The application of active methodologies for the teaching of legal sciences to first-year students

Authors

  • Mª REMEDIOS ZAMORA ROSELLÓ Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2010.v0i1.7950

Keywords:

simulation, skills, group learning, active learning, case method

Abstract

The novelties that are being introduced in university education the ideal framework for a methodological renewal. Knowledge of the essential characteristics of group learning for the realization of the case method represent a further step for the improvement of the teaching practice in the University. In this context we present the results obtained in the application of an active methodology, as the simulation, to a first-year student group; situation that lets we know the advantages and weaknesses of this activity. The application of simulations in legal subjects has been linked to students who were going to work in the field of law; but the renovation methodological also allows to alter these traditional patterns and implement this activity to students of other degrees and with little previous knowledge about theory and legal practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mª REMEDIOS ZAMORA ROSELLÓ, Universidad de Málaga

Doctora en Derecho (Doctorado Europeo). Profesora de Derecho Administrativo

References

CASTLES, M., GOLDFINCH, M. y HEWITT, A. (2007),“Using simulated practice to teach legal theory. How and why skills and group work can be incorporated in an academic law curriculum”, University of Tasmania Law Review, vol. 26, núm. 2, págs. 120 –176.

DOCHY, F., SEGERS, M., y DIERICK, S. (2002). “Nuevas Vías de Aprendizaje y Enseñanza y sus Consecuencias: una Nueva Era de Evaluación”, Boletín de la Red Estatal de Docencia Universitaria, 2(2), 13-31.

ELWOOD, C. (1993), Handbook of Management Games. Cambridge: Gower Pres.

ESCOBAR PÉREZ, B. y LOBO GALLARDO, A. (2005),“Juegos de simulación

empresarial como herramienta docente para la adaptación al Espacio Europeo de Educación Euperior: Experiencia en la Diplomatura en Turismo”, Cuadernos de Turismo, nº 16, Universidad de Murcia, págs. 85-104.

FELDER, R., Y BRENT, R. (1994), “Cooperative Learning in Technical Courses: Procedures, Pitfalls, and Payoffs”, ERIC Document Reproduction Service, ED 377038.

FERNÁNDEZ MARCH, A., “Metodologías activas para la formación de competencias”, Educatio siglo XXI, 24, 2006, págs. 35 –56.

GONZÁLEZ RÍOS, I. y ÁVILA RODRÍGUEZ, C. (2009), “La participación activa del estudiante en la docencia-aprendizaje del Derecho Administrativo: su apoyo en la plataforma Moodle”, III Jornadas de Innovación Educativa y Enseñanza Virtual en la Universidad de Málaga, Málaga, 18 y 19 de Junio.

JONHSON, y JONHSON (1992), Cooperative learning increasing. Washinton D.C., College Faculty, ERIC Digest.

MARTÍNEZ, A. y MUSITU, G. (1995), El estudio de casos para profesionales de la acción social. Madrid: Narcea, S.A. de ediciones.

SCHÖN, D. A. (1992), La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo

diseñode la formación y el aprendizaje en las profesiones. (1ª ed.). Madrid: Paidós-MEC.

UNIVERSIDAD POLITÉCNICA DE MADRID. (2008), El Método del caso, http://innovacioneducativa.upm.es/guias/MdC-guia.pdf

VILLARDÓN GALLEGO, L. (2006), “Evaluación del aprendizaje para promover el desarrollo de competencias”, Educatio siglo XXI, 24, págs. 57 –76.

YÁÑIZ, C., VILLARDÓN, L. (2006), Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. Bilbao: Universidad de Deusto.

ZAÑARTU CORREA, L. (2007), “Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de

Diálogo Interpersonal y en Red”, Contexto Educativo. Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías, núm. 28, año V.

Additional Files

Published

2010-01-01

How to Cite

ZAMORA ROSELLÓ, M. R. (2010). The application of active methodologies for the teaching of legal sciences to first-year students. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (1), 95–106. https://doi.org/10.24310/REJIE.2010.v0i1.7950

Issue

Section

Artículos