Cultura Clásica “Friki” II: Youtube
DOI:
https://doi.org/10.24310/thamyristhrdcc.v13i16299Keywords:
Didactics, YouTube, Classical culture, methodologyAbstract
The reality in which today teeangers, our students, get on is an element that, still being distant to adults, cannot be left out. An example is the attraction that so-called youtubers exercise over them. We can find the style of these youtubers in videos of school and didactic contents. In this paper, we offer a proposal to work with YouTube videos in keeping with that style with the aim on including them into the methodology we use on our school subjects
Downloads
Metrics
References
Aguilera, C., Manzano, A., Martínez, I., Lozano, M. C. y Casiano, C. (2017), “El modelo Flipped Classroom”, Revista INFAD de Psicología, 4.1, 261-266.
Korres, O. y Elexpuru, I. (2022), “Youtubers: identificación y motivos de agrado de la audiencia”, Icono14, Revista de comunicación y tecnologías emergentes 20.1.
Navarro, M. y Abril, V. (2016), “La técnica Flipped Classroom o clase invertida. Una perspectiva crítica hacia la inclusión educativa”, en R. Roig (coord.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje, Octaedro, Barcelona, 948-955.
Pérez, L., Sánchez, S. y Fernández, M. J. (2020), “¿Youtubers docentes? YouTube como apoyo educativo”, en E. Colomo, E. Sánchez, J. Ruiz y J. Sánchez (coords.), La tecnología como eje del cambio metodológico, UMA editorial, Málaga, 211-220.
Pérez, V., Pastor, Y. y Abarrou, S. (2018), “Los youtubers y la construcción de la identidad adolescente”, Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación 55, 61-70.
Ruiz, E. A., Espinosa, G. B., Hernández, R. M. y Espinoza, A. I. (2018), “Youtubers gamers y su influjo en la construcción de la identificación cultural”, Sinergias Educativas, 3.1, 64-83.
Sánchez, E. (2021), “Cultura clásica 'friki' I: Harry Potter”, Thamyris, nova series: Revista de Didáctica de Cultura Clásica, Griego y Latín 12, 35-58.
Sánchez, J., Ruiz, J. y Sánchez, E. (2017), “Flipped classroom. Claves para su puesta en práctica”, Edmetic, 6.2, 336-358.
Vizcaíno, A., Aguaded, I. y De Casas, P. (2019), “Youtubers e instagrammers: una revisión sistemática cuantitativa”, en I. Aguaded, A. Vizcaíno y Y. Sandoval (coords.), Competencia mediática y digital: Del acceso al empoderamiento, Grupo Comunicar Ediciones, Huelva, 211-220.