«Vacío gimiente de tu ausencia en mi pecho»:
Elegía a un amigo muerto by Vicente Núñez
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta.v41i.13058Keywords:
Vicente Núñez, Elegy, Death, Friendship, IntertextualityAbstract
This article sheds light on the intertextual relationships that can be glimpsed in Elegía a un amigo muerto, Vicente Núñez's first work. Likewise, a meticulous analysis of this poetry collection reveals the formal perfection inherent in this architectural work, which reveals the poet from Aguilar to be a great craftsman.
Downloads
Metrics
References
ANDRÉS CATENA, V. (1953): Elegía a un amigo, Granada.
BARBERÁ PASCUAL, N. (2003): «El trastocado porvenir del pasado (Una nota sobre la poesía de Vicente Núñez)», Ánfora Nova, 55-56, pp. 102-106.
BARBERÁ PASCUAL, N. (2004): «Vicente Núñez y su desviación conceptual de la muerte», Renacimiento, 43-44, pp. 86-90.
BARBERÁ PASCUAL, N. (2009): «Un viaje hacia el centro: la natural enunciación en la obra de Vicente Núñez», en C. Fernández Prieto (ed.), Vicente Núñez: oralista, poeta, sofista. Actas del Congreso Nacional Vicente Núñez, Renacimiento, Sevilla, pp. 73-92.
BIANCHI, M. (2011): Vicente Núñez: parole come armi, Smasher, Barcelona.
CAMACHO GUIZADO, E. (1969): La elegía funeral en la poesía española, Gredos, Madrid.
CARNERO, G. (1995): «Vicente Núñez o el reino de este mundo», prólogo a V. Núñez, Poesía (1954-1990), Diputación Provincial, Córdoba, pp. 7-14.
CARNERO, G. (2009): El grupo Cántico de Córdoba. Un episodio clave de la historia de la poesía española de posguerra, Visor, Madrid.
CASADO, M. (2004): «Versos de púrpura extranjera», Renacimiento, 43-44, pp. 58-64.
CASADO, M. (2008): «Notas sobre la poesía de Vicente Núñez», en V. Núñez, Poesía y sofismas I. Poesía, Visor, Madrid, pp. 7-26. Edición de M. Casado.
ESTÉVEZ, A. (1987): «El significado de las formas en San Manuel Bueno, mártir», Stvdia Zamorensia. Philologica, VIII, pp. 81-95.
ESTÉVEZ MOLINERO, A. (1996): «Género y modalidad elegíaca en la poesía funeral del siglo XVII», en B. López Bueno (ed.), La elegía, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, pp. 261-292.
GARCÍA BAENA, P. (2008): Poesía completa (1940-2008), Visor, Madrid. Edición de L. A. de Villena.
GARCÍA LORCA, F. (1988): Diván del Tamarit. Seis poemas galegos. Llanto por Ignacio Sánchez Mejías, Espasa Calpe, Madrid. Edición de A. A. Anderson.
GENETTE, G. (1989): Palimpsestos, Taurus, Madrid. Traducción de C. Fernández Prieto.
GONZÁLEZ IGLESIAS, J. A. (2016): «Felizmente romano: Vicente Núñez», en L. M. Martínez Serrano (ed.), Vicente Núñez y la felicidad. Textos de las IV Jornadas científico-didácticas sobre la vida y obra de Vicente Núñez, Fundación Vicente Núñez, Montilla, pp. 13-40.
HERNÁNDEZ, M. (2002): El rayo que no cesa, Sial, Madrid. Edición de J. M. Balcells.
LÓPEZ BUENO, B. (1996): «De la elegía en el sistema poético renacentista o el incierto devenir de un género», en B. López Bueno (ed.), La elegía, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, pp. 133-166.
MACHADO, A. (1991): Campos de Castilla, Cátedra, Madrid. Edición de G. Ribbans.
MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, J. E. (2001): La intertextualidad literaria, Cátedra, Madrid.
NÚÑEZ, V. (1954): Elegía a un amigo muerto, Málaga. Colección A quien conmigo va.
NÚÑEZ, V. (2003): «Nacimiento último de Vicente Aleixandre», en F. J. Torres (ed.), El suicidio de las literaturas (ensayo y crítica literaria, 1952-1999), Ediciones de Aquí, Benalmádena, pp. 37-38.
NÚÑEZ, V. (2008): Poesía y sofismas I. Poesía, Visor, Madrid. Edición de M. Casado.
NÚÑEZ, V. (2010): Poesía y sofismas II. Sofismas, Visor, Madrid. Edición de M. Casado.
NÚÑEZ RIVERA, J. V. (1996): «Entre la epístola y la elegía. Sus confluencias genéricas en la poesía del Renacimiento», en B. López Bueno, La elegía, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, pp. 167-213.
POETA, S. (2013): La elegía funeral española. Aproximación a la "función" del género y antología, Biblioteca Nueva, Madrid.
PORTELA LOPA, A. (2016): «Vicente Núñez, un andaluz epicúreo», en L. M. Martínez Serrano (ed.), Vicente Núñez y la felicidad. Textos de las IV Jornadas científico-didácticas sobre la vida y obra de Vicente Núñez, Fundación Vicente Núñez, Montilla, pp. 41-65.
ROMOJARO, R. (2009): «Fundamentos simbólicos en la poesía de Manuel Altolaguirre», en Teoría y análisis de los discursos literarios: estudios en homenaje al profesor Ricardo Senabre Sempere, Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 373-384.
ROSSO, M. (2013): «En el jardín de Manuel Altolaguirre», Creneida, 1, pp. 160-178.
RUIZ NOGUERA, F. (2009): «Vicente Núñez en la tradición simbolista del lenguaje», en C. Fernández Prieto (ed.), Vicente Núñez: oralista, poeta, sofista. Actas del Congreso Nacional Vicente Núñez, Renacimiento, Sevilla, pp. 144-153.
RUIZ PÉREZ, P. (1996): «El discurso elegíaco y la lírica barroca: pérdida y melancolía», en B. López Bueno (ed.), La elegía, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, pp. 317-368.
TORRES, F. J. (1995): «El sentimiento de la naturaleza en Vicente Núñez», Bazar, 2, pp. 36-43.
UNAMUNO, M. DE (1971): Cómo se hace una novela, Alianza, Madrid.
VILLENA, L. A. DE (2009): «Vicente Núñez: esplendor y fracaso de una poética plural», en C. Fernández Prieto (ed.), Vicente Núñez: oralista, poeta, sofista. Actas del Congreso Nacional Vicente Núñez, Renacimiento, Sevilla, pp. 33-45.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)