Nietzsche and the issue of the supremacy of the visual in western thinking

Authors

  • José I. Galparsoro Departamento de Filosofía UPV/EHU Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v19i1.1084

Keywords:

Nietzsche; Ocularcentrism; Audiocentrism; Music; Dionysian

Abstract

Nietzsche has been considered to be an author who defends the rights of auditive versus the domination of visual, calling especial attention to his reflections on music. This article defends the thesis that Nietzsche’s critique of ocularcentrism does not result in its restrictive replacement by audiocentrism. Nietzsche’s criticism to the supremacy of the visual is limited to the conception of the visual presented by metaphysics, while his defense of hearing is accompanied by a conception of the vision which could be called Dionysian.

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Author Biography

José I. Galparsoro, Departamento de Filosofía UPV/EHU

José Ignacio Galparsoro es profesor titular en el Departamento de Filosofía de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Línea de investigación Estudios en torno a la filosofía contemporánea, fundamentalmente sobre el pensamiento de Nietzsche, así como sobre otros autores como Derrida y Lévi-Strauss o temas como la antropología filosófica y las implicaciones filosóficas de la biología evolucionista.

Publicaciones recientes «Sobre el supuesto carácter circular del tiempo en el eterno retorno de Nietzsche» Daímon. Revista Internacional de Filosofía, nº 58, 2012, pp. 81-95 José Ignacio Galparsoro & Xabier Insausti (eds.), Pensar la Filosofía hoy, Madrid, Plaza y Valdés, 2010.

Dirección electrónica: joseignacio.galparsoro@ehu.es

Published

2013-05-29

How to Cite

Galparsoro, J. I. (2013). Nietzsche and the issue of the supremacy of the visual in western thinking. Contrastes. Revista Internacional De Filosofía, 19(1). https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v19i1.1084

Issue

Section

ARTICLES