Hermeneutics and exegesis for a rereading of Francisco de Aldana's "Carta para Arias Montano" (Lara Garrido, 2023)
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta44202318247Keywords:
José Lara Garrido, Hermeneutics, Critical Archaeology, Francisco de Aldana, Arias Montano, Spanish Poetry of the Golden AgeAbstract
The recent edition and study of the Carta... sobre la contemplación de Dios by Francisco de Aldana to Arias Montano by Professor José Lara Garrido (Ediciones Universidad San Dámaso, Madrid, 2023) presents an opportunity to give an account and value the perspectives of previous critics of this emblematic work of Spanish poetry of the Golden Age. The analysis of this approach, following the article-review format, highlights the novelty of its methodological perspective. Characterized by hermeneutics and exegetical methods, it signifies a departure towards the consideration of a contemplative and non-Horatian epistle. At the same time, in the textual treatment, the accuracy of the revised punctuation in some passages is revealed, and the explanatory scope provided by the primary sources becomes apparent. All of these aspects are intricately woven into the interpretative enrichment suggested by the exploration of Sevillian humanism or the connections with the contemporary contemplative tradition.
Downloads
Metrics
References
ALDANA, F. de (1984): Carta para Arias Montano, Librería Rayuela, Málaga. Edición de J. Lara Garrido.
ALDANA, F. de (1985): Poesías castellanas completas, Cátedra, Madrid. Edición de J. Lara Garrido.
ALDANA, F. de (2023): La poesía de la contemplación. Relectura de la «Carta para Arias Montano» de Francisco de Aldana, Ediciones Universidad San Dámaso, Madrid.
BLANCO, M. (2016a): Góngora o la invención de una lengua, Universidad de León.
BLANCO, M. (2016b): «Góngora y la invención de la sátira barroca», en M. Blanco, Góngora o la invención de una lengua, Universidad de León, pp. 13-17.
BLUMEMBERG, H. (2018): Paradigmas para una metaforología, Trotta, Madrid.
COMPAGNON, A. (2015): El demonio de la teoría. Literatura y sentido común, Acantilado, Barcelona.
DERAMAIX, M. (1987): «Excellentia et admiratio dans l’Actius de Giovanni Pontano. Une poétique et une esthétique de la perfection», Mélanges de l’École française de Rome Année, 99, 1, pp. 171-212.
ESCOBAR BORREGO, F. J. (2016): «¿Topografía o topotesia en el entorno espiritual del Conde de Niebla?: sobre “Soledades contemplativas” y el Retrato de Pedro Espinosa (con dos documentos inéditos)», E-Spania. Revue électronique d’études hispaniques médiévales, 23, pp. 1-26.
ESCOBAR BORREGO, F. J. (2018): «Restitutio eremiticae uitae et studia diuinitatis: Nuevos datos sobre Pedro Espinosa y el Conde de Niebla (con Góngora y la estela de la poesía culta in margine)», en M. Deramaix y G. Germano (eds.), L’Exemplum virgilien et l’Académie napolitaine à la Renaissance Itinera Parthenopea, I, Libraire Classiques Garnier, París, pp. 399-418.
ESCOBAR BORREGO, F. J. (2020): «Recepción poético-visual de Sannazaro y el canon petrarquista-pontaniano en el entorno humanístico lusitano (con notas de apuleya-nismo neoplatónico)», en G. Germano y M. Deramaix (eds.), «Dulcis alebat Parthenope»: Memorie dell’antico e forme del moderno all’ombra dell’Accademia pontaniana, Paolo Loffredo Editore, Nápoles, pp. 335-372.
FOSALBA, E. (2011): «Acerca del horacianismo de la epístola poética siglodo-rista», eHumanista, 19, pp. 357-375.
FOSALBA, E. (2013): «Un siglo de poesía», en J. García López, E. Fosalba y G. Pontón, La conquista del clasicismo (1500-1598). Historia de la literatura española, II¸ Crítica, Barcelona, pp. 447-461.
GARCÍA, M. Á. (2010): «Sin que la muerte al ojo estorbo sea». Nueva lectura crítica de Francisco de Aldana, Editorial Regional de Extremadura, Mérida.
LARA GARRIDO, J. (1985): «Introducción» a Francisco de Aldana, en J. Lara Garrido, Poesías castellanas completas, Cátedra, Madrid, pp. 13-119.
LARA GARRIDO, J. (1985): «Las ínsulas extrañas de San Juan de la Cruz», en J. Montoya Martínez y A. Soria (eds.), Estudios románicos dedicados al Prof. Andrés Soria Ortega, Universidad de Granada, Granada, pp. 287-302.
LARA GARRIDO, J. (1986): «Las ediciones de Francisco de Aldana: hipótesis sobre un problema bibliográfico», Revista de Estudios Extremeños, XLII, 3, pp. 541-583.
LARA GARRIDO, J. (1988): «Visión, alegoría y discurso en las Octavas a Felipe II de Francisco de Aldana», Nueva Revista de Filología Hispánica, 36, 1, pp. 277-302.
LARA GARRIDO, J. (1997a): «Historia y concepto (sentido y pertinencia del marbete Siglo de Oro)», en J. Lara Garrido, Del Siglo de Oro (Métodos y relecciones), Universidad Europea-CEES Ediciones, Madrid, pp. 23-56.
LARA GARRIDO, J. (1997b): «Retórica y discursividad en el texto lírico (las Octavas a Fe-lipe II, entre visio y mitologema», en J. Lara Garrido, Del Siglo de Oro (Métodos y relecciones), Universidad Europea-CEES Ediciones, Madrid, pp. 253-302.
