Latín y neolatín: una contraposición absurda
Keywords:
Language, Latin, neo-Latin, culture, history, vulgar Latin, Latin literatureAbstract
The rejection of the modern use of Latin (the neoLatin) that usually takes place in academies and university chairs, can be explained by excess and sometimes disregard, of some neo-Latinists that often use the language of Lazio to ends openly banal and inconclusive. However, a well understood utilization of current Latin should become an ideal tool to better understand the syntax of the first century BC and onwards, which is not different from the current Latin, as long as the neo-Latinist be aware of it and stick to the grammar. Thus, the neo-Latin texts read will usually serve to master syntax and to enter into the exciting world of literature and ancient history, which should help to preserve the cultural identity of Europe today.
Downloads
Metrics
References
Arbea Gavilán, A., «Sobre los Estudios Clásicos Grecolatinos», revista Gramma, nº 2 (1972) (separata), Departamento de Lenguas Clásicas, Universidad de Chile, págs. 11y ss.
García Marqués, A. y García-Llorente, J. A. (eds.), EUROPA A EXAMEN. Nuevos diálogos sobre el Viejo Mundo, Editorial Dykinson, Madrid,
; vid. especialmente, el capítulo III, «Europa ad bivium. El latín: continuidad y ruptura en la cultura europea», págs. 55 a 88.
Licoppe, G., Le Latin et le politique, les avatars du Latin à travers les âges, Musée de la Maison d’Érasme, Bruxelles, 2003, págs. 33 y ss.
Oroz, R., Gramática Latina con notas lingüísticas, Editorial Nascimento, Santiago de Chile, 1956; Apéndice V: «Estudio sobre la pronunciación del latín clásico en relación con los idiomas modernos» (págs. 395 y ss.).
Paoli, U. E., URBS, La Vida en la Roma Antigua, traducción del italiano por J. Farrán y Mayoral y N. Massanés, Editorial Iberia, Barcelona, 1964.
La primera edición, con el título de VITA ROMANA, es de 1942.
Righi, G., Historia de la filología clásica, traducción de J. M. García de la Mora, Editorial Labor, Barcelona, 1967, págs. 146 a 149.