The symbolic city (ephemeral festivity and literature)
Sketch for a cultural history of Toledo in the Golden Age
DOI:
https://doi.org/10.24310/analecta.v40i.10424Keywords:
Representation, Sociocultural history, Emblematics, Ephemeral festivity, Literature, Justa poética, Toledo, Golden AgeAbstract
In this article, I present an outline of a work in progress with which I plan to write a cultural history of Toledo during the Spanish Golden Age through the analysis of symbolic representations that were made during the ephemeral festivities that took place in this Castilian city during that important period.
Downloads
Metrics
References
BLOOM, H., The Anxiety of Infl uence: A Theory of Poetry. Oxford University Press, New York, 1997.
BURKE, P., Popular Culture in Early Modern Europe, Temple Smith, London, 1978.
CERTEAU, M. de, «Walking in the City». The Practice of Everyday Life. Trad. Steven Rendall, University of California Press, Berkeley/London/Los
Ángeles, 1988, págs. 91-110.
COROLEU, A., «Humanismo en España», en Introducción al humanismo Renacentista (ed. de J. Kraye, trad. de L. Cabré, Cambridge University
Press, 1998, págs. 295-330).
CRUZ MUÑOZ, J. de la (coord.), Historia de Toledo, Azacanes, Toledo, 1997, págs. 259-402.
CHARTIER, R., El mundo como representación. Historia cultural: entre práctica y representación, Gedisa, Barcelona, 1992.
DALY, P. M., «Emblem», The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics (ed. de A. Preminger y T. V. F. Brogan), Princeton University Press,
1993, págs. 326-27.
DOMÍNGUEZ ORTIZ, A., «Iglesia institucional y religiosidad popular en la España barroca», en La fi esta, la ceremonia y el rito (coord. de P. Córdoba
y J.-P. Étienvre), Universidad de Granada / Casa de Velázquez, Granada,/ Madrid, 1990, págs. 11-20.
EISENBERG, D., «Research Topics in Classical Spanish Literature», Originalmente publicada a lo largo de nuevos volúmenes, desde el número 13,
1 (1989) al 16.3 (1992) de la Journal of Hispanic Philology. Disponible en línea: <http://users.ipfw.edu/jehle/deisenbe/other_hispanic_topics/research_
topics_in_clas_sp_lit.htm> [consultado el 5 de marzo de 2011].
FERRER VALLS, T., «La fi esta en el Siglo de Oro: en los márgenes de la ilusión teatral», en Teatro y fi esta del Siglo de Oro en tierras europeas de los
Austrias (coord. de J. Mª Dí ez Borque), Sociedad Estatal para la Acción Cultural Exterior de España (SEACEX), Madrid, 2003, págs. 27-37.
GARCÍA CÁRCEL, R., Las Culturas del Siglo de Oro, Historia 16, Madrid, 1989.
GEETZ, C., Negara. The Theatre State in Nineteenth-Century Bali, Princeton University Press, 1980.
———, The interpretation of cultures, Basic, New York, 1973.
GIL, L., Panorama social del humanismo español: 1500-1800, Tecnos, Madrid, 1997.
GÓMEZ-MENOR FUENTES, J. C., «Ambiente cultural renacentista en Toledo», V Simposio Toledo Renacentista. Toledo, 24-26 abril 1975, 3, Universidad
Complutense / Centro Universitario de Toledo, Madrid, pág. 97.
GREER, M. R., «Thine and Mine: The Spanish ‘Golden Age’ and Early Modern Studies», PMLA, 126, 1, 2011, págs. 217-24.
HOBSBAWN, E. J. y RANGER T. (eds.), The Invention of Tradition, Cambridge University Press, 1983.
HOROZCO, S. de, Relaciones históricas toledanas (ed. de J. Weiner), IPIET, Toledo, 1981.
HURTADO DE TOLEDO, L., «Memorial de algunas cosas notables que tiene la imperial Ciudad de Toledo». Relaciones histórico-geográfico-estadísticas
de los pueblos de España hechas por iniciativa de Felipe II. Reino de Toledo. (Tercera Parte: C. Viñas Mey y R. Paz), CSIC, Madrid, 1963 págs. 481-576.
LÓPEZ POZA, S., «L’emblème en Espagne aux XVIe et XVIIe siècles: actualité et perspectives futures», Littérature 145, 1, 2007, págs. 119-37.
———, «Los estudios sobre emblemática: logros y perspectivas», Signo: revista de historia de la cultura escrita, 6, 1999, págs. 81-95.
MALLORQUÍ-RUSCALLEDA, E., «Quijotes a lo divino (1552-1601): la búsqueda del sentido de la vida en la España de los Habsburgo (capítulos de historia cultural)», tesis doctoral, Princeton University, 2013.