LARA GARRIDO, J. (1999): «El mito clásico como lenguaje simbólico y alegórico: Notas hermenéuticas sobre la contemplación en la Epístola a Arias Montano de Fran-cisco de Aldana», en J. Lara Garrido, Relieves poéticos del Siglo de Oro. De los textos al contexto, Analecta Malacitana (Anejo XXVII), pp. 49-90.
LARA GARRIDO, J. (2000): «Palma de Marte y Lauro de Apolo: la poesía del “oficio militar” en Francisco de Aldana y Cristóbal de Virués», en G. Caravaggi y X. Toscani (coords.), La espada y la pluma. Il mondo militare nella Lombardia spagnola cinquecentesca. Atti del Convegno internazionale di Pavia 1992, Mauro Baroni Editore, Viareggio-Lucca, pp. 281-364.
LARA GARRIDO, J. (2001): «Tratar en eso ha sido a ti debido: Las huellas del Dictatum Christianum en la Epístola a Arias Montano de Francisco de Aldana», en I. Lozano Renieblas y J. C. Mercado (coords.), Silva. Studia Philologica «in honorem» Isaías Lerner, Castalia, Madrid, pp. 371-392.
LARA GARRIDO, J. (2002): «Francisco de Aldana» y «Cosme de Aldana», en S. Albonico et alii. (coords.), Sul Tesin piantàro i tuoi laureti. Poesia e vita letteraria nella Lombardia spagnola (1535-1706), Edizioni Cardano, Pavia, pp. 416-423 y 425-428.
LARA GARRIDO, J. (2009): «Francisco de Aldana», en P. Jauralde Pou (dir.), Diccionario filológico de Literatura española. Siglo XVI, Castalia, Madrid, pp. 50-62.
LARA GARRIDO, J. (2023): La poesía de la contemplación. Relectura de la carta para Arias Montano de Francisco de Aldana, Ediciones Universidad San Dámaso, Madrid.
LARA GARRIDO, J. (s. f.): «Francisco de Aldana», en Diccionario de la Real Academia de la Historia. En línea: Diccionario Biográfico electrónico.
LARA GARRIDO, J. y B. MOLINA HUETE (coords.) (2013a): La literatura en el Siglo de la Ilustración. Estudios sobre la recepción y el canon de la Literatura española, I, Visor, Madrid.
LARA GARRIDO, J. (2013b): La literatura del Siglo de Oro en el Siglo de las Luces. Estudios sobre la recepción y el canon de la Literatura española, II, Visor, Madrid.
LEFEBVRE, A. (1953): La poesía del capitán Aldana (1537-1578), Universidad de Concepción (Chile).
MAL LARA, J. de (2015a): Hércules animoso, Frente de Afirmación Hispanista, A. C., México. Prólogo de J. Montero. Edición de F. J Escobar Borrego.
MAL LARA, J. de (2015b): La Psyche, Frente de Afirmación Hispanista, A. C., México. Prólogo de J. Montero. Edición de F. J Escobar Borrego.
MAL LARA, J. de (2015c): Poesía dispersa (vernácula y latina), Frente de Afirmación Hispanista, A. C., México. Edición de F. J Escobar Borrego.
MOLINA HUETE, B. (2001): «Agustín de Tejada y las Flores de poetas ilustres de Pedro Espinosa», Analecta Malacitana, 24, 2, pp. 353-402.
MOLINA HUETE, B. (2009): «“Nuevas Flores Poéticas” de Pedro Espinosa y Cristobalina Fernández de Alarcón: un reencuentro con olvidados poemas de certamen», Analecta Malacitana, 26, pp. 123-145.
MOLINA HUETE, B. (2010): «Para una cronología de la epístola del Siglo de Oro (I: 1534-1600)», en J. Lara Garrido (ed.), La epístola poética del Renacimiento español, Fundación de la Universidad-Analecta Malacitana, Málaga, pp. 373-401.
MOLINA HUETE, B. (2016): «El agua en la tradición lírica manierista: Ríos y mares en las “flores” de Pedro Espinosa», en M.ª I. Morales Sánchez, S. Robles Ávila y M.ª da N. Pires (eds.), Lecturas del agua: un acercamiento interdisciplinar desde la cultura y el turismo, Los Libros de la Catarata, Madrid, pp. 45-67.
MONTERO, J. (ed.) (2006): Antología poética de los siglos XVI y XVII, Biblioteca Nueva, Madrid.
NIEVAS ROJAS, A. (2018): «Introducción a Francisco de Aldana. Facetas de su vida y obras», Studia Aurea. Revista de Literatura Española y Teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 12, pp. 7-25.
NIEVAS ROJAS, A. (2021): «Para seguir cortes y servir a los reyes de la tierra. Las vidas cruzadas de Aldana y Arias Montano a raíz de un nuevo documento», Studia Aurea. Revista de Literatura Española y Teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, 15, pp. 598-602.
NIEVAS ROJAS, A. (2022): Un Marte en armas. Vida del capitán Francisco de Aldana. Tesis doctoral dirigida por Eugenia Fosalba, Universidad de Girona.
RODRÍGUEZ GÓMEZ, J. C. (1990): De qué hablamos cuando hablamos de literatura, Comares, Granada, reed.: 2002.
TORRES NEBRERA, G. (1983): Antología lírica renacentista, II, Narcea Ediciones, Madrid.
VALENTE, J. Á. (1982): «Pasmo de Narciso» y «El ojo del agua», La piedra y el centro, Taurus, Madrid, pp. 17-18 y 65-71.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)