Design of an objective procedure for the evaluation and assessment of the subject Final Degree Project in the Degree in Criminology at the University of Málaga

Authors

  • MARÍA DEL PILAR CASTRO LÓPEZ Universidad de Málaga Spain
  • ANA ISABEL CEREZO DOMÍNGUEZ Universidad de Málaga Spain
  • MARÍA JOSÉ BENÍTEZ JIMÉNEZ Universidad de Málaga Spain

DOI:

https://doi.org/10.24310/REJIE.2015.v0i12.7692

Keywords:

Criminology, End of Degree Project, assessment, indicators, competencies, skills

Abstract

In this paper, a procedure for facilitating and objectifying the assessment and mark of the subject of End of Degree Project in Criminology Degree at University of Málaga is proposed. That project has to be orientated to the acquisition of general and specific competences. After an approach to the Spanish regulatory framework, which allows knowing the basic design guidelines of this obligatory subject in the education programs of Degree qualification, it delves into the criteria for its assessment and mark, proposing firstly a modification of the subject’s competences which result in the incorporation of five new specific competences and, secondly, establishing a set of assessment indicators allowing to mark the students’ acquisition degree for each competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

MARÍA DEL PILAR CASTRO LÓPEZ, Universidad de Málaga

Doctora en Derecho. Profesora de Derecho Administrativo

ANA ISABEL CEREZO DOMÍNGUEZ, Universidad de Málaga

Profesora Titular de Derecho Penal

Subdirectora del Instituto Andaluz Interuniversitario de Criminología

MARÍA JOSÉ BENÍTEZ JIMÉNEZ, Universidad de Málaga

Doctora en Derecho. Profesora de Criminología

References

BLANCO, A. (2008): “Las rúbricas: un instrumento útil para la evaluación de competencias”. En Prieto Navarro, L. (Coord.) La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje (Estrategias útiles para el profesorado). Octaedro, Barcelona, págs. 171-188.

BOLIVAR BOTIA, A. (2008): “El discurso de las competencias en España: educación básica y educación superior”. En revista REDU. Revista de Docencia Universitaria, núm. monogr. 2.- Formación centrada en competencias (II), 2008, págs. 1-23. Disponible en: http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/70/pdf

ETXABE URBIETA, J. Mª, ARANGUREN GARAYALDE, K. y LOSADA IGLESIAS, D. (2011): “Diseño de rúbricas en la formación inicial de maestros/as”. En Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria (REFIEDU), Vol. 4, núm. 3. 2011. págs. 156-169. Disponible en: http://webs.uvigo.es/refiedu/Refiedu/Vol4_3/ REFIEDU_4_3_1.pdf

FEITO ALONSO, R. (2010): “De las competencias básicas al currículum integrado”. En revista Qurriculum: Revista de teoría, investigación y práctica educativa, núm. 23. 2010, págs. 55-79. Disponible en: http://revistaq.webs.ull.es/ANTERIORES/ numero23/feito.pdf

GOODRICH ANDRADE, H. (1997): Understanding Rubrics. Disponible en: http://learnweb.harvard.edu/alps/thinking/docs/rubricar.htm

MATEO ANDRÉS, J. (Ed.) (2009): Guía para la evaluación de competencias en el Trabajo de Fin de Grado en el ámbito de las Ciencias Sociales y Jurídicas. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. Disponible en: www.aqu.cat/publicacions/guies_competencies/guia_tfg_socials_es.html

MEMORIA DE VERIFICACIÓN DEL TÍTULO GRADUADO EN CRIMINOLOGÍA DE LA UNIVERSIDAD DE MÁLAGA. Disponible en:www.uma.es/media/tinyimages/file/Graduado-a_en_Criminologia_ultima_Memoria_VERIFICADA.pdf.

ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y DESARROLLO ECONÓMICOS (OCDE): Informe DeSeCo: La definición y selección de competencias clave. Resumen Ejecutivo (2005). Disponible en: www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf

REGLAMENTO DEL TRABAJO DE FIN DE GRADO DE LA UNIVERSIDAD DE MÁLAGA (2013). Disponible en: http://www.uma.es/secretariageneral/newsecgen/index.php?option=com_ content&view=article&id=218:reglamento-del-trabajo-fin-de-grado-de-la-universidad-de- malaga&catid=22&Itemid=124

REGLAMENTO DEL TRABAJO DE FIN DE GRADO DE LA FACULTAD DE DERECHO DE LA UNIVERSIDAD DE MÁLAGA (2013). Disponible en: http://www.derecho.uma.es/cursos/Reglamento_TFG-17122013.pdf

SÁNCHEZ-ELVIRA, A., LÓPEZ-GONZÁLEZ, Mª. A. y FERNÁNDEZ-SÁNCHEZ, V. (2010): “Análisis de las competencias genéricas en los nuevos títulos de grado del EEES en las Universidades españolas”. En revista REDU. Revista de Docencia Universitaria, Vol. 8, núm. 1. 2010, págs. 35-73. Disponible en: http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/145/public/145-131-3-PB.pdf

SOUVIRÓN MORENILLA, J. Mª. y PALENCIA HERREJÓN, F. (2002): La nueva regulación de las Universidades. Comentarios y Análisis sistemático de la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Comares, Granada.

VALDERRAMA, E. et al. (2010): “La evaluación de competencias en los Trabajos Fin de Estudios”. En Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje (IEEE-RITA), Vol. 5, núm. 3, págs. 107-114.

Additional Files

Published

2015-07-01

How to Cite

CASTRO LÓPEZ, M. D. P., CEREZO DOMÍNGUEZ, A. I., & BENÍTEZ JIMÉNEZ, M. J. (2015). Design of an objective procedure for the evaluation and assessment of the subject Final Degree Project in the Degree in Criminology at the University of Málaga. Revista Jurídica De Investigación E Innovación Educativa (REJIE Nueva Época), (12), 33–52. https://doi.org/10.24310/REJIE.2015.v0i12.7692

Issue

Section

Artículos