Aproximación a la cerámica griega a través de las portadas de obras literarias
DOI:
https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v9i16570Keywords:
Social networks, education system, covers of literary works, Greek vase-paintingsAbstract
We are immersed in a society that is experiencing rapid changes in multiple aspects. One of them is the unstoppable advance of social networks, which is becoming a basic element in the daily life of most people, especially young people, with the repercussions that this entails. Paradoxically, important defi ciencies in oral and written comprehension are being detected in the education system, to which must be added the lack of motivation and the little interest that the current teaching-learning system arouses in the students. Taking into account the reality of the students, focused on the era of digitalization and image, this work is presented as a methodological strategy, using the covers of literary works, where the protagonists are the images of Greek vase-paintings.
Downloads
Metrics
References
Alberich, J.; Carbonell, J.; Matas, B.; Domínguez, M.I. (1994), Griegos y Romanos, Biblioteca de Recursos Didácticos Alhambra, Madrid.
Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación. AIMC Q panel dedicado al consumo de Internet en movilidad: <https://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2018/07/180712_NP_AIMC_Q_Panel_Internet_en_movilidad_2018.pdf> [17/11/2018].
Barray i Altet, X. (1987), Historia universal del arte. Vol. II. La antigüedad clásica: Grecia, Roma y el mundo mediterráneo, Planeta, Barcelona.
Boardman, J. (2001), The history of Greek vases: Potters, painters and pictures, Thames & Hudson, Londres.
Bremmer, J.N. (2006), La religión griega. Dioses y hombres: Santuarios, rituales y mitos, El Almendro, Córdoba.
Caro Bellido, A.(2008), Diccionario de términos cerámicos y de alfarería, Agrija, Cádiz.
Corpus Vasorum Antiquorum, <http://www.cvaonline.org/cva/museums.htm> [27/11/2018].
Domínguez Alonso, A.C.; González Rodríguez, A. (2011), “La vida cotidiana en el Ática antigua a través de la cerámica”, Thamyris, nova series: Revista de Didáctica de Cultura Clásica, Griego y Latín, 2, 169-205. <http://www.thamyris.uma.es/Thamyris2/COTIDIANA.pdf> [27/11/2018].
Estudio Anual de Redes Sociales 2018: <https://iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-redes-sociales-2018_vreducida.pdf> [17/11/2018].
Finley, M.I. (1994), Los griegos de la antigüedad, Labor, Barcelona.
Hadziaslani, C. (2003), ??? ???????? ?????, Acropolis Restoration Service, Atenas, <http://repository.acropolis-education.gr/acr_edu/bitstream/11174/12/1/ATHINITHEN_ATHLON-ENG.pdf> [10/12/2018].
Martínez de la Torre, C.; López Díaz, J.; Nieto Yusta, C. (2011), Historia del Arte Clásico en la Antigüedad, Centro de Estudios Ramón Areces, S.A., Madrid.
Plaza, de la, Escudero, L.; Martínez Murillo, J.M.; Vaquero Ibarra, J.I. (2017), Guía para identificar los personajes de la mitología clásica, Cuadernos Arte Cátedra, Madrid.
Romano, D.G. (2008-2018), The Ancient Olympic Games, School of Anthropology, University of Arizona, Tucson, <http://ancientolympicgames.org//> [10/12/2018].
Segura Munguía, S. (1992), Los Juegos Olímpicos. Educación, deporte, mitología y fiestas en la antigua Grecia, Anaya, Madrid.
Sesé Alegre, J.M. (2008), “Los juegos olímpicos de la antigüedad”, Cultura, Ciencia y Deporte, vol. 3, núm. 9, 201-211, Universidad Católica San Antonio, Murcia <https://www.redalyc.org/pdf/1630/163017542008.pdf> [12/12/2018].
Stansbury-O'Donnell, M. D. (2015), A history of Greek Art, John Wiley & Sons, Inc., Chichester (Reino Unido), <http://www.siamcostumes.com/cutters_guides/pdf/history-of-greek-art.pdf> [21/11/2018].
The Beazley Archive Pottery Database (1997-2018): <http://www.beazley.ox.ac.uk> [21/11/2018].