Transnationalism and Documentary Across the Atlantic: Perspectives from Hispanic Cinemas
Keywords:
Transnationalism, documentary film, Latin American documentary, Spanish documentaryAbstract
Taking as starting point the theoretical framework on transnationalism formulated by contemporary cinema studies, this paper attempts to project the concept onto the history of encounters, fluxes and networks that have linked documentary practices and discourses across the Atlantic. It sketches a cartography of agents (film festivals, film societies, criticism, etc.), which are considered as contact zones, in order to cast light on the transnational dimensions of present-day documentary in Spanish as a makeover of past dynamics.
Downloads
Metrics
References
Alted Vigil, A. (2016): «La participación española en el Instituto Internacional del Cinematógrafo Educativo de Roma (1928-1934)», en Alicia Alted Vigil y Susana Sel (coord.): Cine educativo y científico en España, Argentina y Uruguay. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, pp. 13-29.
Campos García, Y. (2015): Noticias de parientes lejanos. Cine mexicano transnacional en la España franquista (1940-1955) a través de su prensa especializada (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid. Directores: Marina Díaz y María Luisa Ortega.
Campos Rabadán, M. (2016): Construcción y legitimación de los cines (trans)nacionales en el circuito internacional de Festivales. El caso de América Latina (tesis doctoral). Universidad Carlos III de Madrid. Directores: Manuel Palacio y María Luisa Ortega.
Chanan, M. (2006): «Latin American Cinema: From Underdevelopment to Postmodernism», en Stephanie Dennison y Song Hwee Lim (eds.): Remapping World Cinema: Identity, Culture and Politics in Film. Londres: Wallflowers, pp. 38-52.
Crary, J. (1990): Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge: Mass, MIT Press.
Díaz, M. (2016): «Navegar por el frío mar Atlántico. España y los ensayos de un cine transnacional español (1948- 1962)», en Foro hispánico: revista hispánica de Flandes y Holanda, n.o 51, pp. 39-52.
D’Lugo, M. (2005): «Volver o la contra-memoria», en Secuencias. Revista de Historia del Cine, 28, pp. 77-93.
— (2009a): «Aural Identity, Genealogies of Sound Technologies, and Hispanic Transnationality on Screen», en Natasa Durovicova y Kathleen Newman (eds.): World Cinemas, Transnational Perspectives, pp. 160-185. Nueva York: Routledge.
— (2009b): «Across the Hispanic Atlantic: Cinema and its Simbolic Relocation», en Studies in Hispanic Cinemas, n.o 5, 1-2, pp. 3-7.
Doane, M. A. (2002): The Emergence of Cinematic Time. Modernity, Contingency, The Archive. Cambridge Mass., Londres: Harvard University Press.
Elena, A. (2005): «Cruce de destinos. Intercambios cinematográficos entre España y América Latina», en E-excellence, pp. 1-41. www.liceus.com
Elena, A., y Mestman, M. (2003): «Para un observador lejano: el documental latinoamericano en España», en Paranaguá, P. (ed.), Cine documental en América Latina. Madrid: Cátedra, pp. 93-108.
García Canclini, N. (2004): Diferentes, desiguales y desconectados. Mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa.
García Carrión, M. (2011): «Nacionalismo español y proyección hispanoamericanista: el Congreso Hispanoamericano de Cinematografía de 1931», en Ángeles Barrio Alonso, Jorge de Hoyos Puente y Rebeca Saavedra Arias (coords.): Nuevos horizontes del pasado. Culturas políticas, identidades y formas de representación: Actas del X Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea, p.15.
García Ferrer, A. (2001): «1931: El Congreso Hispanoamericano de Cinematografía», en Cuadernos Hispanoamericanos, 617, pp. 57-68.
Handler, M. (1986): «Mario Handler. Starting from Scratch: Artisanship and Agritprop», en Julianne Burton: Cinema and Social Change in Latin America. Conversations with Filmmakers. Austin: University of Texas Press.
Hess, J., y Zimmermann, P. (1997): «Transnational Documentaries: A Manifesto», en Afterimage, febrero, pp. 10-14.
Lie, N. (2016): «Lo transnacional en el cine hispánico: deslindes de un concepto», en Robin Lefere y Nadia Lie (eds.): Nuevas perspectivas sobre la transnacionalidad del cine hispánico. Leiden/Boston: Brill Rodopi, pp. 17-35.
Martín-Barbero, J. (1987): De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México: Ediciones G. Gili.
Mestman, M. y Ortega, M.a L. (2014): «Grierson and Latin America. Encounters, Dialogues and Legacies», en Zoë Druick and Deane Williams (eds.), The Grierson Effect: Tracing Documentary’s International Movement. Londres: Palgrave-Macmillan, BFI, pp. 223-238.
— (2018): «Cruces de miradas en la transición del cine documental. John Grierson en Sudamérica», en Cine Documental, 18, pp. 172-204. http://revista.cinedocumental.com.ar/indice-18/
Monsiváis, C. (2000): Aires de familia. Cultura y sociedad en América Latina. Barcelona: Anagrama.
Odin, R. (1998): L’âge d’or du documentaire. Europe: Années cinquante. París: L’Harmattan.
Ortega, M.a L. (2013): «Realismo, documental y educación ciudadana en España», en Cahiers de civilisation espagnole contemporaine, diciembre. http://ccec.revues.org/4857
— (2016): «Mérida 68. Las disyuntivas del documental», en Mariano Mestman (ed.): Las rupturas del 68 en el cine de América Latina, pp. 355-394. Buenos Aires-Madrid: AKAL-Interpares.
Shaw, D. (2013): «Deconstructing and Reconstructing Transnacional Cinema», en Stephanie Dennison (ed.): Contemporary Hispanic Cinema. Interrogating the Transnacional in Spanish and Latin American Film, pp. 47-65. Londres: Tamesis Books.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 TSN. Transatlantic Studies Network
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.