This sword of dreams in my hands. The surrealist continuity of José María de la Rosa in "Ausencia" (1945)
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta44202318212Keywords:
poetry, literary criticism, surrealism, avant-garde, José María de la RosaAbstract
Around the eclectic Gaceta de Arte (1932-1936) Surrealism in the Spanish language experienced one of its most intense moments of splendor. The work of José María de la Rosa (1908-1989), one of the protagonists of that fervent moment, has been somewhat relegated, since it has not been republished and today we have few cri-tical studies on it. In this study we want to show, through his first post-war work, how surrealism has been an essential axis to intertwine both his writing and his conception of existence.
Downloads
Metrics
References
AA.VV. (1981 [1 de agosto]): «Visita a José María de la Rosa», Jornada Literaria, 35, Santa Cruz de Tenerife.
CASTELLS MOLINA, I. (1992): «El surrealismo canario: una poética de alcantarilla», La Página, 10, año III, 4, pp. 81-90.
CASTELLS MOLINA, I. (1993): Un «chaleco de fantasía» (1930-1936): la poesía de Emeterio Gutiérrez Albelo, Cabildo Insular de Gran Canaria.
CASTELLS MOLINA, I. (1997): «Los poetas de Gaceta de Arte», en E. Guigon (com.), Gaceta de Arte y su época¸ Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas de Gran Canaria, pp. 159-177.
CIRLOT, E. (1992): Diccionario de símbolos, Labor, Barcelona. 9.ª edición.
COOPER, J. C. (2000): Diccionario de símbolos, editorial Gustavo Gili, Barcelona.
CORBALÁN, P. (1974 [17 de octubre]): «Vanguardia y surrealismo en Cataluña y Canarias. De L’Amic de les Arts a la Gaceta de Arte», Informaciones, Barcelona.
CRISPIN, J. (2002): La estética de las generaciones de 1925, Pre-Textos, Valencia.
DOMINGO, J. (1966): «El movimiento literario en las Islas Canarias I», Ínsula, 240, pp. 1 y 13.
ESPINOSA, A. (2018a): Media hora jugando a los dados. Textos 1932-1933, Insoladas, Santa Cruz de Tenerife. Ed. de J. M. Pérez Corrales.
ESPINOSA, A. (2018b): Crimen. Textos 1934-1935, Insoladas, Santa Cruz de Tenerife. Ed. de J. M. Pérez Corrales.
GASCH, S. (1982): «Del cubismo al superrealismo», en J. Brihuega, Manifiestos, panfletos y textos doctrinales, Cátedra, Madrid, pp. 276-281.
GEIST, A. L. (1980): La poética de la generación del 27 y las revistas literarias: de la vanguardia al compromiso (1918-1936), Guadarrama, Barcelona.
GUTIÉRREZ ALBELO, E. (1987): Poemas surrealistas y otros textos dispersos, Instituto de Estudios Canarios, La Laguna. Ed. de A. Sánchez Robayna.
LÓPEZ TORRES, D. (1993): Obras completas, Cabildo Insular de Tenerife. Ed. de C. B. Morris y A. Sánchez Robayna.
MARTÍN, S. (1993): José María de la Rosa, colección «La Era de Gaceta de Arte», Gobierno de Canarias.
MARTÍN FUMERO, J. M. (2018): «Asedios a la poesía surrealista de José María de la Rosa. El caso de Vértice de sombra», Lectura y signo, 13, pp. 121-137. En línea: http://dx.doi.org/10.18002/lys.v0i13.5671 [consulta: 7 marzo 2023].
MARTÍN FUMERO, J. M. (2021): «De la órbita de la generación del 27 al surrealismo. El caso de Íntimo ser de José María de la Rosa», Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 47, 2, pp. e46571. En línea: https://doi.org/10.15517/rfl.v47i2.46571 [consulta: 7 marzo 2023].
MORRIS, C. B. (1979): «El surrealismo en Tenerife», Revista Iberoamericana, XLV, 106-107, pp. 343-349.
MORRIS, C. B. (2000): El surrealismo y España (1920-1936), Espasa-Calpe, Madrid.
