Alhambras of identity: memoirs of Spain in the Puerto Rico architecture in the 20 century
DOI:
https://doi.org/10.24310/TSN.2020.vi9.13009Keywords:
Spanish revival, architecture, Puerto Rico, cultural identity, fashionAbstract
The essay examines the popularity enjoyed during the 1920’s and 1930’s by architectural styles reminiscent of Spain in Puerto Rico, the last colony of the Spanish empire in the New World. Notwithstanding the cultural transformations withstood by the island due to the American occupation that began in 1898, the symbolic linkages with Spain gain in relevance through two mechanisms: fashion and the quest of national identity by the Puerto Ricans. «Spanish» revival styles in architecture, literature, films originate mainly in Florida and California but become a worldwide phenomenon. On the other hand, American occupation of Puerto Rico puts the identity theme in the forefront of public debate in a country with a strong Hispanic background. Architecture becomes a privileged site to examine signifying practices in which modernity and tradition expose their respective strengths. Public buildings and private residences were built during this period in Moorish or Spanish Renaissance styles. Fashion or identity proposal or a negotiated cohabitation between two powerful cultural engines?
Downloads
Metrics
References
Álvarez Curbelo, S. (1989): «El motín de los faroles y otras luminosas protestas», en Historia y Sociedad, año II, pp. 120-146.
Álvarez Curbelo, S. (1997): «Despedidas», en Revista de Indias, vol. LVII (211), pp. 783-799.
Álvarez Curbelo, S. (2000): «El centro de todo: arquitectura, consumo y ciudad», en Enrique Vivoni Farage (ed.): San Juan siempre nuevo: arquitectura y modernización en el siglo XX, pp. 226-275. AACUPR/Comisión 2000.
Baudrillard, J. (1977): El intercambio simbólico y la muerte. Gallimard.
Coll y Toste, C. (1974): La invasión norteamericana en Puerto Rico. J. Mejorada Cejudo.
Crespo, R. A. (1998): «El revival español en Florida», en Enrique Vivoni Farage y Silvia Álvarez Curbelo (eds.): Hispanofilia: arquitectura y vida en Puerto Rico, 1900- 1950, pp. 27-89. Editorial de la Universidad de Puerto Rico.
Kammen, M. (1991): Mystic Chords of Memory: The Transformation of Tradition in American Culture. Knopf. La Ilustración Artística, año XIII (647), 21 de mayo de 1894. La Ilustración Puertorriqueña, año II, 19 de noviembre de 1893, número extraordinario dedicado a conmemorar el Cuarto Centenario del Descubrimiento de Puerto Rico.
Llorens Torres, L. (1968): «Al pie de la Alhambra», en Obras completas, tomo I. Instituto de Cultura
Puertorriqueña. Moreno, M. L. (2000): La arquitectura de la Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras. Editorial de la Universidad de Puerto Rico.
Rivera, L. (2014): «Luis Llorens Torres, poeta al pie de las ruinas», en Revista de Estudios Hispánicos, l (2), pp. 177-186.
Torres Santiago, J. (2000): «La invención de los umbrales del Edén: imágenes, arquitectura y contexto en el desarrollo hotelero de San Juan», en Enrique Vivoni Farage (ed.): San Juan siempre nuevo: arquitectura y modernización en el siglo XX, pp. 118-167. AACUPR/ Comisión 2000.
Vivoni Farage, E. (1998): «La arquitectura de la identidad puertorriqueña», en Enrique Vivoni Farage y Silvia Ál- varez Curbelo (eds.): Hispanofilia: arquitectura y vida en Puerto Rico, 1900-1950, pp. 117-154. Editorial de la Universidad de Puerto Rico.
Vivoni Farage, E. (1999): Alarife de sueños: Pedro Adolfo de Castro y Besosa. Archivo de Arquitectura y Construcción de la Universidad de Puerto Rico.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.