Actividades lúdicas para fomentar la competencia comunicativa en las aulas

Authors

  • Marina Gascón Puente Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v10i16532

Keywords:

Living latin, teaching unit, communicational competence

Abstract

The main objective of the work is to analyze the teaching method proposed by living Latin and make a proposal of teaching units that promote Latin as a language of communication in the classroom while following the contents established in the Education Law. For this, we propose to analyze the teaching of Latin throughout history, specifi cally in the Renaissance, since there was a diversity of authors, such as Vives, who claimed an active use of Latin in their teaching. In addition, we will relate the proposals of the humanists with the proposals of the supporters of Latin alive today. Given that the work is both practical and theoretical and limited in scope, we will not go too far in citing resources and current authors, since we prefer to get a general idea of the current situation and compile the principles of the direct method that help us make a proposal of activities. For this reason, the present work, in addition to analyzing the teaching of the Latin language in the present and the live Latin method, will propose a series of activities to be carried out in the Latin classrooms of the fi rst year of high school to facilitate that the students speak it , not at an advanced level, but initial. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Baker, C. (1993), Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo, Cátedra, Madrid.

Bonner, S.F. (1984), La Educación en la Roma Antigua, Herder, Madrid.

Capapé, M.C. (1992), “El latín en el Bachillerato”, en AA.VV. La Enseñanza de las Lenguas Clásicas, Rialp, Madrid.

Del Coll, J.J.(1998). ¿Latín hoy? <http://www.culturaclasica.com/lingualatina/latin_hoy.pdf> [25/06/2017].

Dessessard, C. (2015), Le latin sans peine, Assimil, Francia.

Fradejas, J.M. (2010), Las lenguas románicas, Arco Libros, Madrid.

Jiménez, J. (1959a), “Dos nuevos métodos de latín”, <http://lingualatina-orberg.blogspot.com.es/2011/04/nuevos-metodos-de-latinpara-el-pasado.html> [08/07/2017].

Jiménez, J. (1959b), “Nuevos métodos en la enseñanza del latín”, <http://www.culturaclasica.com/lingualatina/Nuevos_metodos_en_la_ensenanza_del_latin.pdf> [08/07/2017].

Marrou, H.I. (1985), Historia de la Educación en la Antigüedad, Akal, Madrid.

Martínez, C. (2008), “La gran estafa de la filología clásica”, <http://www.culturaclasica.com/?q=node/1904> [02/07/2017].

Martínez, C. (2009), “Didáctica de las lenguas clásicas”, <http://www.culturaclasica.com/?q=node/1918> [05/07/2017].

Miraglia, L. (2010), “La enseñanza del latín a lo largo de los siglos”, <http://lingualatina-orberg.blogspot.com.es/2010/09/la-ensenanza-del-latin-lo-largo-de- los.html> [02/07/2017].

Monreal, J.L. (2010), “Juan Luis Vives, lengua y lenguaje en el humanismo renacentista”, Anales del Seminario de Historia de la Filosofía 28, 101-133.

Monreal, J.L. (2011), “Los diálogos de Vives y la didáctica de la lengua”, Cauce. Revista internacional de Filología, Comunicación y sus Didácticas 34-35, 275-294.

Moreno, A. (2008), Cultura grecolatina: Roma (I), UNED, Madrid.

Orberg, H. (2003), Lingua latina per se illustrata. Pars I. Familia Romana, Domus Latina, Grenaa.

Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación del Bachillerato.

Otón, E. (1992), “La lectura de los textos latinos”, en AA.VV. La Enseñanza de las Lenguas Clásicas, Rialp, Madrid.

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de Bachillerato (BOE del 3 de enero de 2015).

Robins, R.H. (2000), Breve historia de la Lingüística, Cátedra, Madrid.

Stroh, W. (2007), El latín ha muerto, ¡viva el latín!, Subsuelo, Madrid.

Vila, M. & Castellà, J.M. (2014), 10 idees clau: Ensenyar la competencia oral a classe, Graó, Barcelona.

Vives, J.L. (1987), Diálogos sobre la educación (trad. Pedro Rodríguez), Alianza, Madrid.

Recursos Web

<http://www.culturaclasica.com>

<http://www.latinitatis.com/latinitas/>

<http://www.rehasoft.com/tdah/memotiva-flex/>

<http://www.quizlet.com>

Published

2023-04-02