the «subject» and the disruptive consequences from the equalitarian statement in education.

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Author Biography

Leonardo Colella, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Leonardo Colella es investigador en el Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (FFyL – UBA).

Línea de investigación: 

Igualdad y sujeto en la educación, a partir de los aportes de las filosofías de Alain Badiou y Jacques Rancière.

Publicaciones:

“Foucault y Rancière como educadores. La explicación como técnica de sí mismo” en Revista Sul-Americana de Filosofía e Educação (ISSN 1679-8775), núm. 18 (Brasilia: mayo-octubre de 2012), pp. 173-184. 

“Las coronas de la educación. Subjetividad y reproducción en las instituciones educativas del siglo XXI” en Revista Paideía (ISSN 0214-7300), XXXII, 96, Madrid: septiembre 2012, pp. 281-288. 

Correo electrónico: 

leonardojcolella@yahoo.com.ar

Published

2017-03-28

How to Cite

Colella, L. (2017). Philosophical and Political Agreements and Disagreements between Badiou and Rancière. Contrastes. Revista Internacional De Filosofía, 20(2). https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v20i2.2325

Issue

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