Latentes codices: propuesta didáctica de gamificación digital para la historiografía latina en el aula
DOI:
https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v13i16327Keywords:
Educational innovation, Latin historiography, gamification, ICTAbstract
Nowadays, young’s people environment is full of continuous tech incentives. This influences their way of perceiving the world and so does the way they channel and internalise educational contents. Therefore, this proposal for educational innovation combines traditional and active methodologies to address the theme of Latin literature, specifically Latin historiography, with final year A level students, Humanities modality, through gamification with ICT.
Downloads
Metrics
References
Adalma, A. M.ª , Rovira, M. & Zapata, A. (1989), Introducción a la historiografía latina. Textos para su lectura, Palas Atenea, Madrid.
Carbonell, J. (2000), “La memoria, arma de futuro”, en AA. VV. Pedagogías del siglo XX, Ciss Praxis, Barcelona, 5-12.
Carbonell, J. (2002), “El profesorado y la innovación educativa”, en Cañal de León, P. (coord.), La innovación educativa, Akal, Madrid, 11-26.
Carbonell, J. (2015), Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa, Octaedro, Barcelona.
Codoñer, C. (ed.) (1987), Géneros literarios latinos, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca.
Imbernón, F. (1996), En busca del discurso educativo: la escuela, la innovación educativa, el currículum, el maestro y su formación, Magisterio del Río de la Plata, Buenos Aires.
López Fonseca, A. (2009), “La aplicación de las nuevas tecnologías a la Filología Clásica: Didáctica”, Reduca (Filología). Series Classica, 1 (1), 1-21, <https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-45848/
L%C3%B3pez%20Fonseca,%20A.%20(2009)%20Reduca.pdf> [09/04/2021].
Lucas, B. & Claxton, G. (2014), Nuevas inteligencias, nuevos aprendizajes, Narcea Ediciones, Madrid.
Macías Villalobos, C. (2005), “Las clásicas y la enseñanza virtual: algunas experiencias”, en Estudios Clásicos 128, 93-117, <http://interclassica.um.es/index.php/interclassica/investigacion/hemeroteca/e/estudios_clasicos/numero_128_2005/las_clasicas_y_la_ensenanza_virtual_algunas_experiencias> [20/04/2021].
Marqués García, R. (2019), “Éxodos: un escape room para Griego I”, en Thamyris, n. s. 10, 191-214, <http://www.thamyris.uma.es/Thamyris_2019/Marques.pdf> [20/03/2021].
Pabón de Acuña, C. T. (2009), Cicerón. Las leyes, Gredos, Madrid.
Parente, D. (2016), “Gamificación en la educación”, en Contreras, R. S. y Eguia, J. L. (coord.), Gamificación en aulas universitarias, Edicions Bellaterra, Barcelona, 11-21.
Rivas, M. (2000), Innovación educativa: teoría, procesos y estrategias, Síntesis, Madrid.
Santini, C. (1979), Eutropius. Breviarium ab urbe condita, B. G. Teubner, Leipzig.
Santos Yanguas, N. (1981), Textos para la historia antigua de Roma, Cátedra, Madrid.
Simone, R. (2001), La tercera fase. Formas de saber que estamos perdiendo (S. Gómez López, Trad.), Taurus, Madrid.
Torres Toukoumidis, Á. & Romero Rodríguez, L. M. (2018), “Aprender jugando. La gamificación en el aula”, en García Ruiz, R.; Pérez Rodríguez, A. & Torres, Á. (eds.), EDUCAR PARA LOS NUEVOS MEDIOS. Claves para el desarrollo de la competencia mediática en el entorno digital, Editorial Universitaria Abya-Yala, Quito, 61-72.