With Inherited Word or Read to Imagine:
Intertextual Expression and Conceptual Meaning in the Enveloping Music of Antonio Carvajal
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13059Keywords:
Comparatism, Intertextuality, Contemporary Spanish Poetry, Music, Antonio CarvajalAbstract
This article offers a study of comparatism dedicated to the reception of musical sources, from Haydn, Mozart or Purcell to Beethoven, Schubert or Albéniz, in the poetic work of Antonio Carvajal. Likewise, attention is paid to intertextuality for the creative expression of his musical thought.
Downloads
Metrics
References
ABAD, F. (2013): «Ritmo y rima: música y poesía», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 22, pp. 23-32.
BACA MARTÍN, J. Á. (2015): «La expresión musical: significado y referencialidad», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 14, pp. 163-179.
BRAVO RAMÓN, F. J. (2016): «Un paradigma conceptual y metodológico de las humanidades digitales: las obras teatrales de carácter operístico del Barroco y el boceto de proyecto PROCOB», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 25, pp. 221-245.
CARPENTIER, A. (1980): Ese músico que llevo dentro, Alianza Editorial, Madrid.
CARVAJAL, A. (2003): El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada. Coord. por A. Chicharro.
CARVAJAL, A. (2004): Poética y poesía, Fundación Juan March, Madrid. Edición de A. Gallego.
CARVAJAL, A. (2018): Extravagante jerarquía (1968-2017), Fundación Jorge Guillén Junta de Castilla y León Diputación de Valladolid Ayuntamiento de Valladolid Universidad de Valladolid. Edición de J. L. López Bretones, 2 vols.
CASTAÑO, F. (2003): «Noticia de setiembre», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 163-176.
DEHENNIN, E. (2003): «Los pasos evocados y Una canción más clara», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 303-326.
ESCOBAR, F. J. (2017): «Valente interpreta a Schönberg: metamorfosis y avatares de un mito para una ópera de personaje», Degrés. Revue de Synthèse á Orientation Sémiologique, 169-170, pp. 1-19.
ESCOBAR, F. J. (2018): «Apuleyo o la magia del amor: Arquetipos e imaginario mítico para un cuento de hadas y su recepción interdisciplinar contemporánea», Amaltea. Revista de Mitocrítica, 10, pp. 21-34.
ESCOBAR, F. J. (2019): «Entre baladas de primavera: El asno de plata, de Juan Ramón Jiménez en su paisaje sonoro», Cuadernos de investigación musical, 8, pp. 115-134.
FERNÁNDEZ IGLESIAS, A. (2013): «Las pastorales modernas: fenómeno multitudinario en el País Vasco. La pastoral Xahakoa», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 22, pp. 33-58.
FERNÁNDEZ SERRATO, J. C. (2003): «Diapasón de Epicuro», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 327-349.
GALLEGO, A. (2004): Presentación de Antonio Carvajal, Poética y poesía, Madrid, Fundación Juan March. Edición de A. Gallego.
FRAY LUIS DE LEÓN (1995): Poesía, Cátedra. Madrid. Edición de J. F. Alcina.
MARTÍN ECHARRI, M. (2014): «La música como instancia relatora. Sus aportaciones a la mímesis en la ópera decimonónica», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 23, pp. 611-634.
MARTÍNEZ CANTÓN, C. I. (2013): «Preludio», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 22, pp. 13-21.
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, J. E. (2001): «Final de verso en partícula átona (tradición e innovación métrica en la poesía de Antonio Carvajal)», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 10, pp. 294-311.
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, J. E. (2003): «Serenata y navaja», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 45-70.
MUNÁRRIZ, J. (2003): «Sol que se alude», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 123-143.
PIEDRA, A. (2003): «Raso milena y perla», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 255-271.
RODRÍGUEZ, F. G. (2016): «Música y significado: acerca del continuum comunicativo de Ian Cross y de la semioticidad de la experiencia musical», Signa. Revista de la Asociación Española de Semiótica, 25, pp. 903-924.
ROMERA CASTILLO, J., ed., (2016): Teatro y música en los inicios del siglo XXI, Verbum, Madrid.
SÁNCHEZ TRIGUEROS, A. (2003): «Siesta en el mirador», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 85-103.
SCIACCA, S. (2003): «Testimonio de invierno», en A. Chicharro (coord.), El corazón y el lúgano (Antología plural), Universidad de Granada, pp. 195-213.
STRAVINSKY, I. (1977): Poética musical, Taurus, Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)