MARAVALL, J. A., La cultura del Barroco, Ariel, Barcelona, 1975.
———, «Teatro, fi esta e ideología en el Barroco», Teatro y fiesta en el Barroco. España e Iberoamérica (dir. de J. Mª Díez Borque), Serbal, Madrid, 1986, págs. 71-97.
MARTÍNEZ GIL, F., «Fiestas barrocas de la muerte en el Toledo del siglo XVII», Anales Toledanos, 30, 1993, págs. 99-116.
MARTÍNEZ MARTÍN, J. A., «Historia socio-cultural: el tiempo de la historia de la cultura», Revista de historia Jerónimo Zurita, 82, 2007, págs. 237-52.
MORALES, Ambrosio de, Las antigüedades de las ciudades de España, Benito Cano, Madrid, 1792, 2 vols.
MORENO NIETO, L., Toledo y los toledanos en las obras de Cervantes, Diputación Provincial, Toledo, 1982. Disponible en línea: <https://realacademiatoledo.es/wpcontent/uploads/2014/02/files_temastoledanos_15.%20Toledo%20y%20los%20toledanos%20en%20las%20obras%20de%20Cervantes,%20por%20Luis%20Moreno%20Nieto%20y%20Augusto%20Geysse.pdf> [consultado el 6 de agosto de 2019].
———,Toledo en la literatura: antología, Diputación Provincial, Toledo, 1983.
Disponible en línea: <https://realacademiatoledo.es/wp-content/uploads/2014/03/files_temastoledanos_Extra%204.%20Toledo%20en%20la%20
Literatura,%20por%20Luis%20Moreno%20Nieto.pdf> [consultado el 6 de agosto de 2019].
OLÁBARRI, I. y CARPISTEGUI F. J. (eds.), La «nueva» historia cultural. La influencia del postestructuralismo y el auge de la interdisciplinariedad,
Universidad Complutense de Madrid, 1996.
ORELLA UNZÚE, J. L., El humanismo postmoderno. Historia de los humanismos, Universidad de Deusto, Bilbao, 2001.
PISA, F. de, Descripción de la Imperial Ciudad de Toledo, IPIET, Toledo, 1974 (ed. facsímil de la de 1605).
PODERTI, A., «La nueva historia socio-cultural», Konvergencias: filosofía y culturas en diálogo, 6, 17, 2008, págs. 46-58.
RICO, F., El sueño del humanismo. De Petrarca a Erasmo, Alianza, Madrid, 1993.
——— (ed.) «Temas y problemas del Renacimiento español», en Historia y crítica de la literatura española («Siglo de Oro: Renacimiento», a cargo
de F. López Estrada), 2, Crítica, Barcelona, 1980, págs. 1-27.
RÍO PARRA, E. del, «Dos notas sobre la recepción de Lope de Vega en justas poéticas», Revista de Filología Española, 80, 3-4, 2000, págs. 379-383.
SÁNCHEZ LORA, J. L., «Claves mágicas de la religiosidad barroca», en La religiosidad Popular (coord. de Mª J. Buxó, S. Rodríguez Becerra y
L. C. Álvarez Santaló), Anthropos, 2, Barcelona, 1989, págs. 125-145.
———, «Religiosidad popular: un concepto equívoco», Muerte, religiosidad y cultura popular, siglos XIII-XVIII (coord. de E. Serrano Martín), Fundación
Fernando el Católico, Zaragoza, 1994, págs. 65-79.
SÁNCHEZ PALENCIA, I., «Fiesta y literatura en Toledo durante el siglo XVII», tesis doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid, 1991.
SIMÓN DÍAZ, J. y CALVO RAMOS L., Siglos de Oro: índice de justas poéticas, CSIC, Madrid, 1962.
WEBER, A., «Golden Age or Early Modern: What’s in a Name?», PMLA, 126, 1, 2011, págs. 225-232.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
In the Analecta Malacitana Journal we are clearly committed to a policy of open access to scientific knowledge (See the Berlin Declaration).
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
This journal provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public. All content published on Margins is subject to the Creative Commons Attribution-No Derivatives 4.0 International license.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions of the images that are subject to copyright.
Authors whose contributions are accepted for publication in this journal will retain the non-exclusive right to use their contributions for academic, research, and educational purposes, including self-archiving or deposit in open access repositories of any kind.
The electronic edition of this magazine is edited by the Editorial of the University of Malaga (UmaEditorial), being necessary to cite the source in any partial or total reproduction.
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (for example: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this magazine.
Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (for example: in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations to the published work. (See The effect of open access.)