PALENZUELA BORGES, N. (1991): El primer Pedro García Cabrera, Cabildo Insular de Gran Canaria.
PALENZUELA BORGES, N. (1999a): Visiones de Gaceta de Arte, Cabildo Insular de Gran Canaria.
PALENZUELA BORGES, N. (1999b): «Algunas reflexiones: Gaceta de Arte y el surrealismo», en M.ª I. Navarro Segura (ed.), Internacional constructivista frente a Internacional surrealista [Catálogo de exposición], Cabildo Insular de Tenerife, pp. 53-65.
PELLEGRINI, A. (tr. y ed.) (1981): Antología de la poesía surrealista, Argonauta, Barcelona.
PÉREZ CORRALES, M. (1982): «Historia documental del surrealismo en Canarias (1930-1936)», en AA. VV., Homenaje a Alfonso Trujillo, Tomo 1, Cabildo Insular de Santa Cruz de Tenerife, pp. 667-743.
PÉREZ CORRALES, M. (1986): Agustín Espinosa, entre el mito y el sueño, Cabildo Insular de Gran Canaria.
PÉREZ CORRALES, M. (1999): Entre islas anda el juego (nueva literatura y surrealismo en Canarias, 1927-1936), Museo de Teruel. PÉREZ MINIK, D. (1952): Antología de la poesía canaria I, Goya ediciones, Santa Cruz de Tenerife.
PÉREZ CORRALES, M. (1975): Facción española surrealista de Tenerife, Tusquets, Barcelona.
RIVERO GRANDOSO, J. (2014): «Geografía onírica: el espacio en la literatura vanguardista canaria», en B. Greco y L. Pache Carballo (eds.) Variaciones de lo metarreal en la España de los siglos xx y xxi, Biblioteca Nueva, Madrid, pp. 233-248. En línea: Dialnet.
RODRÍGUEZ PADRÓN, J. (1983): «Ochenta años de literatura (1900-1980)», en A. Millares Cantero (ed.), Canarias siglo XX, Edirca, Las Palmas de Gran Canaria, pp. 101-152.
ROSA, J. M. de la (1966): Desierta espera, Gaceta Semanal de las Artes, Imprenta de Pedro Lezcano Montalvo, Las Palmas de Gran Canaria.
ROSA, J. M. de la (1977a [29 de octubre]): «La República, el Ateneo y Gaceta de Arte III», El Día, Santa Cruz de Tenerife.
ROSA, J. M. de la (1977b [17 de noviembre]): «La República, el Ateneo y Gaceta de Arte IV», El Día, Santa Cruz de Tenerife.
ROSA, J. M. de la (2009): Eclipse de círculo, La Página ediciones, Santa Cruz de Tenerife. Ed. de J. M. Martín Fumero.
SÁNCHEZ ROBAYNA, A. (1989a): «Hacia una perspectiva crítica actual del surrealismo en Canarias», Ínsula, 515, pp. 29-30.
SÁNCHEZ ROBAYNA, A. (1989b): «La literatura y su crítica en Gaceta de Arte (1932-1936)», en M. Cristina Carbonell y A. Sotelo Vázquez (coords.), Homenaje al profesor Antonio Vilanova, vol. 2, PPU, Universidad de Barcelona, pp. 617-632.
SÁNCHEZ ROBAYNA, A. (1990 [2 de marzo]): «José María de la Rosa: un recuerdo», La Gaceta de Canarias, Santa Cruz de Tenerife.
SÁNCHEZ ROBAYNA, A. (1992) (ed.): Canarias: las vanguardias históricas, Centro Atlántico de Arte Moderno, Viceconsejería de Cultura y Deportes del Gobierno de Canarias.
WESTERDHAL, E. (1981): «Balance surrealista en España: 46 años después», en F. Mignoni y C. Manrique (org.), 2.ª Exposición surrealista en Canarias [Catálogo de Exposición], abril-mayo, Artes Gráficas Luis Pérez, Las Palmas de Gran Canaria, pp. 10-16. En línea: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria [consulta: 7 marzo 2023].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)