Access to higher education in indigenous community natives. The Maká of Encarnación (Itapúa, Paraguay)

Authors

  • Yennifer Alfonzo Löbel Paraguay
  • Amelia Beatriz Yackow de Lampika Paraguay
  • Matías Denis Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.24310/TSN.2021.vi12.15457

Keywords:

Higher education, Paraguay, indigenous, inequality, discrimination

Abstract

Education is a human right under the National Constitution. It is also relevant to achieve the Sustainable Development Goals. In both cases, its importance lies in the fact that through it, equitable, inclusive and sustainable societies will be achieved. However, despite the existing regulations, the realities between countries and communities within each country vary. In the case of Paraguay, access to higher education for young people living in indigenous communities follows a trend totally contrary to the democratization of access to higher education and the enrollment and graduation trends it presents. Through interviews with young people and older adults from the Maká community of Encarnación, we inquired about the obstacles to access to Higher Education and their worldview. The results show that access to higher education is limited by economic and discriminatory issues, despite their vision of importance and motivation to study and improve their living conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez, M. F., y Conci, M. C. (2019): Caracterización y democratización de la educación superior en Mercosur ampliado. Universidad Nacional de Villa María.

Brites, W. F., y Catullo, M. R. (2017): Ciudades, desarrollo y consecuencias sociales de grandes proyectos. Experiencias regionales en análisis. Centro de Investigación y Documentación de la Universidad Autónoma de Encarnación.

Brites, W. F.; Czeraniuk, N.; Denis, M.; y Schaefer, H. (2021): «Barriadas desplazadas y programas de renovación urbana: un análisis del nuevo frente costero de Encarnación, Paraguay», en Notas de Población, núm. 112, pp. 191-206.

Chávez Arellano, M. E. (2008): «Ser indígena en la educación superior: ¿desventajas reales o asignadas?», en Revista de la Educación Superior, 37 (148), pp. 31-55.

Constitución nacional de Paraguay (1992): obtenido de https://www.oas.org/juridico/spanish/par_res3.htm

Czeraniuk, N. (2019): Libroferia Encarnación. Una experiencia de alfabetización cultural. Divesper.

Dirección General de Estadísticas, Encuestas y Censos (2012): Datos sobre los indígenas en el Paraguay. Obtenido de https://www.ine.gov.py/news/news-contenido.php?cod-news=320

INE, Instituto Nacional de Estadística (2020): Estadística sociodemográfica: educación. Obtenido de https:// www.ine.gov.py/default.php?publicacion=6

Irizar, L. B.; González Camargo, J. N.; y Noguera Pardo, C. (2010): «Educación y desarrollo humano: una propuesta de educación humanista para Latinoamérica», en Revista Historia de la Educación Latinoamericana (15), pp. 147-176.

MEC, Ministerio de Educación y Ciencias (2007): Antecedentes de la Ley de Educación Escolar Indígena. Obtenido de https://mec.gov.py/talento/archivo/convocatoria01-16-nacional/ejes-bibliografia/ley-3231-de-educacion-escolar-indigena.pdf

MEC, Ministerio de Educación y Ciencias (2013): obtenido de Escuelas de Comunidades Indígenas en Paraguay: análisis de datos 2006-2011, http://biblioteca.clacso.edu.ar/Paraguay/id/20170405051946/ pdf_784.pdf

Melià, B (2008): Educación indígena y alfabetización. Centro de Estudios Paraguayos Antonio Guasch.

Messina, G.; Pieck, E.; y Castañeda, E. (2008): Educación y trabajo. Lecciones desde la práctica innovadora en América Latina. Obtenido de https://unevoc.unesco.org/fileadmin/user_upload/docs/innovemos.pdf

ONU (2019): Objetivos de desarrollo sostenible. Obtenido de https://www.un.org/sustainabledevelopment/ es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Ossola, M. (2020): «Jóvenes indígenas y educación superior en Argentina. Experiencias y desafíos del ingreso, la permanencia y la graduación universitaria», en Desidades (26), pp. 39-51.

Paladino, M. (2010): «Educación superior indígena en Brasil. Políticas gubernamentales y demandas indígenas: diálogos y tensiones», en Desacatos (33), pp. 67-84.

Quiñónez, C. (2012): «Diversidad cultural e interculturalidad en el marco de la educación formal en Paraguay», en Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, vol. 8, pp. 7-23.

Rama, C. (2005): «La política de educación superior en América Latina y el Caribe», en Rev. Educ. Sup., pp. 47-62.

Rehnfeldt, M. (2018): Cosmovisión de los pueblos indígenas. Obtenido de https://mec.gov.py/talento/cms/wp-content/uploads/2018/04/Cosmovision-de-los-pueblos-indigenas.pdf

Rivas, R. (2008): «Pobreza y derecho a la educación», en Revista IIDH, 48, pp. 135-153.

Talavera, C., y Gaona, I. (2013): Políticas públicas y derecho a la educación de los pueblos indígenas en Paraguay. CLACSO.

Yackow, A., y Medina, V. (2020): Comunidades mbyá y maká en Itapúa. Encarnación: Divesper.

Zuiderwyk, E. (2018): Encarnación. Identidad e interculturalidad. Divesper.

Published

2021-12-01

How to Cite

Löbel, Y. A., Yackow de Lampika, A. B., & Denis, M. (2021). Access to higher education in indigenous community natives. The Maká of Encarnación (Itapúa, Paraguay). TSN. Transatlantic Studies Network, (12), 143–147. https://doi.org/10.24310/TSN.2021.vi12.15457