Build and strengthen audiences: a look at air television in Posadas, Misiones (Argentina)

Authors

  • Pamela Leite Cardozo Argentina

DOI:

https://doi.org/10.24310/TSN.2020.vi10.13642

Keywords:

Open televisión, formats, central newscast, public, agenda, editorial line

Abstract

This work presents an analysis of the news reports of two for-profit air television channels in the city of Posadas, capital of the province of Misiones, Argentina: channel 2 “Noticias de la Calle” and channel 8 “Misiones Cuatro”.

Open TV continues to be an important medium in the info-communication system, especially in the provinces. Audiovisual information formats respond to business, political and social logics that affect both production modalities and the treatment of information and the construction of an agenda. From the viewing of the central news programs of these channels, the main characteristics of the format of each channel and the way to challenge and retain their respective audiences are described. In this way, this work contributes to characterize its production logics of audiovisual news programs in the area of the city of Posadas, province of Misiones, Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Álvarez, N.; Da Rosa, C.; y Pyke, J. (2015): Somos parte de tu vida. La historia de LT85 TV Canal 12. Posadas: EDUNAM.

Cebrelli, A.; y Arancibia, V. (2015): «Representaciones de lo abyecto: El tratamiento periodístico de la diferencia y la desigualdad», en XVII Congreso de la Red de Carreras de Comunicación Social y Periodismo de Argentina. Córdoba (Argentina).

Cebrelli, A.; y Arancibia, V. (2016): Las formas de prefigurar las audiencias en telediarios salteños. Salta: UNSA.

Córdoba, L. (2013): «Democratización mediática y derecho a la comunicación: los entornos de hoy», en Estudios (30), pp. 87-106.

De Fontcuberta, M. (2011): La noticia: Pistas para percibir el mundo. Barcelona (España): Ed. Paidós.

Escudero Chauvel, L. (1997): «¿Quién es el autor de las noticias? Acerca del contrato mediático de la información», en Revista Sociedad, núm. 11. Facultad de Ciencias Sociales, UBA.

Farré, M. (2004): El noticiero como mundo posible: estrategias ficcionales en la información audiovisual. Buenos Aires: La Crujía.

Fuenzalida, V. (2002): Televisión abierta y audiencia en América Latina. Buenos Aires: Editorial Norma.

Hall, S. (1980): «Encoding/Decoding», en Culture, Media, Languaje. Londres: Hutchinson.

Hjarvard, S. (2015): «El estudio de la producción de noticias», en La comunicación y los medios: Metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Igarza, R. (2013): «La televisión pública en la era de la argumentación», en Pensar la televisión pública. ¿Qué modelos para América Latina? Buenos Aires: La Crujía Ediciones.

Mata, M. C. (2005): Informe proyecto condiciones objetivas y subjetivas para el desarrollo de la ciudadanía comunicativa. Córdoba: Fundación Friedrich Ebert, AL. Centro de Competencia en Comunicación para América Latina.

Mata, M. C. (2006): «Comunicación y ciudadanía. Problemas teórico-políticos de su articulación», en Fronteiras. Estudos Midiáticos, 8 (1), pp. 5-15.

Mata, M. C. (2011): «Comunicación popular. Continuidades, transformaciones y desafíos», en Oficios Terrestres I (25), pp. 1-22.

Mata, M. C. (2012): «Comunicación, ciudadanía y poder. Pistas para pensar su articulación», en Diálogos de la Comunicación, 64, pp. 64-75.

Millán M. (2016): «Dinámicas y lógicas comunicacionales en la esfera pública mediática en Misiones», en Informe de avance. FAyD, UNAM.

Millán M. (2018): «Dinámicas y lógicas comunicacionales en la esfera pública mediática en Misiones, Argentina. Etapa II», en Proyecto de investigación. FHyCS, UNAM.

Millán, M.; y Casales, M. (2017): «Aproximaciones a la esfera pública mediática en Misiones», en XV Encuentro Nacional de Carreras de Comunicación. Paraná (Argentina).

Miralles, A. M. (2004): Periodismo, opinión pública y agenda ciudadana. Buenos Aires: Ed. Norma.

Patterson, T. E. (1998): «Political Roles of the Journalist», en The Politics of News. The News of Politics. Washington DC: CQ Press.

Rey, G. (1998): Balsas y medusas. Visibilidad comunicativa y narrativas políticas. Bogotá: FESCOL/CEREC/Fundación Social.

Verón, E. (2004): Fragmentos de un tejido. Barcelona: Gedisa.

Published

2020-12-01

How to Cite

Cardozo, P. L. (2020). Build and strengthen audiences: a look at air television in Posadas, Misiones (Argentina). TSN. Transatlantic Studies Network, (10), 53–60. https://doi.org/10.24310/TSN.2020.vi10.13642