Commercium epistolarum: innovation through traditional

Authors

  • Claudia Ibarzo Joven Escuela de Arte y Superior de Diseño (Corella, Navarra) Spain
  • Manuel Ignacio Moreno Cansado IES Albalat (Navalmoral de la Mata, Cáceres) Spain
  • Olga María Vázquez Galván IES Santiago Apóstol (Almedralejo, Badajoz) Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/thrdcc.14.2023.18358

Keywords:

Latin, letter exchange, communicative approach, handwriting

Abstract

Commercium epistularum is a project designed for beginner students of Latin language whose aim is to recover handwriting as a motivating element and tool for the consecution of meaningful learning. High schools all around Spain are currently involved in this proposal, and their students write letters using Latin language as a means of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Barksdale, M. A.; Watson, C. y Park, E. S. (2007), “Pen Pal Letter Exchanges: Taking First Steps toward Developing Cultural Understandings”, Reading Teacher, 61.1, 58-68. <https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1598/RT.61.1.6> [15/12/2023],

García Llamas, B., Sánchez-Cascado Nogales, R. M. y Marco Oqueranza, M. J. (2008), “Las cartas como material didáctico en ELE. Algunas propuestas”, en Actas del Simposio internacional de didáctica «José Carlos Lisboa», Instituto Cervantes Río de Janeiro, Río de Janeiro. <https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/rio_2008/11_garcia-sanchez-marco.pdf> [15/12/2023],

Hendrickson, R. y Peterson-Hernandez, K. (2020), “Using Penpals in the Classroom to Motivate Reluctant Writers”, Texas Journal of Literacy Education, 8.2, 50-61. <https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1290917.pdf> [15/12/2023].

Lemkuhl, M. (2002), “Pen-Pal Letters: The Cross-Curricular Experience”, Reading Teacher, 55.8, 720-722. <https://www.jstor.org/stable/20205127> [15/12/2023].

Ruiz Martín, H. (2020), ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza, Graó, Barcelona.

Legislación

España. Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, Boletín Oficial del Estado, (2020), núm. 340, pp. 122868 a 122953.

Extremadura. Decreto 110/2022, de 22 de agosto, por el que se establecen la ordenación y el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria para la Comunidad Autónoma de Extremadura, Diario Oficial de Extremadura, (2022), núm. 164, pp. 42532 a 43244.

Sitios web

Commercium epistularum, <https://sites.google.com/educarex.es/commercium-epistularum/initium> [26/11/2023].

Published

2024-01-08