The UPOBAROMETER as an educational innovation experience of the Political Science and Administration Area, at the Universidad Pablo de Olavide

Authors

  • FRANCISCO JOSÉ LLERA RAMO Universidad del País Vasco y Universidad Pablo de Olavide Spain
  • JOSÉ ANTONIO PEÑA RAMOS Universidad Pablo de Olavide Spain
  • JOSÉ FRANCISCO JIMÉNEZ DÍAZ Universidad Pablo de Olavide Spain
  • MARTA VÉLEZ RODRÍGUEZ Universidad Pablo de Olavide Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2013.v0i8.7750

Keywords:

educational innovation, autonomous knowledge, opinion survey, career, opportunities, competencies

Abstract

This article discusses and analyses the educational innovation experience around the making of the fourth edition of the UPOBAROMETRO Opinion Survey by the Political Science students at the Universidad Pablo de Olavide (Seville, Spain), conducted during the 2012-2013 academic year. The whole experience reveals that the usage of such a means help students obtain a useful, autonomous knowledge regarding their employability and career opportunities, which is highly assessed by them.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

FRANCISCO JOSÉ LLERA RAMO, Universidad del País Vasco y Universidad Pablo de Olavide

Catedrático de Ciencia Política y de la Administración

References

BENITO, Á. y CRUZ, A. -Coords.- (2005): Nuevas claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.

COLÉN, M.T. et al. (2006): La carpeta de aprendizaje del alumnado universitario. La autonomía del estudiante en el proceso de aprendizaje. Barcelona: Octaedro-ICE.

FERNÁNDEZ-MARCH, A. (2004): “El portafolio docente como estrategia formativa y de desarrollo profesional”, Educar, 33: 127-142.

JIMÉNEZ-DÍAZ, J.F. (2012): “Aprendizaje autónomo del alumnado de Ciencia Política en sus portafolios”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18: 543-550.

RODRÍGUEZ, M. (2011): “Metodologías docentes en el EEES: de la clase magistral al portafolio”, Tendencias Pedagógicas, 17: 83-103.

UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE (2008): Memoria VERIFICA del Grado en Ciencia Política y de la Administración. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide. Fco J. LLera Ramo – J.A. Peña Ramos – J.Fco. Jiménez Díaz – Marta Vélez Rodríguez 58

UNIVERSIDAD PABLO DE OLAVIDE (2009): Plan de Innovación y Desarrollo Docente 2009-2011. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.

PUBLICACIONES ELECTRÓNICAS (recuperadas: abril, 2013)

CAMACHO, C. y MEDINA, C. (2012): “La aprobación del marco español de cualificaciones para la educación superior y la empleabilidad del alumnado universitario”, REJIE: Revista Jurídica de Investigación e innovación Educativa, 5: 67- 86. [En línea] http://www.eumed.net/rev/rejie/05/cpmm.html

LLERA RAMO, F.J. -Dir.- (2012): UPOBARÓMETRO. Estudio de opinión, Enero de 2012, Sevilla: Universidad Pablo de Olavide. [En línea] http://www.upo.es/upo_opencms/export/sites/upo/Galerias/Descargas/InfoEstudiantes/ UPOBAROMETRO2012.pdf

LLERA RAMO, F.J. -Dir.- (2011): UPOBARÓMETRO. Estudio de opinión, Enero de 2011, Sevilla: Universidad Pablo de Olavide. [En línea] http://www.upo.es/diario/2011/doc/UPOBAROMETRO_11.pdf

LLERA RAMO, F.J. -Dir.- (2010): UPOBARÓMETRO. Estudio de opinión, Enero de 2010. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide. [En línea] http://www.upo.es/diario/2011/doc/UPOBAROMETRO_10.pdf

LLERA RAMO, F.J. y VÉLEZ RODRÍGUEZ, M. (2012): “Guía Docente General y Específica de Ciencia Política II”. [En línea] http://www.upo.es/export/portal/com/bin/portal/fder/ordenacion_academica/GuiasDoce ntes_2012_13/LCPA/1364986430557_20031_lcpa_5x_ciencia_politica_ii.pdf

PEÑA RAMOS, J.A. y JIMÉNEZ DÍAZ, J.F. (2012): “Guía Docente General y Específica de Métodos y Técnicas de Investigación en Ciencia Política”. [En línea] http://www.upo.es/export/portal/com/bin/portal/fder/ordenacion_academica/GuiasDoce ntes_2012_13/G_CPA/1349776473719_103013_gcpa_2x_mxtodos_y_txcnicas_de_inv estigacixn_en_ciencia_polxtica.pdf

MONREAL, M.C. y RUIZ, E. (2009): “La Formación del Profesorado en el marco de la innovación docente universitaria. El caso de la Universidad Pablo de Olavide”, Red-U, Revista de Docencia Universitaria, 4. [En línea] http://redaberta.usc.es/redu/index.php/REDU/article/view/114

Additional Files

Published

2013-07-01

How to Cite

LLERA RAMO, F. J., PEÑA RAMOS, J. A., JIMÉNEZ DÍAZ, J. F., & VÉLEZ RODRÍGUEZ, M. (2013). The UPOBAROMETER as an educational innovation experience of the Political Science and Administration Area, at the Universidad Pablo de Olavide. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (8), 43–57. https://doi.org/10.24310/REJIE.2013.v0i8.7750

Issue

Section

Artículos