Semiotics of transposition on new screens: the construction of dystopia in Altered Carbon, an original series by Netflix

Authors

  • Nahuel Almirón Rodríguez Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/TSN.2020.vi10.13645

Keywords:

Transposition, esthetics, cinema narration, literature, VoD platforms

Abstract

The «cinema-literature relationship» has generated multiple controversies throughout the history of the seventh art. Cinema, always linked to storytelling, made literature ask about its relationship and even dependence with this characteristic. Nowadays, the dispute transcended both (cinematographic and literary field) to be placed on VoD platforms (also known as «new screens»). For this reason, the present article will analyze, through a transposition job, the construction of dystopia in Altered Carbon. To reach this purpose, the novel written by Richard Morgan and the series produced by Netflix (content inspired by homonymous literary work) will be used.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Armesto, J. (2014): «Ciberpunk: carne y máquina», en Ventana Indiscreta (011), pp. 36-43.

Carvajal, A. (2001): «El ciberpunk: crítica a la tecnología informática», en Revista Comunicación, 11 (4).

Casetti, F.; y Di Chio, F. (2007): Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

Dall'Asta, M. (2012): «Para una teoría de la serialidad» (prólogo de Trame Spezzate. Archeologia del film seriale), en Kilómetro 111. Series y Cine Contemporáneo, núm. 10, pp. 71-89.

Eco, U. (2013): De los espejos y otros ensayos. Buenos Aires: Sudamericana.

IMDb. (2020). Altered Carbon. Washington: Amazon. Recuperado de http://imdb.com/title/tt2261227

Jameson, F. (2005): Arqueologías del futuro: el deseo llamado utopía y otras aproximaciones de ciencia ficción. Ediciones Akal.

Jost, F.; y Gaudreault, A. (1988): El relato cinematográfico. Cine y narratología. Barcelona: Paidós.

Lenic, J. (productor). (2018): Altered Carbon (serie). Estados Unidos: Skydance Productions y Netflix.

Morgan, R. K. (2003): Altered Carbon, vol. 1. Del Rey.

Murillo Sandoval, S. L. (2008): «Serialidad y las series televisivas de la década de los noventa. Observaciones sobre la estructura narrativa», en Intersemiótica: La circulación del significado. Universidad Iberoamericana.

Murolo, N. L. (2012): «Nuevas pantallas: un desarrollo conceptual», en Razón y Palabra, 17 (80).

Murolo, L., y Aon, L. (2018): «Maratón en Netflix. House of cards, entre la narrativa de la televisión y la web», en Tram[p]as de la Comunicación y la Cultura (82).

Retamal, C. (2016): «Distopía y nihilismo. De la utopía como tiempo de la esperanza a la distopía como tiempo del fin», en XIV Coloquio Internacional de Geocrítica. Las utopías y la construcción de la sociedad del futuro. Barcelona: Universitat de Barcelona, pp. 1-16. Obtenido de http://www.ub.edu/geocrit/xiv_christianretamal.pdf

Rotten Tomattoes (2020): Altered Carbon. California: Fandango. Recuperado de http://rottentomatoes.com/tv/altered_carbon

Sánchez Noriega, J. L. (2000): De la literatura al cine: teoría y análisis de la adaptación, vol. 118. Paidós Ibérica Ediciones, SA.

Schwarzbock, S. (2014): «Historia de un error: la legitimación estética de las series», en Kilometro111 (10), pp. 7-23.

Steimberg, O. (1980): «Producción de sentido en los medios masivos: las transposiciones de la literatura», en Lenguajes: Producción y Verdad (4), pp. 19-25.

Todorov, T. (1981): Introducción a la literatura fantástica. México: Premia Editora de Libros, SA.

Wolf, S. (2001): Cine/literatura: ritos de pasaje, vol. 16. Paidós Ibérica Ediciones, SA.

Published

2020-12-01

How to Cite

Rodríguez, N. A. (2020). Semiotics of transposition on new screens: the construction of dystopia in Altered Carbon, an original series by Netflix. TSN. Transatlantic Studies Network, (10), 81–93. https://doi.org/10.24310/TSN.2020.vi10.13645