Propuesta didáctica a partir de la lectura de la Comedia de la Olla o Aulularia de Plauto

Authors

  • Carmen Cubel Ros Universidad Complutense de Madrid Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v12i16384

Keywords:

Theatre, comedy, reading worksheet, educational innovation

Abstract

The theme of Latin theatre and Plautus’ comedy Aulularia allows us to analyse various cultural and literary aspects of the Roman period: the festive situation, the plot of the plays, their language, characters, tradition, etc. The didactic proposal has been put into practice in a class of 1st year Baccalaureate of Humanities. Through a traditional and active methodology, the aim is to achieve harmony between the role of the teacher as a provider of knowledge and the student as an active participant in the teaching-learning process. After a survey of their reading habits, the starting point is the student’s initial level and it is attempted to fill any possible reading deficiencies by
a reading worksheet. Overall, the academic results were outstandingly high and the degree of satisfaction among the students was elevated. At last, the instrument used for the evaluation is the rubric, whose percentage will be 10%. Moreover, not only students will self-evaluate their work on the reading worksheet, but also the method itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Diccionarios

Ernout, A. & Meillet, A. (2001), Dictionnaire étymologique de la langue latine. Histoire des mots, Klincksieck, Paris.

Gaffiot, F. (1934), Dictionnaire Latin-Français, Hachette, Paris.

Glare, P. G. W. (1968), Oxford Latin Dictionary, Clarendon Press, Oxford.

Enlace web

Lillo Redonet, F. (2006), “Guía de Golfus de Roma”, Recuperado de <http://www.culturaclasica.com/?q=node/850>.

Estudios

Arnott, W. G. (1989), “A Study in Relationships: Alexis’ Lebes, Menander’s Dyskolos, Plautus’ Aulularia”, Quaderni Urbinati di Cultura Classica, 33 (3), 27-38, <https://doi.org/10.2307/20547011> [2/08/2021].

Ausubel, D. P., Novak, J. D. & Hanesian, H. (1998), Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo, Trillas, México.

Carbonell Martínez, S. (2010), “La crisis del griego antiguo y los métodos antidepresivos”, Estudios Clásicos 137, 85-95.

Chiarini, G. (1991), Introduzione a Plauto, Laterza, Roma-Bari.

Dupont, F. (1985), L’acteur-roi ou le théâtre dans la Rome antique, Les Belles Lettres, París.

Dupont, F. (1988), Le théâtre latin, Armand Colin, París.

García Calvo, A. (1971), Plauto. Pséudolo o Trompicón, Cuadernos para el diálogo, Madrid.

González, D. S. (2018), “El diálogo textual entre Aulularia de Plauto y El avaro de Molière”, Revista de Artes y Letras 42 (1), 189-207, https://doi.org/10.15517/rk.v42i1.33433 [2/08/2021].

Gratwick, A. S. (1989), “Drama”, en Kenney, E. J., & Clause, W. V. (eds.), Historia de la literatura clásica (Cambridge University). II. Literatura Latina, Gredos, Madrid, 99-161.

López, A. & Pociña, A. (2007), Comedia romana, Akal, Madrid.

López Gregoris, R. (2017), “Plauto en la tele: nuevas formas de hacer comedia Palliata en veinte minutos”, FGEALGD-Conferencias Científicas, 1-15, <http://hdl.handle.net/10630/13555> [2/08/2021].

Marrou, H-I. (1948), Histoire de l’éducation dans l’Antiquité, Éditions du Seuil, Paris.

Martín García, L. (2018), “El acceso a la literatura clásica a través de la literatura juvenil contemporánea: estado de la cuestión”, Revista de Educación de la Universidad de Granada, 25, 95-112, https://doi.org/10.30827/reugra.v25i0.89 [2/08/2021].

Martos García, A. E. (2008), “La ficha de lectura y sus recursos gráficos”, TABANQUE, Revista Pedagógica, 21, 63-74, <http://hdl.handle.net/11162/183224> [2/08/2021].

Siles, J. (1983), Introducción a la Lengua y Literatura latinas, Istmo, Madrid.

Tobón, S., Rial Sánchez, A. et al. (2006), Competencias, calidad y educación superior, Cooperativa Editorial Magisterio, Bogotá.

Vázquez de Castro Rué, A. (2014), Evaluación tradicional vs. Evaluación Competencial en Educación Primaria: Una comparativa entre la evaluación tradicional y la coevaluación por rúbricas (trabajo fin de grado), Universidad Internacional de La Rioja, Barcelona.

Textos y traducciones

Aristotle (1995), Poetics. Longinus. On the Sublime. Demetrius. On Style (vers. ingl. de S. Halliwell), Harvard University Press, Cambridge.

Aulo Gelio (2006), Noches Áticas I. Libros 1-10 (vers. esp. de M-A. Marcos Casquero y A. Domínguez García), Universidad de León, León.

Aulus Gellius (1927), Attic Nights, Volume I: Books 1-5 (vers. ingl. de J.C. Rolfe), Harvard University Press, Cambridge.

Cicero (1928), De Officiis (vers. ingl. de W. Miller), Harvard University Press, London-New York.

Horace (1942), Satires, Epistles and Ars Poetica (vers. ingl. de H. Rushton Fairclough), Harvard University Press, Cambridge.

Horacio (2008), Sátiras. Epístolas. Arte poética (vers. esp. de J.L. Moralejo), Gredos, Madrid.

Livy (1924), History of Rome. Volume III: Books 5-7 (vers. ingl. de B.O. Foster), Harvard University Press, Cambridge.

Tito Livio (2001), Historia de Roma desde su fundación. Libros IV-VII (vers. esp. de J.A. Villar Vidal), Gredos, Madrid.

Plauto (1998), Comedias I (vers. esp. de J. Román Bravo), Cátedra, Madrid.

Plauto (1990), La Aulularia de Plauto (vers. esp. de M. Molina Sánchez), Ediciones Clásicas, Madrid.

Plauto (2019), Comedia de la olla. Anfitrión (vers. esp. de J. Velázquez), Vicens Vives, Barcelona.

Valerii Maximi (1982), Factorum et dictorum memorabilium libri novem (vers. lat. de K. Kempf), B. G. Teubner, Stuttgart.

Valerio Máximo (2003), Hechos y dichos memorables. Libros I-IV (vers. esp. de S. López Moreda, M.ª L. Harto Trujillo y J. Villalba Álvarez), Gredos, Madrid.

Published

2023-03-07