University creates bridges for Regional Integration and International Cooperation

Authors

  • Gisela Belén Montiel Universidad Nacional de Misiones Argentina
  • Diana Arellano Universidad Nacional de Misiones Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/transatlantic-studies-network.v1i1.19143

Keywords:

Internationalization, University Integration, border region, MERCOSUR

Abstract

In this paper we propose to analyze the experiences of integration and regionalization of higher education network comprising a group of universities in the region of the triple border Argentina/Brazil/Paraguay, convened by the National University of Misiones, with funding from the Secretariat of University Policy of Argentina. The analysis puts in dialogue border universities MERCOSUR and its context, to understand the incidence of institutions of higher education in the process of development and consolidation of regional integration, and its projections as social, cultural and economic dynamic agents. The study identifies sustainable development, strategic resources, renewable energy and the cross-border integration as priority areas of academic interest of university/community cooperation in this border region. Although there is much to walk, are being built solid foundations for institutionalizing and systematize important actions that long are in front of random, discontinuous fashion. In this sense, targets in the medium and long term brand North of the immediate inter-institutional academic agenda and orients the efforts toward internationalization and regionalization of higher education in which every action makes sense and brings to the set.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gisela Belén Montiel , Universidad Nacional de Misiones

Magíster en Comunicación y Cultura. Profesora en la Universidad Nacional de Misiones (UNaM). Gestora general del área de Relaciones Internacionales e Integración Regional (RIeIR) de la UNaM y responsable del Aula María Zambrano de Estudios Transatlánticos de la UNaM.

Diana Arellano, Universidad Nacional de Misiones

Doctora en Antropología Social, docente investigadora en la Universidad Nacional de Misiones (UNaM). Autora de varias publicaciones académicas  sobre movimientos sociales y ciudadanía, ha desarrollado diversos estudios sobre integración regional y redes binacionales transfronterizas del MERCOSUR.

References

Abínzano, R. C. (2009). Informe Final Proyecto Antropología de los procesos transfronterizos: la Triple frontera en el sistema mundo. Complejidad y resistencia regional. Secretaría de Investigación y postgrado, FHyCS-UNaM (Inédito). (1993) Mercosur, un modelo de integración, Argentina. EDUNaM.

Arellano, D. (2014). Transfrontera Sur: conurbaciones binacionales transfronterizas. Nuevos desafíos para las políticas públicas. En X Bienal del Coloquio se transformaciones territoriales. Desequilibrios regionales y políticas públicas. Una agenda pendiente. Mesa IX: Fronteras e integración regional. Córdoba: Asociación de Universidades del Grupo Montevideo.

Astur, A. y Larrea, M. (2009). Proceso de Bolonia en América Latina. Estudios de Caso: Argentina y el MERCOSUR Educativo. En Pena-Vega, A. (comp.), El Proceso de Bolonia en la educación superior en América Latina (pp. 23-35). Resumen (provisorio). Paris: ORUS Int

IESALC-UNESCO (2008). Declaración de la Conferencia Regional de Educación Superior. Cartagena de Indias.

López, M., Montiel G., Arellano D. y Senn J. (2015). Universidades sin Fronteras. Avances en la Regionalización e Internacionalización de la Educación Superior. En III Congresso Internacional da Tríplice Fronteira de Direito Ambiental, II Foro Internacional de Direito de Fronteira e I Simpósio Internacional para as Relaçoes Étnico-Raciais. Brasil: UNIFOZ.

Montiel, G. (2014). Redes temáticas en Iberoamérica: el punto de partida. En Seminario ‘Comunicación Social de la Ciencia’ Proyecto ‘Uciencia Internacional’. Málaga, España: Universidad de Málaga.

Montiel, G. (2014). A internacionalizacao do Ensino Superior em Triplo Fronteirra. En I Encontro Internacional de Graduacao - Académicos URI – Sao Luiz Gonzaga RS/. Brasil.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Colombia. UNESCO.

Morín, E. (1999). La cabeza bien puesta. Argentina: Editorial Buenos Aires.

Sebastián, J. (2004). Cooperación e internacionalización de las universidades. Buenos Aires: Biblos.

Published

2016-06-01

How to Cite

Montiel , G. B., & Arellano, D. (2016). University creates bridges for Regional Integration and International Cooperation. TSN. Transatlantic Studies Network, 1(1), 123–128. https://doi.org/10.24310/transatlantic-studies-network.v1i1.19143